Dezastru la frontieră: Sisteme vamale esențiale, nefuncționale de 7 ani! Conducerea DRV Iași ignoră recomandările Curții de Conturi
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/vama-albita.jpg)
Camera de Conturi Iași, în cadrul Curții de Conturi a României, a finalizat recent o misiune de follow-up privind implementarea măsurilor dispuse prin Decizia nr. 90/2021, referitoare la activitatea Direcției Regionale Vamale Iași (DRV Iași).
Controlul a vizat în special respectarea principiilor economicității, eficienței și eficacității în utilizarea fondurilor publice și administrarea patrimoniului în domeniul vamal, precum și funcționarea sistemelor tehnice de securizare și monitorizare a frontierei și transporturilor.
Nefuncționarea Sistemului Integrat Vamal de Securizare a Frontierei
Raportul Curții de Conturi semnalează că „nu s-a asigurat continuitatea funcționării Sistemului Integrat Vamal de Securizare a Frontierei în totalitatea sa, astfel cum a fost proiectat, procurat și implementat la nivelul DRV Iași.” Concret, unele echipamente și instalații aferente sistemului nu funcționează, iar altele funcționează parțial.
Ca explicație, raportul arată: „Cauza principală privind nefuncționarea (la BV Albița, Sculeni)/funcționarea parțială (la BV Siret, Stânca Costești) o reprezintă lipsa serviciilor de mentenanță, începând cu anul 2017, care au condus la defecțiuni ale componentelor vitale sistemului (ex UPS-uri, Hdd).”
De asemenea, în 2021, „documentația pentru achiziționarea serviciilor de mentenanță a componentelor care formează Sistemul Integrat Vamal de Securizare a Frontierei instalate în birourile vamale de frontieră subordonate” a fost înaintată Direcției Generale a Vămilor și Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobare, dar procesul nu a fost finalizat.
După reorganizarea din 2022, când Autoritatea Vamală Română a preluat atribuțiile vamale, raportul precizează că:
„Demersurile inițiate nu au fost continuate în noua structură, fapt pentru care echipamentele și instalațiile aferente Sistemului Integrat Vamal de Securizare a Frontierei au rămas nefuncționale.”
Neutilizarea și uzura morală a echipamentelor pentru monitorizarea transporturilor rutiere
Un alt aspect important este legat de echipamentele aferente „Sistemului de monitorizare și securitate a transporturilor rutiere de mărfuri” aflate în gestiunea Biroului Vamal de Frontieră Sculeni. Curtea de Conturi arată că acestea „nu au fost utilizate în scopul pentru care au fost procurate,” deoarece această structură vamală „nu este autorizată în sensul supravegherii operațiunilor de mărfuri accizabile.”
În plus, motivul principal invocat pentru neutilizare este „refuzul transportatorilor de a-și asuma răspunderea pentru aceste echipamente care ar fi trebuit să fie montate pe mijloacele de transport.”
Raportul mai detaliază: „Aceste sisteme erau neutilizabile, s-a dispus, prin Adresa DCSV nr.37738/1/17.06.2009, preluarea acestora de către BV Constanța Sud Agigea, lucru care nu s-a materializat, «din motive necunoscute».”
Mai mult, echipamentele sunt „perimate fizic și moral, bateriile de acumulatori nu mai sunt funcționale, iar licențele de exploatare sunt expirate din anul 2011.”
Având în vedere aceste aspecte, raportul recomandă casarea echipamentelor, susținând că:
„Alte soluții pentru repunerea în exploatare a acestor echipamente sunt nefezabile, costisitoare și ineficiente, costurile repunerii în funcțiune depășind cu mult, din aprecierea generală, costurile de achiziție.”
Documentele din 2024 arată că echipamentele au fost propuse spre casare, însă procesul nu a fost finalizat:
„În procesul de inventariere din anul 2024, aceste bunuri se aflau înregistrate pe lista de inventariere în gestiunea «Active fixe aprobate la casare» din cadrul Biroului Vamal Sculeni, nefiind finalizat/valorificat procesul de casare până la data efectuării prezentei acțiuni de verificare.”
Măsura dispusă prin Decizia nr. 90/2021 – neimplementată
Curtea de Conturi dispusese ca măsură: „Analiza cu celeritate a cauzelor și împrejurărilor nefuncționării echipamentelor și instalațiilor aferente Sistemului Integrat Vamal de Securizare a Frontierei și respectiv al neutilizării bunurilor aferente Sistemului de monitorizare și securitate a transporturilor rutiere de mărfuri aflate în administrarea Biroului Vamal de Frontieră Sculeni, coroborat cu instituirea măsurilor legale, corespunzătoare nivelului de competență ce revine conducerii DRV Iași, care să se concretizeze în funcționarea sistemelor de securizare și monitorizare în cauză sau după caz, de redistribuire a echipamentelor imobilizate către alte structuri vamale.”
Cu toate acestea, raportul constată că această măsură este „neimplementată,” arătând că: „Față de aspectele prezentate mai sus, considerăm că măsura dispusă la punctul 1 este neimplementată de către conducerea entității verificate.”
Punctul de vedere al conducerii DRV Iași
Conducerea entității nu a formulat puncte de vedere divergente față de concluziile raportului, conform „Minuta de conciliere nr. 9062/04.02.2025.”