„Austeritate” la Telecomunicații CFR: pierderi uriașe, salarii și bonusuri în creștere
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/482252702_3615441438599566_3835893560563004815_n.jpg)
Proiectul de buget 2025 al Telecomunicații C.F.R. – S.A., companie aflată în portofoliul Ministerului Transporturilor, care urmează să fie aprobat astăzi de Guvern, scoate în evidență un paradox financiar: compania continuă să înregistreze pierderi, în timp ce cheltuielile pentru salarii și bonusuri cresc constant. Majoritatea fondurilor de exploatare sunt dedicate personalului, iar politica salarială pare să contrazică situația financiară dificilă a societății.Veniturile cresc, dar pierderile persistă
Veniturile totale sunt estimate la 77 milioane lei, în creștere cu 4,8% față de 2024. Majoritatea acestora provin din serviciile de telecomunicații specifice siguranței feroviare și din operațiunile de exploatare a sistemului feroviar, contractate cu diverse entități din sectorul feroviar și extraferoviar.
Cheltuielile totale sunt estimate la 84,66 milioane lei, ceea ce generează pierderi brute de 7,62 milioane lei, mai mici cu aproape 10 milioane lei față de cele raportate în 2024.
Salarii și bonusuri în creștere, în ciuda pierderilor
Ceea ce atrage atenția cel mai mult este politica salarială. Cheltuielile de natură salarială cresc la 65,06 milioane lei, cu 1,2% mai mult decât în 2024, în ciuda reducerii numărului de angajați de la 535 la 510 persoane. Salariul mediu lunar prognozat pe angajat este de 10.006 lei (în creștere cu 10%), iar bonusurile totalizează 3,85 milioane lei, dintre care 818.000 lei reprezintă cheltuieli sociale, iar 3,03 milioane lei sunt tichete de masă. În 2024, aceste bonusuri au fost de 3,77 milioane de lei.
Investiții și alte cheltuieli
Cheltuielile pentru bunuri și servicii cresc cu 10%, ajungând la 12,12 milioane lei, în timp ce alte cheltuieli de exploatare scad cu 17,94%. Cheltuielile financiare rămân nesemnificative, doar 9,74 mii lei, însă compania planifică investiții de 1,48 milioane lei, în creștere cu peste 82% față de anul precedent, finanțate în principal din surse proprii și amortizare.
Managementul și controlul bugetului
Proiectul de buget și planul de reorganizare au fost aprobate de Consiliul de Administrație și de Adunarea Generală a Acționarilor, conform legislației privind disciplina financiară la operatorii economici cu capital de stat. Mandatele pentru directorat și consiliul de administrație sunt însă provizorii, doar 5 luni, cu posibilitate de prelungire cu încă 2 luni.
Ce scrie în proiectul de act normativ
”Cheltuielile cu personalul, în valoare de în valoare de 67.853,54 mii lei, sunt estimate în anul 2025, în creștere cu 0,89%, respectiv cu suma de 596,86 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli, aprobat prin HG nr. 559/2024, respectiv de la 67.256,68 mii lei (anul 2024) la 67.853,54 mii lei (anul 2025). La fundamentarea cheltuielilor de natură salarială, societatea a avut în vedere
prevederile art. XXXIII, art. XXXIV alin. (1) lit. a), b), d) și e) din OUG nr. 156/2024, cu modificările și completările ulterioare.
Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 65.060 mii lei, sunt estimate în creștere cu 1,20% faţă de valoarea din bugetul aprobat al anului 2024, prin HG nr. 559/2024, înregistrând o creștere de la suma de 64.289,85 mii lei (anul 2024) la suma de 65.060 mii lei (anul 2025), fiind compuse din:
– Cheltuieli cu salariile, în valoare de 61.206,82 mii lei, conform prevederilor art. XXXIV din OUG nr. 156/2024;
– Bonusuri, în valoare de 3.853,18 mii lei, din care: 818,62 mii lei cheltuieli sociale, conform prevederilor art. XXXIV alin. (1), lit. d) din OUG nr.156/2024 și stabilite în limita de deductibilitate de 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare; 3.034,56 mii lei contravaloare tichete de masă, potrivit art. XXXIV alin. (1), lit. b)
din OUG nr. 156/2024, cu modificările și completările ulterioare.
Societatea nu prevede sume pentru vouchere de vacanță.
Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete, în valoare de 1.379,84 mii lei, au fost fundamentate în conformitate cu prevederile art. 37 alin.(2) și (3) din OUG. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:
a) pentru directorat – valoarea este de 692,42 mii lei;
b) pentru consiliul de administrație – valoarea este 687,42 mii lei.
Durata mandatului, atât pentru directorat cât și pentru membrii Consiliului de Administrație, este provizorie, mandatele fiind încheiate pe 5 luni cu posibilitatea prelungirii cu încă 2 luni”, se spune în proiect.