Guvernul a aprobat indicatorii investiției de 700 milioane lei pentru asigurarea navigației pe Dunăre 340 zile pe an
La ședința de joi a Executivului a fost aprobată Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Îmbunătățirea condițiilor de navigație pe sectorul comun româno – bulgar al Dunării”.
După mulți ani de tergiversări în colaborarea dintre companiile de navigație din România și Bulgaria pentru asigurarea condițiilor de navigație pe sectorul româno-bulgar al Dunării Fluviale, arbitrajul Comisiei Europene și-a dovedit eficiența. După ce luna trecută Parlamentul de la Sofia a ratificat acordul cu România pentru asigurarea condițiilor de navigație pe sectorul româno-bulgar au fost întrunite condițiile pentru ca Guvernul României să aprobe indicatorii tehnico-economici ai investiției.
La ședința de joi, Executivul a aprobat realizarea lucrărilor pentru asigurarea condițiilor de navigație pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării, între kilometrul fluvial 845,5 (Gura râului Timoc) și kilometrul fluvial 610 (amonte Portul Somovit). Aceste sector de pe Dunărea Fluvială este întreținut de partea română, respectiv de Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați.
„Investiția totală va depăși 710 milioane lei, cu o durată a execuției de 24 de luni, fiind efectuate lucrări în șase puncte critice situate pe sectorul aflat în responsabilitate României,
Prin realizarea proiectului, numărul mediu de zile pe an în care sunt asigurate condiții minime de navigație va crește de la 280 de zile la 340 de zile, iar transportul naval va deveni mai competitiv în comparație cu celelalte moduri de transport”, se spune în comunicatul Guvernului.
Companiile de navigație din Galați și Ruse vor asigura condițiile de navigație pe Dunărea Fluvială
România, prin AFDJ Galați, are în responsabilitate, conform Convenției Dunării semnate la Belgrad în 1948, asigurarea condițiilor de navigație pe întreg sectorul românesc, de la Sulina la Baziaș.
AFDJ execută sistematic dragaje pentru eliminarea aluviunilor și bancurilor de nisip de pe sectorul românesc, astfel încât să fie asigurată adâncimea minimă de navigație, de 2,5 metri, dar blocajele nu puteau fi eliminate în totalitate deoarece partea bulgară, Agenția Executivă pentru Exploatarea și Întreținerea Fluviului Dunărea din Ruse, nu era interesată să investească în lucrări de dragare.
Anul trecut, Comisia Europeană a reușit să medieze divergențele între Ministerele Transporturilor din România și Bulgaria și s-a ajuns la acordul de dezvoltare a unui proiect comun, finanțat de Uniunea Europeană.
AFDJ Galați a depus la Comisia Europeană o cerere de finanțare în valoare de 230 de milioane euro pentru un proiect de îmbunătățire a navigației pe Dunăre. Comisia Europeană a alocat o finanțare în valoare de 195.499.000 euro pentru acest proiect prin „Mecanismul pentru Interconectarea Europei”, cofinanțarea fiind asigurată de la bugetele companiilor care dezvoltă proiectul.
Liderul proiectului este AFDJ Galați, iar parteneri sunt Agenția Executivă pentru Exploatarea și Întreținerea Fluviului Dunărea din Ruse și Ministerul Transporturilor și Tehnologiei Informației din Bulgaria.
Prin realizarea acestor lucrări de menținere a adâncimii minime de navigație pe Dunărea Fluvială perioada în care se poate naviga fără probleme va crește de la 280 de zile la 340 de zile pe an.
