Criza lanțurilor de aprovizionare lovește dur aviația mondială: costuri suplimentare de peste 11 miliarde de dolari
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/05/avion-scaled.jpg)
Industria aviatică este forțată să suporte pierderi uriașe din cauza întârzierilor și a lipsei de componente.
O „lovitură serioasă pentru portofel”
Companiile aeriene din întreaga lume se confruntă cu o „lovitură serioasă pentru portofel”, după ce efectele crizei lanțurilor de aprovizionare au generat costuri suplimentare estimate la peste 11 miliarde de dolari doar în acest an, potrivit datelor publicate de Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), arată Reuters.
Aceasta este prima estimare oficială a pierderilor cumulate ale operatorilor aerieni din cauza problemelor logistice care persistă de peste cinci ani și care au dus la creșterea prețurilor biletelor, anulări frecvente de zboruri și o presiune constantă asupra bugetelor companiilor.
Combustibil, întreținere și motoare de rezervă — principalele surse de cheltuieli
Cea mai mare parte a costurilor suplimentare este legată de combustibil, în condițiile în care multe companii sunt nevoite să opereze aeronave mai vechi, mai puțin eficiente. Numai acest segment adaugă 4,2 miliarde de dolari la factura anuală.
În plus, întreținerea extinsă și mai costisitoare a aeronavelor reprezintă încă 3,1 miliarde de dolari, iar închirierea motoarelor pentru a înlocui unitățile blocate în service aduce o povară de 2,6 miliarde de dolari. Pe lângă acestea, stocarea suplimentară de piese de schimb, necesară pentru a compensa întârzierile de livrare, implică cheltuieli de 1,4 miliarde de dolari.
„Chiar și dacă am reduce la jumătate aceste estimări, impactul ar rămâne unul uriaș pentru industrie”, a declarat Willie Walsh, directorul general al IATA.
Întârzieri majore la producători și presiune din partea industriei de apărare
Producătorii de aeronave și furnizorii lor se confruntă cu lipsa forței de muncă, a materialelor esențiale și cu blocaje în lanțurile de producție. Atelierele de reparații, în special cele pentru motoare, raportează întârzieri record.
Problemele sunt amplificate de creșterea competiției pentru resurse cu industria de apărare, pe fondul majorării cheltuielilor militare la nivel global, ca urmare a tensiunilor geopolitice și a conflictelor din ultimele luni.
Costurile de întreținere ar putea depăși 150 de miliarde de dolari până în 2030
Conform previziunilor IATA, operatorii aerieni vor cheltui aproximativ 120 de miliarde de dolari pentru reparații și întreținere doar în acest an. Dacă tendințele actuale continuă, cifra ar putea ajunge la 150 de miliarde de dolari până în 2030.