Portul Constanța, infiltrat de mafia albaneză. Cocaina intră printre banane și cacao
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/Portul-Constanta-infiltrat-de-mafia-albaneza.-Cocaina-intra-printre-banane-si-cacao.jpeg)
Autoritățile internaționale au anunțat destructurarea celei mai mari rețele de trafic de cocaină din Europa. În centrul acestei operațiuni a fost Dritan Gjika, liderul unei organizații criminale albaneze, capturat recent în Abu Dhabi și extrădat în Spania. Ancheta, derulată sub numele de cod „Pampa”, a implicat zeci de percheziții și arestări, desfășurate pe mai multe continente, și a dus la ruperea unui lanț de aprovizionare care alimenta întregul continent european cu cocaină adusă din America de Sud. Ajungea chiar și în Portul Constanța.
Cocaină ascunsă în containere cu fructe în Portul Constanța
Potrivit unui comunicat emis de Ministerul de Interne din Spania, rețeaua condusă de Gjika nu se limita la un singur port de intrare pentru droguri. Autoritățile au transmis că gruparea avea capacitatea de a folosi cele mai importante porturi europene pentru introducerea cocainei în Europa.
Printre acestea se numără porturile Anvers, Rotterdam, Algeciras, Hamburg, Sankt Petersburg, Durres, Gioia Tauro și, important pentru România, portul Constanța, unde liderul arestat avea „colaboratori fideli”.
Această precizare arată dimensiunea și influența rețelei, dar și vulnerabilitatea unor puncte-cheie de pe teritoriul românesc.
Cu sprijinul Europol și Interpol, autoritățile spaniole și ecuadoriene au desfășurat o acțiune amplă, care a cuprins 62 de percheziții și a dus la arestarea a 40 de persoane în Spania și Ecuador.
Anchetatorii au confiscat sume semnificative: 500.000 de euro și 2,3 milioane de dolari. De asemenea, au fost descoperite arme de război și documente legate de transportul cocainei, ascunsă în containere cu cacao și banane, trimise din Ecuador spre mai multe destinații europene.
Portul Constanța, parte din rețeaua transcontinentală de trafic
O reprezentantă a poliției spaniole a precizat că Dritan Gjika, stabilit în Ecuador, coordona livrările de cocaină în porturi europene majore, inclusiv Algeciras. Aceasta a declarat că drogurile erau ascunse în containere încărcate cu fructe, ceea ce făcea ca transporturile să fie greu de detectat.
Oficialii spanioli au menționat că liderul organizației avea o rețea extinsă de companii – nu mai puțin de 71 – înregistrate pe numele său, cu domenii de activitate care includeau construcții, turism, exporturi agricole și comerț. Aceste afaceri reprezentau, de fapt, o acoperire perfectă pentru spălarea banilor proveniți din traficul internațional de droguri.
Potrivit unui oficial spaniol, „aceste afaceri nu i-au permis doar să se infiltreze în cercurile economice ale ţării, ci erau faţada perfectă pentru a spăla milioane de dolari proveniţi din traficul de droguri”.
Implicarea autorităților din Ecuador, încercarea de a bloca extrădarea
În luna mai, jurnaliștii din Ecuador au semnalat că autoritățile locale ar fi intenționat să-l rețină pe Gjika în țară, tocmai pentru a împiedica transferul său în custodia spaniolă. Anchetele din Ecuador au dezvăluit o rețea coruptă formată din funcționari vamali, polițiști, procurori și politicieni, care ar fi colaborat cu mafia condusă de albanez.
În același timp, poliția din Ecuador a anunțat că a confiscat 4,8 tone de cocaină în portul Guayaquil, o cantitate uriașă care urma să ajungă în Europa. O prezentatoare de la televiziunea națională a menționat că drogurile erau destinate pieței europene, fiind pregătite pentru a fi expediate din portul controlat anterior de rețea.
Într-o conferință de presă, un oficial al poliției ecuadoriene a relatat că autoritățile au identificat un container suspect care avea ca destinație Spania. După ce au efectuat testele necesare, anchetatorii au descoperit că printre cutiile cu banane se afla o substanță albicioasă care s-a dovedit a fi clorhidrat de cocaină.
Potrivit forțelor de ordine spaniole, Dritan Gjika era implicat direct în toate etapele traficului: de la achiziția cocainei de la cartelurile columbiene, până la distribuția în Europa. Acesta ar fi cumpărat lunar circa 400 de kilograme de cocaină, pe care o transporta prin porturi majore și o introducea pe piețele europene. În paralel, prin intermediul firmelor controlate, spăla sumele uriașe obținute din comerțul cu droguri.