Războiul comercial dintre China și Olanda îngrozește industria auto europeană
Producătorii auto se tem că se vor confrunta cu o repetare a penuriei de cipuri din epoca pandemiei, după confiscarea Nexperia de către Olanda.
Aprovizionarea industriei auto cu cipuri de la Nexperia este în scădere
Războiul geopolitic din jurul furnizorului de cipuri Nexperia, cu sediul în Olanda, dar deținut de China, îi sperie pe producătorii auto europeni, care vor fi afectați de o penurie de cipuri care ar putea provoca ravagii în lanțurile de aprovizionare și care ar putea închide liniile de producție.
Aprovizionarea industriei auto cu cipuri cruciale de la Nexperia este în scădere la doar câteva săptămâni după ce guvernul olandez a preluat controlul asupra Nexperia , iar atât SUA, cât și China au impus controale la export asupra companiei.
„Vom asista la opriri și încetiniri ale producției la nivel global în scurt timp, deoarece mulți furnizori nu au stocuri suficiente de cipuri”, a declarat un oficial de rang înalt din industria auto, care a vorbit sub condiția anonimatului din cauza sensibilității problemei. „Sectorul auto este în centrul furtunii.”
Deficitul amenință o reluare a anului 2022, când deficitul de microcipuri din epoca pandemiei a dus, în mod similar, la oprirea fabricilor de automobile. Cu toate acestea, producătorii auto au făcut puțin pentru a-și consolida lanțurile de aprovizionare împotriva schimbărilor geopolitice, iar un plan al UE de a relocaliza o parte din producția de cipuri este departe de a-și atinge obiectivele.
Producătorul de cipuri olandez și-a avertizat clienții cu privire la o „evoluție neprevăzută care ar putea afecta disponibilitatea anumitor produse”, conform unei declarații de forță majoră emise pe 9 octombrie.
Anunțul a stârnit panică în rândul producătorilor auto și al furnizorilor acestora, care au dorit imediat să pună mâna pe orice cipuri disponibile, provocând o criză în domeniu.
„E ca în timpul pandemiei, când oamenii au început să cumpere hârtie igienică în neștire”, a spus un al doilea reprezentant al industriei auto.
În fruntea listei
În urma penuriei din 2022, UE a adoptat Legea privind cipurile pentru a atenua dependența periculoasă a sectorului de alte regiuni pentru cipuri avansate sau „mature”.
De data aceasta, haosul a izbucnit când guvernul olandez a decis, la sfârșitul lunii septembrie, să invoce o lege națională din 1952 pentru a prelua controlul asupra Nexperia, care a fost achiziționată de compania chineză Wingtech în 2019.
Guvernul olandez se temea că directorul general al Nexperia, fondatorul Wingtech, transfera tehnologia și activele de producție ale producătorului de cipuri în afara țării.
Decizia sa a venit la o zi după ce SUA au extins controlul asupra exporturilor de la Wingtech, către filiala sa Nexperia.
La patru zile după ce olandezii au preluat controlul asupra Nexperia, Ministerul Comerțului din China a impus controale la export asupra Nexperia China, interzicând exportul de componente fabricate în China.
Liderii UE, în alertă
Cipurile sunt utilizate omniprezent în producția modernă, stimulând tranziția verde și digitală. Deși cipurile Nexperia nu sunt cele mai avansate, ele sunt esențiale pentru producătorii auto: o mașină tradițională conține până la 500 de cipuri ale companiei – un vehicul electric până la 1.000.
Restrângerea exporturilor de cipuri de către China, coroborată cu controlul său asupra magneților din pământuri rare – o componentă la fel de importantă pentru vehicule – a plasat criza Nexperia în fruntea listei de priorități a Bruxelles-ului.
„Problema cipurilor este una de mare importanță pentru multe aspecte ale politicii noastre, în special pentru tranziția energetică”, a declarat luni purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Paula Pinho.
Ea a adăugat că, în aceeași zi, comisarul pentru industrie, Stéphane Séjourné, a ridicat problema într-o întâlnire cu liderii industriei, „pentru a afla de la companii dacă există penurii”.
Presiunile companiilor au contribuit la inițierea unor discuții concretizate într-o convorbire telefonică purtată marți de șeful UE pentru comerț, Maroš Šefčovič, și omologul său chinez, Wang Wentao. Următorul eveniment este o vizită anticipată a oficialilor chinezi în UE pentru a discuta despre controalele la export.
„Potențiale perturbări semnificative” ale producției
Companiile au început deja să discute public despre impactul potențial al ceea ce se întâmplă la Nexperia.
Grupul de lobby pentru industria auto ACEA a declarat săptămâna trecută că este „profund îngrijorat de potențialele perturbări semnificative” ale producției dacă nu se va găsi o rezolvare rapidă a întreruperii furnizării de cipuri a Nexperia.
Volkswagen și-a avertizat angajații că sunt iminente posibile opriri ale producției, a relatat publicația germană Bild.
„Nexperia nu este un furnizor direct al Grupului Volkswagen. Cu toate acestea, unele piese Nexperia sunt utilizate în componentele vehiculelor noastre, care ne sunt furnizate de furnizorii noștri direcți”, a declarat un purtător de cuvânt al VW pentru POLITICO. „În acest moment, producția noastră nu este afectată. Cu toate acestea, având în vedere circumstanțele în continuă evoluție, nu pot fi excluse efectele pe termen scurt asupra producției.”
A doua lege privind cipurile
Cazul Nexperia și posibila penurie au readus pe harta politică dependența periculoasă a UE de microcipuri.
Comisia Europeană a anunțat săptămâna aceasta că intenționează să introducă o a doua Lege privind cipurile în primul trimestru al anului viitor, în urma unei revizuiri programate pentru septembrie 2026.
În prezent, blocul comunitar nu este nici pe departe aproape de atingerea obiectivului primei Legi privind cipurile, obiectiv care consta în a crește cota de piață a blocului comunitar în lanțul valoric global al microcipurilor la 20% până în 2030 – aproximativ dublul cotei sale actuale. Acum, atât legislatorii, cât și țările UE doresc o a doua Lege a cipurilor.
„Legea europeană privind cipurile 2.0 este în curs de elaborare. Dar cazul Nexperia arată că timpul este scurt”, a declarat miercuri într-o postare pe blog Herman Quarles van Ufford, cercetător senior în politici publice la Consiliul European pentru Relații Externe.