UMB lucrează intens pentru deschiderea a două tronsoane noi din Autostrada Moldovei: termenul rămâne „la limită”
Constructorul român UMB desfășoară lucrări intense, inclusiv pe timpul nopții, pentru a finaliza două tronsoane din Autostrada A7, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Moldovei. Aceste tronsoane ar urma să lege Focșani Nord de nordul municipiului Adjud, oferind șoferilor aproximativ 200 de kilometri neîntrerupți pe A7.
Conform purtătorului de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, intenția autorităților este să deschidă traficul pe cei circa 53 de kilometri până la finalul anului 2025. „Se lucrează intens, intenția rămâne să deschidem traficul până la nord de Adjud anul acesta, însă este la limită în momentul acesta. Totul ține de vreme: dacă plouă sau e prea frig nu se poate realiza hidroizolația, așternerea asfaltului sau marcajele”, a explicat Șerbănescu.
Autoritățile iau în calcul și o deschidere parțială pe Lotul 2, între Tișița și Adjud Nord, însă momentan prioritizarea este deschiderea ambelor tronsoane odată, probabil în februarie sau martie 2026 dacă nu se va realiza până la finalul acestui an.
Puncte critice în șantier
Printre zonele sensibile se numără podul peste DN2L la Tișița, unde lucrările au fost amânate anterior din cauza relocării liniilor de înaltă tensiune. Constructorul a finalizat ridicarea grinzilor și lucrează în prezent la armarea și suprabetonarea căii de rulare. De asemenea, se execută lucrări de hidroizolație pe podul de aproape 760 de metri peste râul Putna, după care se vor efectua asfaltarea, montarea rosturilor de dilatație, parapetelor și trasarea marcajelor.
Observatorii independenți atrag însă atenția că lucrările se desfășoară „la limită” și există riscul unei calități mai scăzute. Ionuț Ciurea, reprezentant al Asociației Pro Infrastructura, a subliniat că, deși finalizarea până la Adjud ar fi necesară pentru a funcționa ca o centură ocolitoare, termenul inițial contractual prevedea finalizarea tronsoanelor până la Pașcani.
A7 – „coloana vertebrală” a Moldovei
Autostrada A7 va străbate Moldova de la sud la nord, de la Ploiești până la Siret, la granița cu Ucraina. Din cei aproape 450 de kilometri planificați, circa 145 km sunt deja deschiși circulației, incluzând tronsoanele Ploiești – Buzău și Buzău – Focșani Nord. Tronsonul Focșani Nord – nordul Adjud (53 km) și ultimele tronsoane de la Bacău la Pașcani sunt programate pentru deschidere în anul următor.
Din cele 14 loturi contractate până acum pe A7, 11 sunt atribuite companiei UMB, dintre care 5 au fost finalizate. Alte două tronsoane, între Pașcani și Suceava, sunt planificate să fie realizate de același constructor, dar contractele încă nu sunt semnate. Practic, aproape întreaga autostradă A7, de la Buzău până la Suceava, va fi construită de firmele lui Dorinel Umbrărescu.