De ce ne pierdem controlul de Black Friday. Mecanismele psihologice care ne golesc portofelul

Publicat: 04 nov. 2025, 18:19, de Corina Oprea, în SOCIAL , ? cititori
De ce ne pierdem controlul de Black Friday. Mecanismele psihologice care ne golesc portofelul

Ceea ce a început ca o singură zi dedicată reducerilor a devenit astăzi o perioadă de săptămâni întregi, în care consumatorii sunt asaltați din toate direcțiile de campanii și promoții. Comercianții promit reduceri spectaculoase de Black Friday, iar cumpărătorii, atrași de senzația de urgență și de dorința de a prinde „oferta perfectă”, ajung adesea să cheltuiască peste măsură.

De ce cedăm tentațiilor Black Friday

Psihologii atrag atenția că Black Friday nu mai este doar un eveniment comercial, ci un experiment social la scară largă, care testează modul în care reacționăm la tentațiile consumului.

Specialiștii în comportament explică fenomenul prin mecanismele psihologice care ne influențează deciziile. În primul rând, percepția de raritate și urgență declanșează un sentiment de presiune. Reducerile limitate „doar pentru azi” sau produsele „exclusive” creează impresia că vom pierde o ocazie unică dacă nu acționăm rapid.

„Este o reacție emoțională, nu una rațională. Mintea noastră interpretează oferta ca pe o oportunitate rară, iar dorința de a nu pierde ne determină să acționăm impulsiv”, explică specialiștii citați de Psychology Today.

La aceasta se adaugă presiunea socială. Cozile din magazine, postările entuziasmate de pe rețelele sociale și competiția tacită cu ceilalți cumpărători amplifică senzația că trebuie să fim parte din fenomen. „Dacă toți cumpără, de ce să nu o fac și eu?” devine o justificare inconștientă a comportamentului impulsiv.

Strategiile comercianților care ne fac să cheltuim mai mult

Magazinele online și fizice folosesc tactici de marketing psihologic menite să stimuleze impulsul de cumpărare. Printre acestea se numără:

  • afișarea unui preț inițial mare lângă cel redus, pentru a amplifica percepția economiei;
  • numărătoarele inverse care sugerează expirarea iminentă a ofertei;
  • stocurile limitate, menționate explicit („ultimele 3 bucăți disponibile”);
  • recomandările automate, care ne fac să adăugăm produse complementare în coș.

Odată ce un produs este pus în coș, intervine un mecanism emoțional puternic: efectul de posesie. „În momentul în care am adăugat ceva în coș, psihologic, produsul devine deja al nostru. Renunțarea la el e percepută ca o pierdere, iar creierul reacționează pentru a evita această senzație”, explică psihologii.

Cum putem rezista capcanelor reducerilor

Experții în comportament recomandă câteva metode simple pentru a evita excesele și dezamăgirile post-Black Friday:

  • stabiliți un buget clar și nu-l depășiți;
  • faceți o listă realistă cu produsele de care aveți cu adevărat nevoie;
  • verificați prețurile reale cu câteva zile înainte de startul reducerilor;
  • comparați ofertele între mai mulți comercianți, evitând achizițiile din impuls;
  • lăsați produsele în coș pentru câteva ore înainte de finalizarea comenzii – în multe cazuri, dorința dispare.