Tunelul Robești ”a sărit în aer”: imagini spectaculoase de pe șantierul autostrăzii care va trece munții

Publicat: 27 oct. 2025, 14:44, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Tunelul Robești ”a sărit în aer”: imagini spectaculoase de pe șantierul autostrăzii care va trece munții

Șantierul Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), considerată cel mai dificil proiect de infrastructură din România, oferă imagini impresionante pe măsură ce lucrările avansează în inima munților. Lucrările la Tunelul Robești (Secțiunea 2, Boița – Cornetu) au intrat în faza critică, odată cu debutul operațiunilor de forare și dinamitare necesare străpungerii masivului.

Progres tehnic la secțiunea montană

Potrivit declarațiilor făcute de directorul CNAIR, Cristian Pistol, echipele de constructori au demarat detonările controlate, necesare pentru a străpunge straturile de stâncă dură de pe traseul tunelului. Imagini din șantier prezintă pregătirea frontului de lucru, încărcarea găurilor de foraj cu material exploziv (evidențiat prin cutii marcate cu codul UN 0241, specific explozivilor) și momentul eliberării controlate a energiei, care dislocă roca.

Sursa: Facebook/Cristian Pistol

Tunelul Robești va avea o lungime de 900 de metri și, conform planului, detonările se vor desfășura zilnic, până la finalizarea străpungerii.

Activitățile vizibile pe șantier includ:

  • Dinamitarea: Muncitorii pregătesc și inițiază explozii controlate la capătul galeriei, urmate de o masivă cădere de rocă.
  • Consolidarea: Pereții tunelului sunt susținuți cu plasă metalică și acoperiți cu beton torcretat (shotcrete), aplicat cu utilaje specializate, pentru a stabiliza structura de rocă.
  • Excavarea: Imediat după detonare, utilaje grele, precum încărcătoarele frontale (în filmare este vizibil un model CAT), intervin pentru a curăța molozul rezultat.

Amploarea proiectului

Secțiunea 2 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, încredințată asocierii de constructori turci Mapa-Cengiz, se întinde pe 31,33 km. Dificultatea tehnică ridicată a tronsonului montan este subliniată de numărul mare de structuri de artă necesare:

  • 7 tuneluri
  • 48 de viaducte, poduri și pasaje

Pentru a realiza Tunelul Robești, se estimează că vor fi utilizate resurse considerabile, printre care 70 de tone de material exploziv, 60.000 mc de beton și 4.000 de tone de armătură. Lucrările la cele două galerii se desfășoară în regim non-stop, 24 de ore din 24, pentru a respecta termenele stabilite.

Contractul, finanțat prin Programul Transport (PT), are o valoare de 4,250 miliarde lei (fără TVA) și trebuie finalizat până în anul 2028. Autostrada A1 Sibiu-Pitești, odată finalizată, va juca un rol vital în conectarea României pe Coridorul IV Pan-European.