Corpul de Control la Metrorex. Ministrul Transporturilor investighează contractele și sporurile salariale

Publicat: 29 iul. 2025, 17:29, de Corina Oprea, în Transporturi , ? cititori
Corpul de Control la Metrorex. Ministrul Transporturilor investighează contractele și sporurile salariale

Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor, trimite Corpul de Control la Metrorex. Verificările vizează legalitatea contractelor și acordarea de sporuri. În centrul atenției: „sporul de metrou” primit și de angajați care nu lucrează în subteran.

Ministrul Transporturilor a luat în vizor Metrorex

Ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, a anunțat marți, 29 iulie, că a dispus trimiterea Corpului de Control la Metrorex, în cadrul unui „control tematic” care are două direcții clare: verificarea legalității contractelor încheiate de companie și modul în care sunt acordate sporurile și avantajele salariale angajaților.

„Am trimis, astăzi, Corpul de Control al ministrului Transporturilor și Infrastructurii să efectueze un control tematic la METROREX – Societatea Comercială de Transport cu Metroul București. Obiectivele trasate pentru acest control sunt: verificarea respectării prevederilor legale și a reglementărilor interne în derularea contractelor încheiate la nivelul societății; verificarea respectării prevederilor legale la acordarea de sporuri și alte avantaje pentru salariații societății”, a anunțat Ciprian Șerban pe pagina sa de Facebook.

Potrivit ministrului, verificările Corpului de Control ar putea fi extinse, dacă va fi cazul, și asupra altor aspecte ce țin de activitatea Metrorex.

Sporuri pentru angajați care nu coboară niciodată în subteran

Una dintre problemele care au atras atenția autorităților este faimosul „spor de metrou”, acordat nu doar angajaților care lucrează efectiv în subteran, ci și celor din birouri – inclusiv șoferilor și directorilor care își desfășoară activitatea la etajul 9 al sediului Metrorex.

Surse din cadrul companiei au precizat că acest spor este inclus în Contractul Colectiv de Muncă pentru anul în curs, ceea ce face imposibilă eliminarea lui până cel mai devreme în 2026. Recent, Adunarea Generală a Acționarilor a cerut în mod expres ca acest beneficiu să fie acordat doar celor care lucrează efectiv în tuneluri sau pe peron, însă schimbarea nu poate fi aplicată deocamdată.

Buget „pe zero” și posibile tăieri de la întreținere

Pentru a respecta constrângerile impuse de reducerea deficitului bugetar, Guvernul a demarat o serie de controale la companiile de stat considerate neperformante. Metrorex este pe lista scurtă, iar Ministerul Transporturilor are în plan măsuri de eficientizare urgentă.

Cum nu se pot face economii la capitolul sporuri – cel puțin nu imediat – o soluție vehiculată în interiorul Metrorex este elaborarea unui buget „pe zero” pentru anul 2025. Concret, compania va fi nevoită să reducă sau chiar să taie complet fondurile destinate întreținerii și reparațiilor pentru a compensa cheltuielile salariale rămase intacte.

Controlul la Metrorex se înscrie într-o campanie mai amplă inițiată de Guvern pentru a identifica sursele de risipă în companiile de stat și a aduce mai multe resurse la bugetul public. În ultima perioadă, au fost anunțate acțiuni similare în alte societăți de transport și infrastructură, în încercarea de a responsabiliza conducerile executive și de a elimina „anomaliile” bugetare.