UE, în fața unei răscruci auto istorice. Șase state UE cer renunțarea la interdicția motoarelor termice din 2035

Publicat: 06 dec. 2025, 18:45, de Corina Oprea, în Auto , ? cititori
UE, în fața unei răscruci auto istorice. Șase state UE cer renunțarea la interdicția motoarelor termice din 2035

Un grup de șase premieri europeni solicită Comisiei Europene să relaxeze regulile privind emisiile vehiculelor, în încercarea de a opri interdicția de facto a motoarelor cu ardere internă programată pentru 2035. Scrisoarea, consultată de Bloomberg, avertizează că industria auto europeană se află „într-un punct de cotitură”, iar competitivitatea riscă să se erodeze în fața presiunilor globale.

Lideri europeni cer flexibilitate tehnologică pentru industria auto

Decizia Uniunii Europene din 2022 prevede că, peste doar un deceniu, noile automobile vândute în blocul comunitar nu vor mai avea voie să emită CO2, ceea ce ar echivala cu eliminarea de pe piață a mașinilor noi cu motoare pe benzină sau motorină.

Nemulțumite de efectele potențiale asupra industriei și de contextul economic tot mai dificil, șase state membre – printre care Italia, Polonia, Slovacia, Ungaria, Cehia și Bulgaria – cer revizuirea direcției actuale.

În scrisoarea adresată Ursulei von der Leyen, semnatarii subliniază presiunea tot mai mare asupra producătorilor europeni. Ei avertizează că, pe fondul tranziției accelerate către vehiculele electrice, riscurile economice pot depăși beneficiile dacă UE nu aplică „neutralitatea tehnologică” promisă.

Ce propun statele nemulțumite

Premierii solicită Comisiei ca viitoarea revizuire a regulilor privind emisiile să permită, chiar și după 2035, comercializarea unor tipuri de vehicule alternative, precum:

  • hibride plug-in;
  • modele cu autonomie extinsă;
  • automobile dotate cu celule de combustibil.

Inițiativa vine în contextul preocupărilor tot mai mari legate de competitivitatea industriei auto europene în fața producătorilor chinezi, a încetinirii cererii pentru vehicule electrice și a barierelor comerciale impuse de SUA.

„Suntem într-un punct de cotitură” – avertismentul celor șase premieri

Documentul obținut de Bloomberg include un mesaj ferm al liderilor:

„Suntem într-un punct de cotitură, atât pentru industria producătoare de automobile și de componente auto din UE, cât și pentru acțiunea climatică europeană. Putem și trebuie să ne urmărim obiectivul climatic într-un mod eficient, fără a ne distruge competitivitatea între timp, deoarece nu există nimic verde într-un deșert industrial.”

Acest argument stă la baza cererii lor de a evita impunerea unei singure direcții tehnologice, considerând că o abordare rigidă pune în pericol investițiile și locurile de muncă.

Italia și Germania sunt deja în prima linie a negocierilor pentru relaxarea calendarului tranziției energetice în domeniul auto. Ambele țări au industrii puternice care se confruntă cu costuri mari ale energiei, probleme pe lanțurile de producție și necesitatea de a reloca investiții în afara Europei.

În același timp, Franța mizează pe o „preferință europeană” pentru vehiculele electrice, ca strategie de a proteja locurile de muncă interne.

Mari constructori auto precum Stellantis, Volkswagen și Renault cer clarificări urgente privind viitorul normelor din 2035, pentru a putea decide investiții de miliarde de euro în următorii ani.

Apel la neutralitate tehnologică

Premierii insistă că UE trebuie să permită competiția între tehnologii, nu să o restrângă. În scrisoare, ei afirmă:

„Aplicarea deplină a principiului neutralității tehnologice este esențială: este evident că nu există o soluție miraculoasă pe calea decarbonizării, iar impunerea unei singure soluții tehnologice limitează cercetarea, inovarea și concurența virtuoasă.”

Documentul este datat 4 decembrie, iar Comisia Europeană urmează să prezinte, pe 10 decembrie, un pachet de propuneri în cadrul revizuirii regulamentului privind emisiile de carbon ale industriei auto.