„Regula fermoarului”, oficial în Codul Rutier 2025. Ce trebuie să știe șoferii și ce amenzi riscă

Publicat: 25 iun. 2025, 15:44, de Patrisia Brătan, în ACTUALITATE , ? cititori
„Regula fermoarului”, oficial în Codul Rutier 2025. Ce trebuie să știe șoferii și ce amenzi riscă

Senatul a introdus în Codul Rutier „regula fermoarului”, o prevedere ce obligă șoferii să cedeze alternativ banda atunci când circulația se restrânge. Cei care nu respectă această regulă riscă amenzi de peste 600 de lei, iar autoritățile speră că măsura va reduce ambuteiajele și va crește disciplina în trafic.

O schimbare esențială în modul de circulație – „regula fermoarului”, pe poziții

Senatul României a aprobat tacit, marți, 24 iunie 2025, o completare la Codul Rutier care introduce o prevedere nouă: „regula fermoarului”. Aceasta a fost adăugată în OUG 195/2002, privind circulația pe drumurile publice. Propunerea a fost adoptată automat, fără dezbatere, după expirarea termenului de vot, iar președintele ședinței, Mircea Abrudean, a prezentat nota de adoptare.

Noua regulă se aplică în situațiile în care o bandă de circulație devine inutilizabilă, fie din cauza lucrărilor, fie din alte motive. În astfel de cazuri, șoferii de pe banda liberă sunt obligați să permită, alternativ, intrarea mașinilor de pe banda blocată, într-un mod ordonat, ca într-un fermoar.

Această măsură vizează fluidizarea traficului în zonele înguste și are scopul de a preveni ambuteiajele și conflictele în trafic.

Amenzi pentru șoferii care ignoră noua regulă

„Regula fermoarului” nu vine doar ca o recomandare, ci și cu sancțiuni clare pentru cei care nu o respectă. Conducătorii auto care nu cedează în mod alternativ banda pot primi amenzi din clasa I de sancțiuni, adică între 2 și 3 puncte-amendă.

Începând cu 1 ianuarie 2025, un punct-amendă este echivalent cu 202 lei, ceea ce înseamnă că amenda poate varia între 404 și 606 lei. Potrivit inițiatorilor legii, regula este inspirată din practici deja existente în mai multe state europene, cum ar fi Germania, Austria, Olanda, Slovacia sau Elveția.

Aceștia susțin că implementarea va avea efecte pozitive asupra siguranței rutiere, reducând accidentele și stresul în trafic. Mai ales în zonele cu lucrări sau îngustări temporare, această regulă ar putea face diferența între blocaje și circulație fluentă.