Bătălia salariilor la Dacia: negocieri dure, mize uriașe pentru 11.000 de angajați

Publicat: 19 nov. 2025, 11:44, de Andrei Ceausescu, în ECONOMIE , ? cititori
Bătălia salariilor la Dacia: negocieri dure, mize uriașe pentru 11.000 de angajați
Sursa foto: Mediafax

La uzina Automobile Dacia din Mioveni a început, ca în fiecare final de an, procesul de negociere a noului contract colectiv de muncă. Sindicatele urmăresc majorarea veniturilor angajaților, în timp ce compania trebuie să echilibreze costurile pentru a rămâne competitivă în rețeaua globală Renault.

Salarii peste media industriei românești, dar sub nivelul pieței europene

În prezent, salariul minim net la Dacia este de aproximativ 4.200 de lei, iar cel mediu se situează în jurul a 8.000 de lei. Deși acestea sunt unele dintre cele mai ridicate remunerații din industria românească de producție, România rămâne statul cu cel mai mic cost salarial din sectorul auto european. Acest nivel redus al costurilor contribuie la menținerea prețurilor accesibile ale modelelor Dacia pe piețele internaționale, scrie Profit.ro.

Potrivit calculelor Termene.ro, Dacia are cea mai mare productivitate pe angajat din economia României, cu venituri de circa 2,5 milioane de lei anual pentru fiecare salariat.

Cereri mari, oferte prudente

Negocierile dintre sindicate și patronat încep, tradițional, cu solicitări substanțial diferite. Anul trecut, sindicatele au cerut majorări de 1.000 de lei, în timp ce oferta inițială a companiei a fost de 500 de lei. În final, angajații au obținut creșteri de aproximativ 700 de lei brut, la care s-au adăugat prime și tichete.

Diferențe au existat și între categorii: personalul din Fabricație și Management a primit o creștere fixă de 600 de lei plus 1,3%, iar angajații din administrație, 550 de lei plus 1,9%. Cu un an înainte, majorarea fusese echivalentul a circa 180 de euro.

„Echipa de negociere a sindicatului intră la masa discuțiilor cu obiectivul clar de a proteja și promova interesele membrilor”, au transmis reprezentanții sindicali, care promit transparență pe tot parcursul discuțiilor.

Posibile concedieri voluntare în 2025

Surse din industrie indică faptul că Dacia ar putea lansa, la începutul anului viitor, un nou program de plecări voluntare. Reducerea estimată ar putea ajunge la 900 de persoane, dintr-un total de aproximativ 11.000 de angajați. Compania nu a făcut încă anunțuri oficiale în acest sens.

Presiunea menținerii competitivității

Pentru Dacia, costurile salariale au un rol decisiv în menținerea poziției în rețeaua Renault. Un vehicul produs în România implică un cost al forței de muncă de sub 300 de euro — mai mic decât în Mexic, Turcia sau China, dar mai mare decât în Maroc, unde grupul francez operează cealaltă mare uzină Dacia.