Umbra pe care Rusia o aruncă asupra Europei a obligat-o să înfrunte adevărul: riscul războiului este din nou real
Când un grup de experți din interiorul sistemului de apărare s-a reunit luna trecută la Whitehall — sediul guvernului britanic — pentru a discuta despre gradul de pregătire al Regatului Unit și al aliaților săi pentru un război pe care îl consideră posibil în următorii câțiva ani, verdictul lor a fost destul de sumbru: nu sunt pregătiți.
Persoanele prezente la conferința găzduită de Royal United Services Institute (RUSI), un grup de reflecție cu sediul la Londra, nu erau instigatori la război, ci oameni avizați. Aceștia sunt actuali și foști membri ai forțelor armate, oficiali guvernamentali și NATO, cercetători și profesioniști din industria de apărare, a căror viziune se bazează pe evaluarea serviciilor de informații, acceptată pe scară largă, conform căreia Rusia se pregătește pentru posibilitatea unui conflict direct cu Europa, scrie CNN.
Singura cale de a preveni acest lucru, spun ei, este de a se asigura că, în cazul în care un război ar izbucni, Europa l-ar câștiga.
Investițiile suplimentare în apărarea europeană, subfinanțată cronic, sunt esențiale, însă experții în securitate avertizează tot mai des că este necesară și o schimbare majoră de mentalitate la toate nivelurile. Este timpul, spun ei, ca guvernele europene să își implice cetățenii și să transmită clar că perioada în care Europa își permitea să ignore amenințarea războiului a apus.
„Cred că există semne că societatea este dispusă să poarte această conversație, dar consider, de asemenea, că vedem guverne care încă nu au suficientă încredere pentru a purta acest dialog cu propriul public”, a declarat Sam Greene, profesor de politică rusă la King’s College London și expert în reziliență democratică.
Există un consens tot mai mare în rândul experților că Rusia deja poartă un război hibrid împotriva Occidentului, efectuând operațiuni de sabotaj și injectând haos și dezinformare în discuțiile politice interne. Aceștia indică dovezile copleșitoare, inclusiv incursiuni repetate în spațiul aerian NATO de către avioane și drone rusești și bruiaj GPS în țările baltice, campanii de dezinformare și atacuri de sabotaj împotriva infrastructurii critice din mai multe țări, care au fost urmărite până la serviciile secrete rusești. Rusia a negat în mod constant implicarea.
Greene a spus că aceste atacuri au schimbat deja opiniile multora în Europa, chiar dacă unii politicieni rămân reticenți să le numească direct război hibrid.
„Cred că oamenii sunt speriați, mai ales pe măsură ce acest lucru devine mai vizibil”, a spus el. „Vedem drone în afara aeroporturilor și cred că există un sentiment tot mai mare că este probabil (doar) o chestiune de timp până când una dintre aceste drone va doborî un avion de linie.”
Casa Alicjei și a lui Tomasz Wesolowski din cartierul polonez Wyryki-Wola a fost distrusă după ce dronele rusești au încălcat spațiul aerian polonez în timpul unui atac asupra Ucrainei. Kacper Pempel/Reuters
Temerile baltice
Deși Moscova nu a efectuat niciun atac direct împotriva aliaților NATO din Europa – experții spun că acest lucru se datorează parțial faptului că Rusia știe că nu poate învinge alianța cu capacitățile sale actuale – există tot mai multe semne că acest lucru s-ar putea schimba în viitor.
Președintele rus Vladimir Putin a declarat la începutul lunii decembrie că, deși Rusia nu intenționează să intre în război cu Europa, „dacă Europa vrea brusc să intre în război cu noi și începe, suntem pregătiți chiar acum”.
Președintele rus Vladimir Putin vorbește în timpul unei reuniuni a Consiliului Organizației Tratatului de Securitate Colectivă (CSTO) la Palatul Senatului din Kremlin, Moscova, pe 8 decembrie. Pavel Bednyakov/Reuters
Recunoașterea acestei amenințări a determinat NATO să elaboreze planuri de contingență privind modalitățile de apărare împotriva unei posibile agresiuni rusești împotriva țărilor baltice.
Însă experții avertizează că planurile alianței nu se concretizează.
„Există un plan, cu cifre. Dar guvernele nu iau măsurile necesare pentru a-l implementa. Încă planificăm pe baza unor lucruri care nu există”, a declarat Jack Watling, cercetător senior la RUSI. El a subliniat riscul de a încerca să structurezi un răspuns de apărare bazat pe o listă de dorințe, mai degrabă decât pe realitate, în loc să accepți resursele disponibile și să planifici pe baza acestora.
La începutul acestui an, guvernul britanic a solicitat trei experți de renume – fostul șef al NATO, George Robertson, generalul Richard Barrons, fost șef al Comandamentului Forțelor Întrunite, și Fiona Hill, fost director senior în cadrul Consiliului Național de Securitate al SUA – să realizeze o analiză strategică a apărării britanice. Cei trei i-au prezentat un manual despre pașii necesari pentru a fi pregătit de război.
Vorbind la evenimentul RUSI de luna trecută, Barrons a declarat că Regatul Unit trebuie să regândească rezistența infrastructurii sale, să își consolideze forțele armate, rezervele și apărarea civilă și să investească în sistemul de sănătate, industrie și economie, pentru a permite o tranziție rapidă către o stare de război.
„Sincer, nu avem nevoie de prea multe analize suplimentare care să ne spună ce trebuie să facem. Problema este că trebuie să o facem cu adevărat”, a spus el. El indică faptul că „societatea civilă și politicienii noștri” au alte preocupări ca motiv pentru lipsa de grabă.
:format(webp):quality(80)/https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/gettyimages-2204759955.jpg?c=original&q=w_860,c_fill)
Soldații Bateriei 88 de Tunuri a Armatei Britanice pregătesc un tun de artilerie în timpul exercițiului militar Allied Spirit 25 din Germania. Sean Gallup/Getty Images
„Și analiza noastră și aliații noștri ne spun, ei bine, poate aveți la dispoziție trei până la cinci ani… deci este o chestiune de voință, societală la fel de mult ca politică, și apoi de competență. Poate că trebuie să facem mai bine”, a spus el.
Dividendul păcii
Multe capitale europene, inclusiv Londra, au petrecut ultimele decenii gândindu-se abia dacă la apărare. Fără conflicte militare directe majore care au avut loc pe continent din 1945, Europa s-a bucurat de cea mai lungă perioadă de pace continuă din ultimele secole.
Aceste decenii de calm relativ au adus beneficii semnificative pentru pace. Guvernele succesive au reușit să cheltuiască bani pe asistență socială în loc de apărare, făcând viața europenilor de rând mult mai confortabilă, bazându-se în același timp pe Statele Unite, cel mai mare cheltuitor militar din lume, pentru a veni în ajutor în caz de nevoie.
Apoi au venit două treziri dure: un președinte american, Donald Trump, care le-a spus clar aliaților NATO că nu se mai pot baza atât de mult pe SUA și invazia la scară largă a Ucrainei de către Rusia.
Președintele SUA, Donald Trump, în timpul unei conferințe de presă la summitul NATO de la Haga, Olanda, pe 25 iunie. Dintre cei 32 de membri ai NATO, 31 urmează să atingă obiectivul de a cheltui 2% din PIB pentru apărare în acest an – față de doar șase în 2021. Piroschka Van De Wouw/Reuters
Această răsturnare a status quo-ului a determinat majoritatea membrilor europeni ai NATO să își mărească cheltuielile pentru apărare. Conform datelor NATO , 31 dintre cei 32 de membri ai săi urmează să atingă obiectivul de a cheltui 2% din PIB pentru apărare în acest an – față de doar șase în 2021, anul dinaintea lansării invaziei de către Rusia. Islanda, membru fondator al NATO și singura țară care nu este proiectată să atingă acest obiectiv, nu are propriile forțe armate. În schimb, contribuie financiar, cu personal civil și cu sisteme de apărare și supraveghere aeriană.
Membrii NATO au convenit, în iunie, să majoreze obiectivul la 5% din PIB până în 2035. Cu toate acestea, mulți analiști sunt sceptici în ceea ce privește obiectivul – mai ales pentru că majoritatea țărilor europene se confruntă cu presiuni financiare chiar și fără a se gândi la o creștere masivă a cheltuielilor lor pentru apărare.
A le explica alegătorilor că unele resurse ar putea necesita realocare și că, poate, mai mulți oameni ar putea avea nevoie să servească în rezervă sau în forțele regulate nu este ceva ce majoritatea politicienilor își doresc să facă.
Mai multe sondaje Eurobarometru, care măsoară opinia publică din Uniunea Europeană, au arătat anul acesta că o majoritate covârșitoare a europenilor – 78% – sunt îngrijorați de apărarea și securitatea UE în următorii cinci ani. O treime dintre oameni consideră că apărarea ar trebui să se număre printre prioritățile de cheltuieli ale blocului comunitar.
Cu toate acestea, generalul Fabien Mandon, șeful forțelor armate franceze, a stârnit indignare luna trecută când a avertizat publicul francez că țara trebuie să se pregătească pentru posibile pierderi viitoare împotriva agresiunii rusești, spunând că Franța trebuie „să accepte pierderea copiilor săi” pentru a „proteja ceea ce suntem”.
Robin Potter, asociat în cadrul academiei de la grupul de experți Chatham House, cu sediul în Marea Britanie, a declarat că disponibilitatea oamenilor din întreaga Europă de a înțelege amenințarea – și de a participa la combaterea acesteia – variază semnificativ.
Un grup de civili participă la un antrenament de tehnici militare într-o sesiune intitulată „Antrenament cu armata” de către ministerul apărării al țării, la Gdynia, Polonia, pe 5 aprilie. Lukasz Glowala/Reuters
„Dacă ești în est, dacă te învecinezi cu Rusia, dacă ești în Polonia sau în statele baltice, amenințarea este foarte reală pentru oamenii de acolo, iar aceștia iau mult mai multe măsuri în ceea ce privește adăposturile publice, deoarece consideră că riscul unui atac aerian este mai mare”, a spus el.
Suedia și Finlanda au actualizat anul trecut îndrumările pentru cetățenii lor privind modul de supraviețuire în război , distribuind broșuri care includeau instrucțiuni despre cum să te pregătești pentru întreruperi de comunicații, pene de curent și condiții meteorologice extreme. Mai multe țări, inclusiv Lituania, Letonia și Suedia, au reintrodus serviciul militar obligatoriu în ultimul deceniu, în timp ce alte țări precum Germania, Polonia, Belgia, România și Bulgaria au introdus programe de instruire militară voluntară pentru cetățenii lor.
Potter a spus că cetățenii cu o încredere mai profundă în instituțiile țărilor lor sunt mai predispuși să accepte sacrificii pentru binele general.
„Dacă oamenii simt că statul lucrează pentru ei, probabil că sunt mai înclinați să vrea să ofere ceva înapoi”, a spus el. El a făcut referire la statele nordice, care se clasează constant pe primele locuri în ceea ce privește bunăstarea, fericirea și bunăstarea și unde conceptul de datorie civică și „apărare totală” – unde fiecare cetățean, firmă și organism public devine parte a unui efort de război, dacă este nevoie – este profund înrădăcinat.
„Cred că există un fel de întrebare legată de posibilitatea de a ridica acel model și de a-l plasa într-o societate cu totul diferită, cu o încredere foarte scăzută în instituțiile publice în comparație, cum ar fi Regatul Unit.”