România își vinde șantierul-gigant: Damen Mangalia, licitație împovărată de datorii de un miliard de lei
Procedura de vânzare a activelor Șantierului Naval Damen Mangalia SA, aflat în insolvență din iunie 2024, este pregătită, potrivit datelor analizate de Profit.ro. Activele urmează să fie scoase la licitație „în bloc”, decizia finală urmând să fie luată de creditori în perioada următoare.
Compania Damen Shipyards Mangalia SA este controlată majoritar de statul român, prin societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA (51%), în timp ce grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49%. Deși parteneriatul româno-olandez a fost încheiat în urmă cu șapte ani, contractul de asociere este considerat astăzi reziliat.
Ministerul Economiei promite o „salvare” cu fonduri europene pentru apărare
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a declarat recent că statul român caută soluții pentru salvarea șantierului, inclusiv prin accesarea fondurilor din împrumutul european pentru înarmare, în valoare de 16,6 miliarde de euro, acordat României prin mecanismul Security Action for Europe (SAFE).
În paralel, administratorul judiciar al companiei a informat creditorii că există deja investitori privați interesați să finanțeze capitalul de lucru și să asigure garanțiile necesare contractelor comerciale.
Interes internațional pentru șantier
De-a lungul ultimului an, mai multe companii străine și-au manifestat interesul pentru preluarea activelor Damen Mangalia. În iunie, Mediterranean Shipping Company (MSC) – unul dintre cei mai mari operatori navali la nivel mondial – a transmis intenția de a cumpăra șantierul. Anterior, autoritățile române purtaseră discuții cu grupul turc Desan privind o posibilă închiriere a capacităților de producție și a forței de muncă existente.
Datorii de peste un miliard de lei
Conform ultimului tabel preliminar de creanțe, Damen Shipyards Mangalia înregistrează datorii totale de 1,05 miliarde lei, dintre care 823 milioane lei sunt sub condiții suspensive. Creditorii au formulat însă cereri de plată în valoare cumulată de aproape 1,94 miliarde lei.
După intrarea în insolvență, compania a acumulat datorii curente de peste 161 milioane lei – inclusiv 14,9 milioane lei către salariați, 68,3 milioane lei taxe salariale și aproape 38 milioane lei către fondul de garantare.
Unul dintre cele mai mari șantiere din Europa
Șantierul Damen Mangalia este cel mai mare din România și unul dintre cele mai mari din Europa, cu o capacitate nominală de producție de aproximativ 3,5 milioane de ore pe an – trei milioane pentru construcții noi și 500.000 pentru reparații. Compania concurează atât cu șantiere europene și turcești, cât și cu marii jucători din Asia.
Dispute între stat și Damen
Statul român acuză grupul olandez Damen că ar fi provocat insolvența companiei prin „operațiuni ilegale orchestrate”, vizând o sumă de aproximativ 55 milioane euro, potrivit unei anchete publicate de Follow the Money.
Damen respinge însă aceste acuzații, susținând că toate tranzacțiile au respectat legislația națională și internațională și că rapoartele contabile ale companiei au fost auditate anual fără nereguli. Mai mult, grupul olandez a inițiat o procedură de arbitraj internațional împotriva statului român, prin care solicită despăgubiri de circa 500 milioane euro.
O licitație decisivă
Decizia privind scoaterea la vânzare prin licitație a șantierului naval din Mangalia urmează să fie luată de creditori, în funcție de interesul investitorilor și de propunerile de reorganizare depuse. În joc este viitorul unei industrii navale cu tradiție în România, care riscă să piardă una dintre cele mai mari platforme de producție din regiune.