Kinder Surprise: cine este curatorul Kremlinului pentru Moldova și, mai ales, cine se ”ocupă” de România?

Publicat: 11 sept. 2025, 16:16, de Radu Caranfil, în POLITICĂ , ? cititori
Kinder Surprise: cine este curatorul Kremlinului pentru Moldova și, mai ales, cine se ”ocupă” de România?
”Kinder Surprise” și Putin

Un curator, în lumea civilizată, e omul care are grijă de artă – cel care șterge praful de pe tablouri, scoate la lumină exponatele și dă un sens culturii. La Kremlin însă, noțiunea capătă un sens grotesc: „curatorul” e individul care păzește interesele Moscovei în țările vecine, șterge praful de pe vechile metode KGB-iste și scoate la lumină nu opere de artă, ci partide docile, oligarhi fugari și bugete nelimitate pentru manipulare. Dacă în muzeu curatorul dă valoare trecutului, în geopolitică rusească el are grijă ca viitorul altora să fie furat la kilogram.

O „eminență cenușie” la Chișinău

Republica Moldova trăiește, de câțiva ani, sub presiunea constantă a unui amestec toxic de propagandă, bani negri și partide fabricate în laboratoarele Moscovei. În centrul acestui mecanism se află Serghei Kirienko, supranumit „eminența cenușie” a Kremlinului și, deloc întâmplător, „Kinder Surprise” – pentru că apare mereu acolo unde nimeni nu se așteaptă și schimbă regulile jocului.

Un mandat clar

Adjunct al administrației prezidențiale de la Moscova, Kirienko a primit de la Vladimir Putin un mandat clar: să coordoneze noua direcție pentru „parteneriat strategic și cooperare” în spațiul post-sovietic și în așa-numitul „Sud Global”. În realitate, înseamnă controlul și subminarea statelor vulnerabile din vecinătatea imediată a Rusiei.

Potrivit experților de la Watchdog, rolul său în Moldova e de a orchestra tot ce înseamnă destabilizare:

finanțarea partidelor docile, mobilizarea oligarhilor fugari precum Ilan Șor sau Vladimir Plahotniuc, alimentarea protestelor de stradă și, nu în ultimul rând, pregătirea terenului pentru alegeri anticipate în cazul în care scrutinul democratic nu dă rezultatul dorit.

Bugetele puse la dispoziție? Practic nelimitate.

Estimările recente vorbesc despre 350 de milioane de dolari destinați pentru a instala la Chișinău un guvern pro-rus. O sumă colosală pentru o țară mică, dar suficientă pentru a cumpăra televiziuni, partide, influenceri și… conștiințe.

Kirienko – tehnocratul transformat în ideolog

Povestea lui Kirienko e una tipică pentru nomenclatura rusă: intrat în Komsomol, format în structurile sovietice, trecut prin afaceri tulburi în anii ’90, numit fulgerător ministru și apoi premier la doar 35 de ani, prăbușit în criza financiară din 1998 și reinventat în fruntea Rosatom.

De acolo, ascensiunea a fost sigură.

În 2016 a intrat în echipa prezidențială și, pas cu pas, a devenit unul dintre arhitecții regimului Putin. În prezent, are în subordine teritoriile ocupate ilegal în Ucraina – Donețk, Luhansk, Zaporojie și Herson – și, în paralel, coordonează „soft power-ul” Kremlinului în republicile ex-sovietice.

De ce i se spune „Kinder Surprise”?

Pentru că deciziile lui au mereu efecte neașteptate. Un aparent tehnocrat s-a transformat într-un inginer al destabilizării, capabil să facă treceri surprinzătoare de la nuclear la manipulare politică, de la cifre reci la planuri de subminare a vecinilor.

Moldova – teren de test pentru experimentele Kremlinului

Republica Moldova devine laboratorul perfect pentru „operațiunile speciale” non-militare ale Rusiei.

  • Campanii media: televiziuni și portaluri cumpărate sau infiltrate cu bani din Moscova.
  • Partide politice: peste 20 de formațiuni și candidați independenți susținuți din umbră.
  • Oligarhi intermediari: Șor și Plahotniuc, rotițe utile în mecanism.
  • Cumpărarea voturilor: metoda clasică, acum cu bugete mult mai mari.

Miza e clară: împiedicarea definitivă a orientării europene a Moldovei și menținerea ei într-o zonă gri, dependentă de Rusia.

Deputatul Oazu Nantoi, de la Chișinău, a spus-o tranșant: Kirienko nu e decât „executor docil al politicilor unui regim care neagă suveranitatea și independența statelor din spațiul ex-sovietic”.

Unde intră România în acest tablou?

Întrebarea care ar trebui să ne obsedeze este: dacă Moldova are deja un „curator” oficial la Moscova, cine este curatorul pentru România?

Rusia are o tradiție veche de a lucra cu „eminențe cenușii” pe fiecare spațiu de interes. Nu e vorba mereu de figuri vizibile, ci de oameni din aparatul administrativ, serviciile speciale sau rețelele economice. România, deși membră NATO și UE, nu e ocolită de aceste încercări.

  • Propaganda digitală – rețele sociale, site-uri obscure, armate de troli care inoculează mesaje suveraniste sau anti-occidentale.
  • Influență politică indirectă – partide care repetă, cu fidelitate, teme rusești: anti-UE, anti-NATO, „pace cu orice preț în Ucraina”.
  • Infiltrare economică – afaceri cu energie, investiții suspecte, contracte dubioase.
  • Instrumente culturale – conferințe, ONG-uri de fațadă, burse „academice”.

România nu e ocolită nici de metode mai dure: atacuri cibernetice, tentative de șantaj cu informații, campanii de fake news. Dacă în Moldova există un Kirienko declarat, la București poate exista o echipă întreagă, discretă, coordonată de la Moscova.

Întrebarea principală

Serghei Kirienko e astăzi arhitectul destabilizării Moldovei, cu bugete uriașe și un plan clar. Știm cine „se ocupă” de Chișinău.

Dar România? Cine e curatorul desemnat de Kremlin pentru București? Este o singură persoană, sau un grup? E cineva din aparatul oficial, sau un conglomerat de agenți de influență, oligarhi locali și politicieni „patrioți de serviciu”?

Întrebarea nu e retorică.

Și nici nu ar trebui să rămână fără răspuns. Pentru că, așa cum spunea chiar Kirienko, războiul nu e doar militar, ci și economic, psihologic și informațional. Iar România este deja parte a frontului.

Manualul Kremlinului aplicat la România

Dacă în Republica Moldova mecanismele sunt vizibile – partide finanțate direct, oligarhi-fantomă, bani pompați în proteste și campanii electorale – în România scenariul e mai sofisticat. Moscova știe că Bucureștiul e membru NATO și UE, deci instrumentarul clasic nu mai e suficient.

Metodele aplicabile la București ar putea arăta astfel:

  • Infiltrarea discursului public prin partide radicale – grupări care folosesc teme conspiraționiste, anti-occidentale, pro-„neutralitate”, cu mesaje pe placul Kremlinului.
  • Rețele economice dubioase – investiții mascate în energie, agricultură sau media, menite să creeze dependență financiară și să cumpere influență.
  • Atacuri cibernetice și campanii de fake news – manipulări legate de securitate energetică, scumpiri, migrație sau corupție, toate menite să decredibilizeze instituțiile românești și partenerii occidentali.
  • Exploatarea temelor identitare – insinuarea ideii că România ar trebui să se retragă într-un „suveranism balcanic”, cu o „istorie glorioasă” reînviată artificial.
  • Diaspora ca teren de joc – campanii țintite în comunitățile de români din Occident, unde vulnerabilitățile economice pot fi exploatate pentru a întoarce grupuri de alegători împotriva cursului pro-european.

Apărarea împotriva „Kinder Surprise”

Serghei Kirienko e un tehnocrat al destabilizării, un om care știe să combine cifrele reci cu manipularea subtilă, iar porecla „Kinder Surprise” nu e doar anecdotică, ci definitorie: fiecare mișcare pe care o pregătește ascunde un „cadou otrăvit”.

Cum ne putem apăra?

  1. Transparență totală în finanțarea partidelor și campaniilor – fără bani negri care să alimenteze discursuri radicale.
  2. Educație media și gândire critică – antidotul cel mai puternic împotriva fake news-ului.
  3. Consolidarea instituțiilor – mai puțină improvizație și mai mult profesionalism în domeniile vulnerabile (energie, securitate cibernetică, justiție).
  4. Alianțe solide cu partenerii occidentali – pentru că Rusia mizează pe izolare; interconectarea este scutul nostru.
  5. Voință politică autentică – lideri care nu se joacă de-a neutralitatea și nu confundă patriotismul cu servilismul față de Moscova.

Rezumat

În Moldova, Kirienko e deja prezent ca „curator” oficial, cu bugete masive și planuri precise. În România, numele său nu apare pe hârtie, dar metodele și rețelele sunt ușor de recunoscut.

Întrebarea nu e dacă există un „curator” și pentru România, ci cine este acesta și pe ce butoane apasă.

Iar răspunsul trebuie căutat nu doar la Kremlin, ci și în oglinzile noastre interne: vulnerabilitățile, corupția și indiferența sunt terenul fertil pe care Rusia îl folosește.

Pentru a nu deveni victimele surprizelor lui „Kinder Surprise”, România are nevoie de luciditate, transparență și un minim consens național: că direcția occidentală nu e negociabilă, iar democrația nu e de vânzare.

Și mai are nevoie, dacă ne permiteți, de ceva foarte dificil de detectat azi: patriotism veritabil.