Autostrăzile României, în impas. Lipsa fondurilor lasă șantierele pustii și amenință finalizarea proiectelor
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/08/Autostrazile-Romaniei-in-impas.-Lipsa-fondurilor-lasa-santierele-pustii-si-ameninta-finalizarea-proiectelor.jpg)
Rețeaua rutieră de mare viteză a României riscă un blocaj major în următoarele săptămâni. Șantierele mari, inclusiv pe Autostrada Moldovei (A7), unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură din ultimele decenii, au intrat în stand-by. Motivele: lipsa fondurilor, incertitudinile legate de prioritizarea investițiilor și tăieri bugetare care i-au pus pe constructori în defensivă.
Șantierele blocate, facturile în așteptare
Experții din domeniu avertizează că fondurile pentru construcția de autostrăzi ar putea fi epuizate până în septembrie. Această situație a determinat deja unii constructori să prelungească concediile angajaților. Unul dintre cei mai importanți constructori români a extins perioada obișnuită de odihnă până la 18 august, invocând un „blocaj financiar” care a paralizat temporar lucrările.
Compania respectivă are în lucru șapte loturi pe A7 – Autostrada Moldovei – și două pe A8 – Autostrada Unirii. În prezent, are facturi emise în valoare de 800 de milioane de lei, iar până la sfârșitul lunii ar putea emite facturi suplimentare de încă 1,4 miliarde de lei.
Pe teren, șoferii observă stagnarea lucrărilor, dar își păstrează speranța.
„Chiar a mers bine până acum. Politicienii trebuie să spună un cuvânt și să se pună de acord”, a comentat un conducător auto.
„Lumea se așteaptă să îi dea drumul. Este ceva bun pentru România.”, a adăugat altul.
Până acum, statul a achitat facturile constructorilor la timp, însă resursele financiare pentru drumuri de mare viteză se apropie de limită.
„În septembrie se termină banii”
Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura, atrage atenția că, fără o suplimentare bugetară, proiectele riscă să fie blocate.
„Avem șanse să mai deschidem 100 de kilometri de autostradă, în special pe A7, însă este nevoie de o suplimentare bugetară pentru că luna viitoare, în septembrie, se termină banii. Guvernul trebuie să aloce suplimentar către Ministerul Transporturilor vreun miliard de euro”, a declarat acesta.
Potrivit specialiștilor în infrastructură, provocarea nu este doar de moment, ci și de perspectivă: cum vor fi prioritizate proiectele de infrastructură în următorii ani.
Fonduri insuficiente pentru nevoi uriașe
Reprezentanți ai Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) recunosc că incertitudinile privind finanțarea îi forțează pe constructori să fie precauți. Proiectele rămase fără fonduri ar urma să fie mutate pe alte programe, cum este Programul Transporturi, care dispune de 5,5 miliarde de euro pentru investiții în domeniul rutier.
Însă experții avertizează: banii nu ajung. Contractele deja semnate, cererile depuse și loturile scoase din PNRR însumează necesități de aproximativ 25 de miliarde de euro – de cinci ori mai mult decât bugetul disponibil. „Mai rămân niște miliarde care sunt absorbite până în 2027-2028, dar ne mai rămân proiecte de 20 de miliarde”, a explicat Ciurea.
Pe fondul acestor incertitudini, CNAIR a decis să reducă aproape la jumătate ținta de kilometri noi de autostrăzi și drumuri expres care ar urma să fie inaugurați în 2025. Autoritățile speră ca, prin alocări suplimentare și o mai bună prioritizare, să evite blocajele și să mențină ritmul de lucru pe marile șantiere.