Raport dur pentru urmașii lui Ionel Arsene: investiții blocate și fonduri publice gestionate defectuos la CJ Neamț
Un raport de audit realizat de Camera de Conturi Neamț scoate în evidență o realitate dură asupra situației financiare și a managementului public din județ. Auditul, efectuat pentru exercițiul financiar 2024, relevă erori și deficiențe majore care afectează imaginea reală a patrimoniului și a cheltuielilor publice gestionate de Consiliul Județean Neamț (CJ Neamț), instituție condusă de urmașii baronului Ionel Arsene – Ion Asaftei și Vasilcă Daniel Harpa.
Potrivit raportului, situațiile financiare centralizate ale județului, care totalizează aproape 901 milioane de lei, prezintă multiple probleme, iar opinia Curții de Conturi este „cu rezerve”. Asta înseamnă că, deși bilanțul și contul de rezultate patrimoniale sunt în mare parte conforme, există aspecte care pot denatura grav imaginea financiară reală a județului.
Fonduri pierdute și lucrări nefinalizate
Una dintre cele mai grave constatări se referă la lucrările de eliberare a albiei râului Siret, afectate de prăbușirea podului de la Lufca. CJ Neamț nu a obținut rezultatele planificate, iar fondurile alocate în 2024, în valoare de peste 6 milioane de lei, trebuie recuperate. Mai mult, lucrări executate încă din 2022 au fost menținute eronat în contul „active fixe în curs de execuție”, cu o valoare totală de 15,3 milioane de lei, ceea ce reflectă gestionarea haotică a investițiilor publice.
Auditul relevă și tranzacții înregistrate fără documente justificative, erori în ordonarea și plata cheltuielilor instituțiilor publice și denaturarea informațiilor privind proiectele cu fonduri externe, cum ar fi achiziția autobuzelor electrice sau modernizarea transportului ecologic, în valoare de peste 1,5 milioane de lei.
Patrimoniul județului, gestionat defectuos
Raportul arată că inventarierea bunurilor publice a fost realizată incomplet. Suprafața de aproape 130.000 mp de teren, expropriată pentru proiectul regional de infrastructură de apă și apă uzată, nu a fost trecută inițial în domeniul public al județului. În plus, recepția lucrărilor de investiții finalizate, cum ar fi achiziția autobuzelor electrice și amenajarea spațiilor de joacă, nu a fost realizată la timp, ceea ce a condus la menținerea acestora în contabilitate ca fiind „în execuție”, chiar dacă erau finalizate.
De asemenea, corecțiile financiare aplicate pentru proiecte cu fonduri europene nu au fost înregistrate corect, ceea ce a dus la supraevaluarea veniturilor și cheltuielilor în bilanțul județului cu peste 3,3 milioane de lei.
Control intern și audit intern deficitare
Raportul subliniază că sistemul de control intern managerial, responsabilitatea conducerii CJ Neamț, funcționează parțial și nu garantează reducerea riscurilor financiare sau exactitatea situațiilor financiare. Procedurile de raportare contabilă, inclusiv cele pentru proiectele PNRR și fonduri europene, nu sunt dezvoltate sau actualizate corespunzător.
Auditul mai arată că, din 11 măsuri dispuse în urma auditului precedent, 3 au fost doar parțial implementate, ceea ce confirmă problemele persistente de guvernanță.
Achiziții publice și eficiență contestabile
În domeniul achizițiilor publice, CJ Neamț și instituțiile subordonate nu au respectat principiile de economicitate, eficiență și eficacitate, efectuând achiziții fără monitorizare adecvată și fără documente justificative legale, cum s-a constatat în cazul achizițiilor de alimente la DGASPC Neamț.
Chiar dacă unele erori au fost remediate operativ în timpul auditului, raportul indică probleme structurale și persistente în organizarea contabilității și controlul intern, care necesită acțiuni urgente pentru a preveni pierderi viitoare și denaturarea situațiilor financiare.
Pe scurt, toate constatările Curții de Conturi: investiții blocate, pierderi și erori contabile majore
- Probleme majore la investiții și lucrări publice
- Nerealizarea obiectivelor de investiții: lucrările de eliberare a albiei râului Siret afectate de prăbușirea podului de pe DJ 207A nu au atins rezultatele planificate, cu fonduri bugetare pierdute de 6,15 milioane lei, care trebuie recuperate.
- Menținerea sumelor neconforme în conturi: 15,37 milioane lei au rămas în contul „Active fixe corporale în curs de execuție”, contrar legii, incluzând lucrările afectate de prăbușirea podului.
- Neîndeplinirea recepției lucrărilor: investițiile în autobuze electrice și amenajarea unor spații publice nu au fost recepționate oficial, deși finalizate anterior anului 2024.
- Aplicarea eronată a corecțiilor financiare: pentru proiectele cu fonduri europene, s-au raportat în contabilitate corecții neactualizate, de peste 3,3 milioane lei.
- Probleme contabile și erori financiare
- Tranzacții înregistrate fără documente justificative: sume de 8,11 milioane lei înregistrate necorespunzător, fără documente legale și în ordine cronologică.
- Angajarea și plata cheltuielilor fără documente legale: 553.945 lei pentru ordonatorii tertiari de credite și 17.128 lei pentru Centrul Cultural „Carmen Saeculare”.
- Denaturarea situațiilor financiare:
- Supraevaluarea veniturilor aferente anului bugetar 2024 cu 170.847,5 lei.
- Supraevaluarea datoriilor cu 856.020 lei.
- Subevaluarea cheltuielilor cu dobânzi neînregistrate, în valoare de 297.495 lei.
- Neanularea unor provizioane pentru litigii în sumă de 136.550 lei.
- Rezervelor din reevaluarea activelor fixe corporale amortizate nu li s-a dat curs corespunzător, total 711.169,66 lei.
- Probleme în gestionarea patrimoniului public
- Inventariere necorespunzătoare: nu au fost inventariate conturile 473, 458 și 450 și terenurile publice de 129.979 mp aferente unui proiect major de apă uzată.
- Exproprieri neînscrise în domeniul public: terenurile expropriate pentru proiectul regional de infrastructură apă/apele uzate nu erau înregistrate la finalul anului 2024, fiind adăugate în evidența contabilă abia în iunie 2025.
- Deficiențe în achiziții publice
- Lipsa documentelor constatatoare privind îndeplinirea obligațiilor contractuale la lucrări publice, inclusiv pentru podul de pe DJ 207A.
- Încălcarea principiilor economicității și eficienței: achizițiile de alimente la DGASPC Neamț s-au făcut fără monitorizare și fără respectarea principiilor de cost-eficiență.
- Probleme în auditul intern și controlul managerial
- Controlul intern managerial parțial implementat, cu lacune semnificative în:
- Supervizarea proceselor financiare.
- Identificarea și gestionarea riscurilor.
- Modul de raportare financiară, inclusiv proiecte PNRR și fonduri europene.
- Proceduri neclare privind circuitul documentelor și trecerea bunurilor în domeniul public sau privat.
- Implementarea recomandărilor din auditul anterior a fost parțială: 3 din 11 măsuri nu au fost implementate complet până la termenul stabilit (17 martie 2025).
- Alte deficiențe observate
- Corecții financiare neactualizate pentru proiectele cu fonduri europene, afectând exactitatea situațiilor financiare.
- Raportarea unor date eronate în conturi și situații financiare centralizate.
- Nefuncționalitatea completă a controalelor-cheie, ceea ce a afectat acuratețea informațiilor financiare și imaginea fidelă a patrimoniului județului.