Anvelope de iarnă, mai scumpe în 2025. Cum pot șoferii evita majorările de preț
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/car-tires-winter-road-covered-with-snow-vehicle-snowy-alley-morning-snowfall-scaled.jpg)
Achiziția timpurie a anvelopelor de iarnă poate aduce șoferilor economii de până la 200 de lei pe set, într-un sezon în care prețurile au crescut, în medie, cu 5-8%. Cererea a început cu aproape o lună mai devreme față de 2024, pe fondul temperaturilor scăzute și al unei abordări preventive a șoferilor.
Cerere mai mare cu aproape o lună mai devreme
Conform datelor centralizate de AutoEco, cererea pentru anvelopele de iarnă a început cu aproape o lună mai devreme faţă de anul trecut, tendinţa fiind susţinută de temperaturile scăzute încă din septembrie şi de o mai bună planificare a achiziţiilor.
În acest context, specialiştii observă o revenire la comportamentul preventiv al şoferilor, tot mai mulţi români achiziţionând anvelope dedicate sezonului rece înainte de luna noiembrie. Astfel, în prezent, aproximativ 65% dintre comenzile din această perioadă sunt pentru anvelope de iarnă, iar restul pentru „all season”.
Cele mai căutate dimensiuni sunt cele pentru modelele cele mai populare de autoturisme – Dacia Logan, Volkswagen Golf şi Ford , dar şi pentru SUV-urile compacte.
„Clienţii sunt mai atenţi la siguranţă şi la costurile reale ale utilizării maşinii în sezonul rece. O anvelopă dedicată iernii asigură o aderenţă mai bună pe carosabil ud sau rece şi reduce distanţa de frânare cu până la 10 metri la 50 km/h, faţă de o anvelopă de vară. În acelaşi timp, planificarea cumpărăturilor în afara sezonului de vârf înseamnă economii de până la 200 de lei pe set şi eliminarea riscului de a nu mai găsi dimensiunea dorită”, afirmă Costin Stan, directorul general al AutoEco, într-un comunicat transmis luni Agerpres.
Acesta spune că schimbarea de comportament este vizibilă mai ales la clienţii care îşi echipează maşinile înainte ca temperatura să scadă constant sub 7 grade Celsius. Specialiştii estimează o creştere de 20-25% a vânzărilor de anvelope de iarnă în acest sezon, odată cu revenirea la un stil de achiziţie raţional şi orientat spre prevenţie
Câţi bani se pot economisi
Potrivit sursei citate, faţă de sezonul trecut, preţurile pentru anvelopele de iarnă au crescut, în medie, cu 5%, până la 8%, iar cele mai mari scumpiri au fost înregistrate la brandurile premium – Michelin, Continental, Bridgestone – pe fondul creşterii costurilor de producţie şi transport. În acelaşi timp, segmentul „mid-range” şi „economy”, în care se regăsesc mărci precum Kumho, Debica, Hankook, Minerva şi Sailun , a avut creşteri moderate, de 2 – 3%.
„În perioada de vârf, noiembrie – decembrie, preţurile pot urca suplimentar cu 10 – 15%, în special pentru dimensiunile populare, cum ar fi 205/55 R16. Clienţii care achiziţionează la începutul sezonului pot economisi între 100 şi 200 de lei pe set, în funcţie de marcă şi dimensiune”, se menţionează în comunicat.
Specialiştii recomandă montarea anvelopelor de iarnă imediat ce temperaturile scad constant sub 7 grade Celsius, chiar dacă nu a nins.
„Alegerea anvelopelor potrivite înseamnă un nivel superior de siguranţă şi eficienţă, printr-o aderenţă mai bună şi un consum redus de combustibil. Testele arată că distanţa de frânare pe carosabil rece poate fi semnificativ mai scurtă, diferenţă care poate preveni accidentele minore şi costurile aferente reparaţiilor”, sunt de părere experţii.
Ce anvelope sunt recomandate iarna
Pe timp de iarnă, specialiștii recomandă utilizarea anvelopelor omologate, marcate cu simbolul „M+S” (Mud and Snow), „3PMSF” (Three Peak Mountain Snowflake) sau cu fulgul de nea pe un munte cu trei creste. Aceste semne garantează faptul că pneurile au fost testate și oferă aderență sporită pe drumuri acoperite de zăpadă, polei sau gheață.
Citeşte şi: Atenție! Și anvelopele de iarnă vă pot pune în pericol. DETALIUL care îți poate salva viața
Spre deosebire de cauciucurile de vară, cele de iarnă sunt fabricate dintr-un compus special de cauciuc, mai moale, care nu se întărește la temperaturi scăzute și menține tracțiunea. De asemenea, au caneluri adânci și un profil lamelar, care evacuează eficient apa și zăpada, reducând riscul de acvaplanare sau derapaj.
Anvelopele „all season” pot fi folosite legal dacă poartă marcajul M+S, însă performanțele lor sunt mai slabe comparativ cu cele dedicate iernii, mai ales în condiții extreme.