Exclusiv

Liviu Sav, economist, explică ce pierde România dacă se retrage Carrefour

Publicat: 05 nov. 2025, 07:41, de Ionut Jifcu și Rona David, în ECONOMIE , ? cititori

Economistul Liviu Sav a făcut o prezentare riguroasă despre suprataxarea companiilor și impactul acesteia asupra activității și profitului firmelor.

Profitul Carrefour în scădere

El a vorbit în exclusivitate pentru Puterea despre situația concretă a Carrefour, companie care nu a mai înregistrat profitul pe care îl avea acum trei ani.

„Corect, în ultimii ani profitul a scăzut. Așa este”, a confirmat economistul.

Contextul economic și efectele asupra Carrefour

Întrebat ce poate spune despre ce pierde România dacă se retrage Carrefour, Liviu Sav explică că activitatea companiei este influențată de ciclurile economice: „Carrefour are o activitate influențată de ciclurile de creștere economică. După cum bine știți, România este într-o perioadă de reajustare, ca să nu spun de criză, iar acest lucru afectează profitabilitatea retailerilor.”

Deși Carrefour înregistrează o creștere a cifrei de afaceri, profitul este în scădere de trei ani. În acest context, economistul consideră că „o impozitare atât de agresivă a unei companii aflate într-o situație de ajustare nu mi se pare foarte potrivită.”

Impactul retragerii Carrefour asupra economiei

Când a fost întrebat ce pierde România în cazul retragerii Carrefour, Liviu Sav a răspuns: „Din punctul meu de vedere, ar pierde foarte mult, pentru că, dacă bine rețin, Carrefour are mii de angajați, iar o mulțime de alte afaceri depind de activitatea companiei.”

Economistul subliniază că pierderile nu se limitează la impozitul pe profit, care este relativ mic, ci și la impozitele pe salarii, contribuții sociale și alte venituri generate de această rețea economică.

„Astfel, dincolo de impozitul pe profit, statul va pierde impozite pe salarii, contribuții și multe alte venituri”, a explicat el.

Efecte secundare și scenarii posibile

Referindu-se la implicațiile generale ale existenței unei rețele economice legate de Carrefour, Liviu Sav a subliniat: „Faptul că există o rețea legată de Carrefour înseamnă mai mult decât simpla existență a companiei; dacă aceasta dispare sau este cumpărată de alte companii, efectele nu se termină aici. Vor exista efecte secundare și victime colaterale.”

În ceea ce privește posibilele scenarii legate de retragerea Carrefour, economistul spune că „există multe supoziții.” El admite că retragerea companiei ar putea avea forme diferite.

„Pot să mă gândesc la multe variante în care retragerea Carrefour s-ar putea produce și ar putea exista o preluare totală cu o continuare aproape fără niciun efect negativ pe piață, dar, în același timp, poate fi și o retragere care să lase urme puternice în piață”, a conchis acesta.