Fără polițist, fără oprire. Camerele din trafic vor amenda singure
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/07/Fara-politist-fara-oprire.-Camerele-din-trafic-vor-amenda-singure.jpg)
Toate camerele din trafic, din orașe și de pe drumurile naționale, ar putea fi transformate în radare care identifică automat abaterile din trafic și trimit amenzile direct la domiciliul șoferilor. Este propunerea legislativă care urmează să schimbe radical modul în care se aplică sancțiunile rutiere în România.
Schimbări importante la camerele din trafic
Practic, autoritățile locale care dețin sisteme video pentru monitorizarea traficului vor putea solicita conectarea acestora la o platformă operată de Poliția Rutieră. Odată realizată această interconectare, camerele video nu vor mai servi doar la supravegherea circulației, ci vor deveni și un mijloc prin care șoferii sunt sancționați automat, fără ca un agent să fie prezent în teren.
Conform noului regulament, interconectarea va funcționa în baza unui protocol încheiat între Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) și administratorii drumurilor, respectiv primăriile care dețin aceste camere. Imaginile înregistrate vor fi transmise direct Poliției, împreună cu toate datele relevante: numărul de înmatriculare, tipul abaterii, locul și ora exactă a producerii faptei.
Bogdan Oproiu, comisar șef în cadrul Direcției Rutiere IGPR, a explicat că prin noul ordin se oferă posibilitatea administratorului unui drum public, care are un sistem de supraveghere video, să îl conecteze la platforma Poliției Române. Î
n urma acestei interconectări, detecțiile realizate de camere – adică posibile abateri – vor fi transmise direct Poliției Rutiere. Aceasta va identifica proprietarul autovehiculului și îl va notifica, iar acesta va avea obligația să comunice, în termen de cinci zile, cine a condus mașina în momentul respectiv.
După primirea acestor informații, care sunt verificate, se întocmește procesul-verbal și este trimis prin poștă către contravenient.
„Prin acest ordin, se dă posibilitatea administratorului drumului care deține un sistem de supraveghere video să îl interconecteze cu platforma software a Poliției Române. Această interconectare înseamnă ca anumite detecții, posibile abateri înregistrate de camerele video vor fi transmise Poliției Rutiere pentru verificare.
Poliția identifică proprietarul autovehiculului în cauză, îl notifică, acesta având obligația ca în termenul de cinci zile să comunice datele de identificare ale conducătorului auto.
După primirea acestor date ce sunt, bineînțeles, verificate, se întocmește proces verbal conducătorului auto pentru contravenția săvârșită și se transmite prin poștă contravenientului. Sistemul de monitorizare va fi amplasat în zone cu risc rutier, viză și se inclusiv, proximitatea unităților școlare. Interconectarea sistemelor se va realiza în baza unui Protocol între IGPR și administratorul drumului”, a declarat Bogdan Oproiu, comisar şef Direcţia Rutieră IGPR, pentru FANATIK.
Cum funcționează sistemul: de la cameră la amendă
Imaginile colectate vor fi analizate printr-o platformă informatică securizată, denumită ESIGUR, aflată în administrarea Direcției Generale de Comunicații și Tehnologia Informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Datele circulă printr-o rețea privată (VPN) gestionată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, fiind criptate și stocate în siguranță.
Orice abatere surprinsă de camerele interconectate – de la depășirea limitei de viteză, la trecerea pe roșu, nerespectarea marcajelor sau lipsa centurii – va declanșa procedura automată de sancționare. Înregistrarea conține numărul de înmatriculare, coordonatele GPS, viteza măsurată cu echipamente omologate și semnalizarea rutieră în zona respectivă. Prezența fizică a unui polițist nu mai este necesară.
Unde vor fi amplasate camerele și ce urmează
Comisarul Oproiu a precizat că sistemul de monitorizare va fi implementat cu prioritate în zonele cu risc rutier ridicat, inclusiv în apropierea școlilor. El a explicat că interconectarea sistemelor video ale administrațiilor locale se face doar la cerere, prin completarea unui formular oficial, iar conectarea efectivă are loc doar după semnarea protocolului cu IGPR.
Toate aceste reglementări sunt prevăzute în Ordinul nr. 99 din 25 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 598. Documentul stabilește și că datele personale colectate vor fi stocate timp de un an, iar după expirarea termenului vor fi distruse prin anonimizare. Autoritățile locale care nu trimit cerere de conectare nu vor putea implementa sistemul.