Alerta trasă de giganții auto: Criză iminentă în industria auto globală. Ce legătură are China
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/04/automaker_1673164260854_1673164261032_1673164261032.jpg)
Industria auto mondială se confruntă cu o amenințare majoră generată de posibila lipsă a magneților fabricați din pământuri rare, importanți pentru funcționarea multor componente esențiale ale vehiculelor moderne.
General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai și alți mari producători din indistria auto avertizează că restricțiile impuse de China asupra exportului acestor materiale ar putea duce la întreruperi severe ale producției.
Într-o scrisoare oficială transmisă administrației Trump pe 9 mai, reprezentanții Alianței pentru Inovație Auto au subliniat faptul că fără acces constant la acești magneți, furnizorii nu vor putea produce componente cheie precum cutiile de viteze automate, senzorii ABS, motoarele pentru ștergătoare, alternatoarele sau camerele video. Documentul este semnat și de Asociația Producătorilor de Echipamente pentru Vehicule (MEMA), care atrage atenția că blocajul în lanțurile de aprovizionare ar putea afecta întreaga industrie auto din SUA, arată Reuters.
Riscuri majore pentru producția globală
În cel mai pesimist scenariu, liderii din industrie avertizează că efectele se vor resimți prin reducerea semnificativă a volumelor de producție sau chiar prin oprirea completă a liniilor de asamblare. CEO-ul Alianței, John Bozzella, și președintele MEMA, Bill Long, au declarat pentru Reuters că problema persistă, în ciuda implicării Casei Albe.
Aceștia au apreciat eforturile administrației Trump, dar au subliniat că fără acțiuni concrete din partea Chinei pentru simplificarea procedurilor de export, riscul opririi producției rămâne ridicat. Bozzella a precizat că subiectul a fost abordat și în cadrul negocierilor de la Geneva dintre secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, și omologii chinezi.
China deține monopolul procesării
China controlează peste 90% din capacitatea globală de procesare a magneților din pământuri rare, esențiali pentru industriile auto, aeronautică și electrocasnice. Începând cu luna aprilie, Beijingul a introdus restricții care obligă exportatorii să obțină licențe speciale, proces birocratic complicat ce poate necesita sute de pagini de documente justificative.
Consecințele s-au văzut rapid: în aprilie, exporturile chineze de magneți din pământuri rare s-au înjumătățit. Lipsa accesului la aceste resurse a pus presiune pe furnizori și producători din întreaga lume.
Tensiuni diplomatice și acuzații reciproce
Președintele Donald Trump a reacționat vineri pe platforma Truth Social, acuzând China că a încălcat termenii unui acord recent care viza reducerea temporară a tarifelor și a restricțiilor comerciale. În replică, ambasada Chinei la Washington a susținut că SUA abuzează de controalele la export în sectorul semiconductorilor, alimentând tensiunile comerciale.
Un oficial american a declarat pentru Reuters că negocierile de la Geneva au vizat doar tarifele și contramăsurile impuse de China, nu și politicile de export ale SUA. Totodată, acesta și-a exprimat nemulțumirea față de lentoarea cu care Beijingul eliberează licențele de export, subliniind că o oprire a producției auto din cauza acestor întârzieri ar putea determina SUA să adopte măsuri de retorsiune.
Primele efecte: producători din India, în pragul opririi
Deși unele licențe au fost deja emise, inclusiv pentru furnizori ai Volkswagen, producătorii auto din India nu au primit încă aprobările necesare. Aceștia avertizează că vor fi nevoiți să oprească producția începând cu luna iunie.
La rândul său, Bosch, unul dintre cei mai importanți furnizori germani de piese auto, a confirmat că procesul de obținere a licențelor este extrem de complicat și de durată, din cauza cerințelor birocratice și a volumului mare de documente solicitate de autoritățile chineze.
Implicații globale și lipsa soluțiilor pe termen scurt
Criza subliniază vulnerabilitatea industriei auto globale, profund dependentă de China pentru o resursă critică. În lipsa unor surse alternative viabile și rapide pentru magneții din pământuri rare, producătorii auto riscă blocaje în lanțurile de aprovizionare și pierderi economice considerabile.
Problema devine una de securitate economică pentru SUA și partenerii săi, în condițiile în care industria auto contribuie semnificativ la PIB-ul național și angajează milioane de oameni. Deocamdată, nu există semnale clare că tensiunile comerciale vor fi depășite în viitorul apropiat.