Metroul din Cluj, fără finanţare şi fără autorizaţie de construire
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2022/10/Emil-Boc-autobuz-Cluj-Napoca.jpg)
Metroul din Cluj, lansat cu surle și trâmbițe înainte de alegeri, rămâne un proiect fără acoperire reală: nu are finanțare complet asigurată și nici autorizație de construire. În ciuda promisiunilor autorităților și a unor declarații optimiste din partea primarului Emil Boc, realitatea din teren arată altfel.
Metroul din Cluj, o himeră
Asociația Pro Infrastructură atrage atenția că lucrările nu pot începe efectiv prea curând, întrucât lipsesc elementele esențiale pentru punerea în funcțiune a echipamentelor.
„Cred că domnul Boc se gândește la vreo cârtiță naturală, în carne și oase, că alea mecanice nu o să intre în august în pământ, că-s dezasamblate. Nu au nici curent, nu s-au băgat în priză, nu au proiect pentru racordare la curent și la apă”, a declarat Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației, citat de Antena 3 CNN.
Emil Boc anunțase că lucrările de pregătire vor începe pe 24 iulie, cu execuția grinzilor de ghidaj, iar pe 11 august ar urma să fie turnați pereții mulați, necesari pentru lansarea utilajelor de săpare.
„Pe 24 iulie încep lucrările pregătitoare prin execuția grinzilor de ghidaj, iar pe 11 august debutează execuția pereților mulați, adică începe construcția puțului de lansare a TBM-urilor”, a spus primarul Clujului.
Cu toate acestea, Asociația Pro Infrastructură avertizează că sunt doar vorbe frumoase, în lipsa documentelor și condițiilor tehnice necesare. Situația este incertă și în ceea ce privește bugetul: valoarea inițială a proiectului a fost estimată la 2,15 miliarde de euro, dar până acum nu există confirmarea că acești bani sunt disponibili integral.
Fără autorizaţie de construire
În plus, metroul nu are încă autorizație de construire, iar documentele necesare pentru demararea efectivă a lucrărilor lipsesc. Deși în septembrie 2023 a fost emis un ordin de începere, acesta a avut mai degrabă un caracter simbolic decât unul aplicabil în practică.
Locuitorii orașului privesc cu scepticism evoluția proiectului. „Nu mai avem mari speranțe”, spun unii, observând că lucrările întârzie și că nu se văd progrese reale. Lipsa de transparență și amestecul electoral în gestionarea proiectului sporesc neîncrederea clujenilor.