Aktor a anunțat când va termina lotul 3 de pe Autostrada A0 Sud și ce planuri are în România

Publicat: 16 iun. 2024, 12:24, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Aktor a anunțat când va termina lotul 3 de pe Autostrada A0 Sud și ce planuri are în România

Grecii de la Aktor vor finaliza cei aproape 18 kilometri de pe Autostrada A0 în luna august sau la începutul lui septembrie. Vor continua cu reabilitarea unor secțiuni din calea ferată din Ardeal și vestul țării și își propun să își dubleze cifra de afaceri din România. 

Compania Aktor, deținută de grupul elen de construcții Intrakat, dorește să își dubleze cifra de afaceri în România, până spre 850 milioane de euro, țara nostră fiind considerată principala piață din regiune, după cea din Grecia. Într-o conferință de presă ținută la Atena, Alexandros Exarchou, CEO al companiei mamă Intrakat, a anunțat că unul dintre proiectele importante ce se derulează acum în România, lotul 3 de pe Autostrada A0 Sud, de aproape 18 kilometri va fi gata până în luna septembrie, când va fi pus în funcțiune. Stadiul fizic al lucrărilor este la 70%.

Tronsonul A0 Sud Lot 3 are o lungime de 18 km, din care 15,465 km fac parte din Centura Sud, și 2,5 km din Centura de Nord, despărțite de autostrada A1 spre Pitești. Din lungimea totală de 18 km, Aktor a așezat deja primul strat de asfalt AB2 pe 10,5 km.

 

Planurile Aktor în România

Alexandros Exarchou a făcut referire la planurile de investiții în proiecte de construcții atât în Grecia, cât și în România, subliniind interesul crescut pentru piața românească. Exarchou a menționat că intenționează să creeze o companie pur românească, cu un accent deosebit pe implicarea și dezvoltarea resurselor locale. Acum, Aktor România este doar o sucursală fără personalitate juridică, viitoarea companie va fi de sine stătătoare. România este a doua piață pentru Aktor în Europa de Sud-Est, chiar dacă firma are activități și în Bulgaria, Serbia sau Albania.

Oficialul elen susține că Aktor țintește dublarea cifrei de afaceri în România. În 2023, aceasta a fost de 412 milioane de euro, ceea ce înseamnă că în 2024 business-ul companiei ar urca spre 850 milioane de euro. Creșterea cifrei de afaceri va fi realizabilă datorită numărului mare de proiecte de infrastructură licitate de autoritățile române, precum și în urma reorganizării din toamna acestui an.

CEO-ul Intrakat a vorbit despre intenția de a dezvolta parteneriate public-privat în România, recunoscând că acest domeniu nu este încă foarte comun în țară. Cu toate acestea, Exarchou se arată optimist în privința potențialului acestor parteneriate și consideră că vor juca un rol important în strategia de extindere a companiei.

Sursa foto: Intrakatt

Exarchou a subliniat, de asemenea, importanța investițiilor în resurse locale, inclusiv în echipamente și personal român. El a evidențiat necesitatea adaptării la specificul pieței românești și la cultura locală pentru a avea succes pe termen lung.

Aktor este implicată în construcția subsecțiunii 2 a liniei de cale ferată Apața-Cața. Acest proiect este considerat dificil din punct de vedere tehnic, fiind unul dintre puținele din Europa în care se vor utiliza simultan 4 mașini de forat tuneluri.

Adonis Kyriakos, director general Aktor România, a spus că firma elenă este interesată de toate proiectele ce vor fi licitate în perioada următoare în România, inclusiv calea ferată Craiova – Drobeta Turnu Severin – Caransebeș.

Explicația întârzierilor de pe loturile 1,2 și 3 Brașov –Apața –Cața –Sighișoara

 

Acesta a dat a vorbit despre întârzierile de pe loturile 1,2 și 3 Brașov –Apața –Cața –Sighișoara.

„Cauzele întârzierilor nu au fost singulare, ci au cuprins o multitudine de aspecte incluzând finanțarea. Nu uitați că acestea au fost ultimele două proiecte ce au primit finanțare adițională. Alt motiv a fost faptul că proiectul a fost vechi de 15 ani, iar Apața – Cața a fost unul dintre cele mai dificile proiecte din Europa, similar cu metroul din Qatar.Tunelurile vor fi finalizate în 2026, dar sectoarele 1 si 3 vor fi definitivate mai târziu, primul va fi în 2026, dar sectorul 3 va fi mai târziu, căci sunt probleme cu exproprierile, cu mediul, deci va fi în 2027”, a spus Kyriakos.

Asociația Pro Infrastructură (API) a acuzat că întârzierile sunt cauzate și de Guvern, din cauză că nu a actualizat prețurile, astfel că asocierea de constructori condusă de grecii de la Aktor a fost nevoită să lucreze în pierdere.

Conform informațiilor disponibile pe site-ul CFR SA la finalul lunii martie a acestui an, lucrările pentru subsecțiunile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, însumând o lungime totală de 84 de kilometri, erau finalizate în proporție de 27,51%. Progresul înregistrat în acest an a fost de 2,93%, comparativ cu stadiul fizic al lucrărilor în decembrie 2023, care era de 24,58%. În cadrul acestor subsecțiuni se află cele două perechi de tuneluri, respectiv Racoș-Ormeniș (6,9 km) și Homorod (5,1 km).

Valoarea lucrărilor de modernizare a secțiunii de cale ferată Apața-Cața a fost majorată cu 170.251.308 lei. Prin urmare, conform unui act adițional încheiat între CFR SA și constructorul, respectiv Asocierea RailWorks (Aktor SA – Alstom Transport SA și Arcada Company SA), valoarea totală a contractului a crescut de la 2.742.486.532 lei la 2.912.737.840 lei fără TVA. Această modificare de preț a fost determinată de creșterea costurilor, iar conform anunțului postat pe platforma electronică de achiziții publice, indexarea valorii a fost efectuată conform legislației în vigoare.

Ce proiecte derulează Aktor în România

– Autostrada Sebeş – Turda (Lotul 2): Dezvoltarea unui tronson cheie de autostradă pentru îmbunătăţirea conectivităţii rutiere.

– Reabilitarea liniei de cale ferată Curtici – Simeria (Sub-tronsonul 2c: Ilteu – Gurasada): Parte a Coridorului Pan-European IV, mărirea vitezei feroviare până la 160 km/h.

– Autostrada de ocolire a Bucureştiului (A0 Sud Lot 3): Un proiect de drum major de aproape 18 km, care conectează două autostrăzi naţionale critice (A0 şi A1).

– Reabilitarea liniei de cale ferata Braşov – Simeria (tronsonul Coşlariu – Sighişoara – subsecţiunile: 1. Braşov – Apaţa şi 3. Caţa – Sighişoara): Modernizarea unei porţiuni vitale a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor de mare viteză.

– Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Sighişoara (tronsonul Braşov – Sighişoara – sub-secţiunile: 2. Apaţa – Caţa): Consolidarea în continuare a infrastructurii feroviare pentru conexiunile de mare viteză.

– Întreţinerea suprastructurii feroviare în Bucureşti (LOT-1): Axat pe îmbunătăţirea durabilităţii şi siguranţei căilor ferate.

– Întreţinerea suprastructurii feroviare în Braşov (LOT-5): Continuarea eforturilor de asigurare a fiabilităţii şi eficienţei infrastructurii feroviare.

Ce proiecte a finalizat Aktor

Compania Aktor a fost înfiinţată în România în 2004 şi de atunci a avut mai multe proiecte relevante:

– DN17 Contract Reabilitare 4R9 Bistriţa Năsăud / Suceava – Iacobeni Km 116+000 până la 155+000, semnat în 2004;

– ISPA 2001/RO/16/P/PT/006/05 – Reabilitarea DN 6 Sector Domaşnea – Caransebeş Km 408+895 – Km 449+960, inclusiv construirea variantei de ocolire Domaşnea, semnat în anul 2005;

– Fluidizarea circulaţiei pe DN 1 între km 8+100:17+100 şi centură în zona de nord a Bucureştiului – Obiect 7 Finalizarea centurii Bucureştiului prin construcţia sectorului intre DN 7:DN1A, semnat în 2008;

– Proiect Reabilitare Drum România VI, Lot D, Contract 6R11 Proiectare şi Construcţie DN18 Baia Mare – Sighetul Marmaţiei, km 3+522 – km 62+234, semnat în 2011;

– Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, componentă a Coridorului IV Pan European, pentru trenurile cu viteza maximă de 160 km/h, sector Coşlariu – Sighişoara – Lot 2, semnat în 2012 (cota Aktor 51%);

– Lucrări de Proiectare şi Execuţie Finalizare Autostrada Bucureşti – Braşov, Tronson Bucureşti – Ploieşti, Sector 1, km 0+000 – 3+325; Intersecţia de Centura Bucureşti km 6+500 şi Intersecţia Moara Vlăsiei km 19+500, semnat în 2015 (cota Aktor 51%).