Se deschide sezonul de magie: începe Crăciunul agresiv din retailul românesc
Cadouri, reduceri, concerte, spray antifurt emoțional și cârnați vegetali cu suflet de porc. Țineți-vă bine de portofel, că de restul se ocupă marketingul.
- În fiecare an există două momente când România intră într-o transă colectivă și nu mai gândește cu cortexul, ci cu cardul:
- Bine ai venit în „Sezonul Magic”. Ține-ți banii aproape și sarcasmul și mai aproape.
- Arta colindului comercial: „concertul anului”, în fiecare parcare de mall
- Presiunea emoțională ambalată ca bucurie
- Atmosfera de „miracol permanent”
- Cum faci să reziști?
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/promotii-de-Craciun.jpg)
În fiecare an există două momente când România intră într-o transă colectivă și nu mai gândește cu cortexul, ci cu cardul:
Black Friday și Crăciunul. Doar că Black Friday e încă un pic timid – genul ăla de rudă care îți vinde un fier de călcat „smart” la 14% reducere, cu aer grav. Crăciunul, în schimb, e un fel de nebunie festivă, o sectă cu brad, sclipici și credit de consum.
Și cum suntem exact în momentul în care urmează să explodeze totul – reclamele cu familii prea fericite, reducerile „istorice”, concertele „deceniului” la mall-ul din Fetești – hai să facem o treabă utilă pentru public: un mic manual de supraviețuire.
Ce urmează să vezi, ce urmează să ți se bage pe gât, ce urmează să fii presat să cumperi, pe cine urmează să aplauzi și de ce, la final, o să intri în ianuarie cu sufletul secătuit și cu frigiderul plin de cârnați vegetali care miros vag a coteț.
Bine ai venit în „Sezonul Magic”. Ține-ți banii aproape și sarcasmul și mai aproape.
Reduceri istorice, epocale, fără precedent, never seen before (pe bune acum, cumpără!!!)
Pregătește-te pentru avalanșa limbajului patologic de reclamă. „Cel mai mic preț din ultimii 100 de ani”. Așa îți vor spune. Dacă întrebi „da’ în acte?”, promoția devine brusc „ofertă limitată, doar azi, doar acum, doar la noi, nu mai prindeți așa ceva niciodată”. Asta e prima minciună de sezon: ideea că toată economia mondială a intrat în comă pentru ca tu să îți iei un toaster cu bluetooth la 129 lei.
Vine perioada genială în care totul e „1+1 gratis”, „cumperi două, al treilea la jumate” și „cashback instant”.
Se va ajunge, fără jenă, la nivelul: „Dacă achiziționezi două Bentley Bentayga, al treilea e la jumate de preț”. Nu ai nevoie de trei Bentley-uri, dar nu asta contează. Contează că te-au făcut să simți, pentru patru secunde, că ești nebun dacă nu profiți.
Pulsul mesajului e mereu același:
nu cumpăra pentru că îți trebuie, cumpără pentru că e prea bună oferta ca să n-o cumperi. Adică nu e cumpărătură, e investiție. E ca un teren în Cluj, doar că e un aparat care îți taie singur unghiile la pisică. Dacă nu-l iei acum, viața ta rămâne ratată.
Bonus clasic de sezon:
„stoc limitat”. Stocul e, de fapt, un depozit de pe la Buriceni, cu 14 paleți de același produs, dar ei îți spun că mai au „doar 7 bucăți”. Există posibilitatea ca fiecare magazin din țară să aibă „ultimele 7 bucăți”, la orice oră, din orice produs. Seamănă un pic cu Sfintele Moaște, nu întreba prea mult.
Produsele minune fără de care nu se mai poate trăi (deși acum 48 de ore nici nu știai că există)
Anual apar niște invenții noi, absolut vitale pentru supraviețuire în spațiul urban românesc. Anul ăsta promite câteva bijuterii.
Spray-ul antifurt emoțional
Se vinde ca produs de lifestyle. Formula e simplă: „Te dai cu el înainte să intri în supermarket și reușești să te abții o vreme”. Și de la furat, și de la cumpărat aiurea.
E marketat ca să pară anti-tentație, gen „spray de responsabilitate financiară”. În realitate e apă de gură într-un recipient mat.
Conceptul sună așa:
dai două puf-uri, te înconjoară aura disciplinei, și brusc nu mai bagi în coș tot ce sclipește.
Treci pe lângă standul cu bomboane la jumătate de preț și nu cedezi.
Treci pe lângă secțiunea de „oale de tuci tradițional, doar azi 80% reducere” și rămâi om.
Nu cumperi încă un set de tigăi antiaderente „din linia Premium Chef Master Titanium Gold Edition by Chef Dănuț”, deși tu gătești de două ori pe lună și atunci doar paste.
Spray-ul vine, desigur, „în trei parfumuri de sezon”: Scorțișoară Agresivă, Brad Mucegăit Retro și Vanilie de Mall.
Cârnați vegetali cu miros de porc
Aici e viitorul, sincer. Produsul e vândut fix așa: „Gustul autentic al Crăciunului tradițional românesc, fără cruzime”. Și când citești ingredientele vezi: coji de morcov, coji de kiwi, sâmburi de struguri tocați, ceva gluten cu personalitate și un mix de arome artificiale cu nume științific care sună mai mult a motorină decât a șorici.
Dar marketingul va livra povestea completă:
fericirea familială, bunica zâmbitoare, nepoțelul blond, toți la masă. Bunica ta adevărată ar crăpa în poziție de drepți dacă i-ai spune „mamă-mare, ăsta e cârnat fără porc, dar miroase ca porcul, apropo am salvat planeta”.
Bunica din reclamă, în schimb, îmbrățișează noul, are șorț ironic cu reni și spune „ce bun, dragă, nici nu simți diferența”. Sigur că nu simți. Nu mai simți nici pulsul, ești în șoc cultural.
Cartofii la promoție
Clasicul de sezon: „cartofi doar 1,50 lei suta de grame”. Asta va fi prezentată ca „oferim mâncare oamenilor la preț corect, fiindcă ne pasă”. Pe bune? Ai tradus 1,50 lei / 100 grame ca să nu sune a 15 lei kilogramul. E poezie cu virgulă mutată strategic. „Doar 1,50, șefu’!”. Da, doar că multiplicat cu zece.
Nimeni n-o să zică „15 lei kilogramul de cartofi românești, tradiționali, din pământ curat, crescuți la marginea logisticii noastre”. Nu. O să împartă prețul în bucățele mici, ca să pară altceva. E același principiu ca la telefonia mobilă, unde nu plătești abonament, plătești „doar 8 lei pe săptămână”. Așa nu mai e abonament, e destin. Destin foarte profitabil pentru cine trebuie.
Arta colindului comercial: „concertul anului”, în fiecare parcare de mall
Dacă n-ai observat, toate mall-urile din România se cred mini-Arenele Romane în decembrie. Asta e perioada în care apar afișe cu luminițe, brazi, sclipici și „un mega show de Crăciun cum n-ai mai văzut”. Spoiler: l-ai mai văzut anul trecut. Și acum doi ani. Și în general e același line-up cu nume rebegite.
Unde odinioară existau colinde, acum există trap de sezon. Vom avea, garantat:
Babasha – invitat special la „Aprinderea Bradului Oficial 2025”. El intră în program ca „surpriză pentru publicul tânăr”, dar de fapt e trecut cu font mare pe afiș. Va cânta o piesă lentă, se va declara emoționat că e „acasă la voi, frate”, după care se vor aprinde luminițele sponsorizate de o bancă.
Gheboasă – vine la „Christmas Urban Vibes Experience”, colindul generației care n-a prins Ștefan Hrușcă, dar a prins TikTok. Versurile vor fi adaptate: ceva cu „Moșu’ vine heavy / nu pe horn, pe Chevy”. Se va insista, din scenă: „Hai toată lumea cu noi! Mâinile sus pentru spiritul Crăciunului!”. Spiritul Crăciunului, în acest context, e un MC care spune „faceți zgomoooot”.
Și pentru segmentul „familie tradițională”:
Mimi de la Sculeni. Dacă nu există încă oficial o Mimi de la Sculeni, fii sigur că va exista până la primele artificii de Crăciun. Personajul e deja scris: voce dulce, rochiță roșie cu paiete, accent ușor moldovenesc plus promisiune de „muzică din suflet pentru toți românii, oriunde s-ar afla ei, în țară și străinătate”. Va cânta o baladă-trap cu clopoței electronici despre dorul de casă și de „plapuma bunicii care miroase a cozonac și a parfum de Duty Free”.
Fii atent la sintagma „spectacol unic”.
Dacă vezi „spectacol unic”, traduce așa: „îl mai facem identic la încă 14 locații în același weekend, dar nu-l spune la nimeni”.
Și fii atent la publicul filmat. Va fi mereu:
– un copil care ține un glob mare și privește cu ochii umezi;
– o mamă cu fes alb pufos care oftează „ce frumos”;
– un tată care nu vrea să fie acolo, dar ține cupa de vin fiert de plastic și se preface că se distrează;
– și un influencer local în palton crem, cu telefonul ridicat ca sabia lui Arthur.
Toți aceștia vor apărea în reel-ul oficial al mall-ului până să ajungi tu acasă.
Presiunea emoțională ambalată ca bucurie
Ți se va repeta obsesiv fraza: „Crăciunul este despre familie”. Pare cald, uman, drăguț. În traducere economică, înseamnă „scoate banii acum, altfel ești un insensibil rece care nu-și iubește familia”.
Tu nu cumperi cadoul, tu cumperi dovada că îți pasă.
Nu contează că sora-ta are deja patru perne cu mesaje motivaționale. Dacă nu îi iei a cincea, tu ești problema. Nu contează că frate-tău are trei smartwatch-uri. Dacă nu-i iei încă unul, de „ultimă generație” (adică același chipset cu altă curea), tu ești un egoist care a uitat valorile.
Reclamele îți dau vinovăție, apoi îți vând ieșirea din vinovăție.
E un lanț de distribuție a anxietății: la capătul lanțului e casa de marcat.
Ambalajul patriotic, aroma made in China
Un mare hit de sezon este „tradiționalul autentic românesc”. Pregătește-te să fii bombardat cu „set de ceramică de Horezu (inspirat)”, „ștergar țesut manual (replică industrială din Turcia)” și „decorațiuni din lemn sculptat artizanal” (lemn MDF, tăiat laser, lot de 2.000 bucăți, vine în cutie cu abțibild „Heritage Collection”).
Asta e zona în care marketingul îmbină două ape:
mândria locală și consumerismul global. Ți se spune: „cumpără românește”, dar ce cumperi e produs prin subcontractori care n-au văzut România decât pe Google Maps. Dar e foarte important să ți se spună „asta e identitatea ta”. Identitatea ta, în decembrie, vine cu panglică roșie și cod de bare.
Pachetele de „fericire totală”
Vor apărea, ca în fiecare an, cutiile-cadou universale. „Pachetul pentru el”, „pachetul pentru ea”, „pachetul pentru bunici”, „pachetul pentru animale de companie”, „pachetul pentru șeful tău (dacă vrei să mai ai job și la anul)”. În realitate, toate conțin aceeași triadă: ceva parfumat, ceva dulce, ceva inutil.
Pentru bărbați:
aftershave care miroase a lemn ars cu scorțișoară, o cană cu „Best Man Ever” și niște bomboane neidentificate care promit „70% cacao” dar gustă a plastic educat.
Pentru femei:
cremă de corp cu paiete, lumânare parfumată „Vanilla Cashmere Dreams of Winter Soul Bliss Harmony Pure Essence Signature Collection™” și o bombonică în formă de inimă cu glitter. Se numește „momentul tău de răsfăț”. E 49,99 lei. Jumătate din preț e marketingul, cealaltă jumătate e cutia.
Pentru bunici:
cană emailată cu „cea mai vrednică bunică”, șosete cu reni, pliculețe de ceai la care scrie „Calm & Digest Zen Blend” (traducere: mușețel cu mentă).
Pentru animale:
costum de Moș Crăciun pentru câine/pisică, pe care animalul îl detestă profund, dar îl vei poza pentru Instagram.
Vei primi 62 de reacții „aww ce drăguț” și o privire critică pasiv-agresivă de la veterinar, în ianuarie, când te prezinți cu o pisică stresată și cu dermatită de la bentița cu coarne.
Atmosfera de „miracol permanent”
Mall-urile și hipermarketurile îți vând un Crăciun de parcă ești deja într-o reclamă la credit ipotecar fericit. Nimeni nu e obosit, nimeni nu e stresat, toată lumea are obrajii roz și pulover de Crăciun fără scame. O mamă perfect coafată, un tată perfect bărbierit, un copil care nu urlă, un glob care nu se sparge, o lumină caldă de Pinterest care în realitate nu există în niciun apartament cu bec economic.
De fapt, realitatea noastră e:
aglomerație, nervi, liste de cumpărături contradictorii, card aproape băgat în roșu, transport aglomerat, vecini care deja testează instalația de artificii la etajul trei.
Dar ăla nu e Crăciunul care se vinde. Crăciunul care se vinde e acel vis curat, neted, în care totul este „despre iubire”, și iubirea costă 199 de lei bucata, plătibil în trei rate fără dobândă.
Și acum adevărul rece, marca „realitate românească”
Tot spectacolul de mai sus e construit să te bage într-o stare socială foarte clară: „toată lumea cumpără, tu de ce nu?”.
„Toată lumea merge la concertul anului, tu de ce nu?”
„Toată lumea a găsit mega-reduceri, tu de ce nu?”
„Toată lumea a făcut cadouri speciale familiei, tu de ce nu?”
E rușinea ca instrument de vânzare.
Nu e făină magică, nu e capitalism pur, e manipulare emoțională cu sclipici. Îți apasă toate butoanele: vină, nostalgie, familie, tradiție, copilărie, frică să nu pari sărac, frică să nu pari rece, frică să nu pari „în afara lumii”.
În realitate, Crăciunul comercial românesc e o instalație de împins populația la consum în decembrie ca să tacă în ianuarie. Asta e schema, asta e filosofia: îți dau luna decembrie cu „magie”, îți iau ianuarie cu „taci și plătește factura”.
Și da, o să vezi tot ce am spus mai sus.
O să le vezi pe toate. Reclame cu „te iubesc, mama”, colinde trap în mall, cârnați vegani cu chip de porc, pachete „pentru el / pentru ea / pentru cățel”, promoții cu logica „ia trei mașini de lux și primești un covoraș cadou”.
Cum faci să reziști?
Foarte simplu, dar neplăcut comercial:
– Cumpără ce îți trebuie, nu ce îți injectează vină.
– Nu aplauda pe oricine urlă „Vă iubeeesc, București!” într-un mall și apoi îți vinde un story sponsorizat la gambling.
– Nu te simți vinovat dacă nu-ți perforezi cardul pentru „magia momentului”.
Magia momentului nu e în cutie.
Magia momentului e că încă mai ai simțul umorului în țara asta.
Deci da, bine ați venit la Crăciunul oficializat. Unde totul e permis, nimic nu e imposibil, și singurul lucru care nu pare negociabil e portofelul tău.