Fondul Român de Contragarantare SA (FRC) este o instituție financiară specializată administrată în sistem dualist, a devenit operațională în anul 2010, fiind constituită sub forma unei societăți comerciale pe acțiuni având ca acționari Statul Român prin Ministerul Finanțelor (68%) și Fundația Post-Privatizare (32%). FRC are corespondență în practici recunoscute la nivel european, susținute și promovate prin AECM – Asociația Europeană a Instituțiilor de Garantare/Contragarantare și al cărei membru cu drepturi depline este încă de la înființare. Obiectul de activitate al FRC este orientat, în principal, spre susținerea sectorului antreprenorial din România, prin contragarantarea până la 80% a garanțiilor aferente creditelor, scrisorilor de garanție bancară și a altor instrumente destinate finanțării investițiilor, activității curente, cofinanțării proiectelor din fonduri europene, a proiectelor inovative, de cercetare-dezvoltare, pentru mediu și de tehnologizare/digitalizare. În acest mecanism financiar de garantare-contragarantare, societatea are ca parteneri atât fondurile de garantare, cât și instituțiile financiar-bancare. De asemenea, FRC are rolul de agent al statului în programe guvernamentale de creditare derulate de ministerele responsabile, caz în care acordă garanții în numele și contul statului IMM-urilor și/sau beneficiarilor individuali.
Contragarantia este un angajament expres, irevocabil și necondiționat prin care FRC preia până la 80% din riscul de credit asumat de fondurile de garantare la acordarea de garanții în favoarea IMM-urilor care solicită finanțare la instituțiile de credit, în condițiile convențiilor de contragarantare agreate de părți.
Conducerea dualistă a Fondului, Directoratul și Consiliul de Supraveghere (CS), urmărește să dezvolte componenta de contragarantare în beneficiul IMM-urilor, în paralel cu noi produse financiare de tipul garanțiilor adresate altor categorii de beneficiari, în acord cu politica de finanțare susținută de guvern și de instituțiile europene în această etapă de finanțare care vizează domeniile și programele de interes european și național. Astfel, avem în vedere facilitarea și îmbunătățiea accesului IMM-urilor la finanțare, pentru a contribui în mod activ la funcționarea sustenabilă a pieței financiar-bancare, la sprijinirea afacerilor din domeniul inovației și progresului tehnologic, pentru a facilita absorbția și utilizarea eficientă a fondurilor europene, pentru a promova și susține dezvoltarea durabilă în România, crearea/menținerea locurilor de muncă și creșterea competitivității operatorilor economici.
Pe termen mediu și lung, Directoratul împreună cu CS, au o viziune strategică de dezvoltare a dimensiunii activității sale pe coordonate europene, cu scopul creșterii vizibilității instrumentelor și mecanismelor financiare pe care le implementeaza, consolidarea credibilității instituționale, a eficienței și eficacității utilizării fondurilor alocate pentru programele/proiectele derulate.
In cursul anului 2022 FRC a încheiat convenții în calitate de partener de implementare în patru programe guvernamentale de garantare în numele și contul statului, fiind mandatat de Ministerul Finanțelor să susțină prin acordarea de garanții de stat a finanțărilor pentru beneficiari IMM-uri: Garant Construct și Inovation – componente de finanțare care au la bază scheme de ajutor de stat, fiind derulate sub umbrela Programului IMM Invest, cât și a celor destinate tinerilor familii sau studenților (persoane fizice): programele Family Start și Student Invest derulate de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șamse (MFTES).
De asemenea, FRC poate acorda contragaranții din fonduri proprii în două programe guvernamentale derulate de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT): Start-Up Nation, respectiv Femeia Antreprenor în cadrul programelor multianuale de sprijin pentru IMM-uri.
Prin urmare sunt, în total, șase programe în care FRC este implicat din 2022 și sperăm ca și în 2023 să le putem continua.
In ceea ce privește programele pentru facilitarea accesului la finanțare pentru IMM-uri, componenta Garant Construct, cantitativ și valoric, a fost cea mai accesată, dar consider că – în situația în care ar fi beneficiat de același interval de implementare – componenta Innovation ar fi putut depăși performanțele obținute cu Garant Construct, dat fiind interesul major al instituțiilor de credit partenere care cunosc exact nevoile clienților lor, antreprenori, IMM-uri, întreprinderi mici cu capitalizare medie de piață, eligibile în acest program.
Astfel, pentru anul 2023 sperăm să putem demonstra practic că inovația, cercetarea-dezvoltarea, promovarea exporturilor, tehnologizarea și digitalizarea sunt prioritare pentru mediul de afaceri din România și facilitareea accesului la finanțare prin FRC a proiectelor din aceste domenii este benefică dezvoltării sustenabile a sectorului IMM.
La programele pentru beneficiari individuali, Student Invest a fost cel mai accesat.
Cele două programe se bucură de interesul scontat și astăzi, de exemplu, suntem în plin proces de analiză și primim solicitări de garantare din partea instituțiilor de credit pentru tinerii care au depus solicitări de finanțare și sunt eligibili, conform legislației specifice aprobate de guvern.
În primul rând, prin programele de finanțare adresate beneficiarilor individuali, statul nu avansează sume importante, ci garantează ca să atragă resursele financiare respective de la parteneri, instituțiile de credit. Sprijinul nu se concretizează prin alocații de la buget, ci prin garanții oferite finanțatorilor. Statul subvenționează dobânzile și comisioanele, prin bugetul ministerului care derulează programele pentru tineri. Ca atare, instrumentul garanției facilitează accesul la finanțare și obținerea împrumutului bancar de către benbeficiarii eligibili.
Pentru GARANT CONSTRUCT beneficiarii programului sunt operatorii economici care îndeplinesc condițiile prevăzute de Legea nr. 31/1990, OUG 44/2008 aprobată prin Legea nr. 182/2016, Legea nr. 1/2005, sau OUG nr. 6/2011, Legea nr. 301/2011, și îndeplinește condițiile de încadrare în categoria IMM, prevăzute de Legea nr. 346/2004, denumite în continuare IMM-uri, inclusiv start-up-uri, precum și arhitecții, așa cum sunt reglementați în Legea nr. 184/2001, respectiv birourile individuale de arhitectură.
Pentru susținerea proiectelor de investiții de scară mică pentru unitati administrativ teritoriale (UAT-uri), care presupun finanțarea unor activități din sectorul construcțiilor, beneficiarul este municipiul, orașul, comuna, care are proiecte ce presupun finanțarea unor activități economice în sectorul construcțiilor.
Codurile CAEN eligibile pentru IMM-uri sunt cele din grupele de construcții civile și industriale, inginerie și consultanță legate de acestea, arhitectură, proiectare, testări și analize tehnice, etc., iar pentru UAT-uri, cele legate de servicii de administrație publică generală.
Pentru INNOVATION domeniile/ sectoarele de activitate eligibile sunt legate de coduri CAEN pentru activitățile de comerț, cercetare-dezvoltare, precum și cele privind serviciile de administrație publică generală.
Pentru STUDENT INVEST, finanțarea se acordăcu condiția ca tinerii să aibă vârsta intre 18 ani impliniti si 31 de ani neimpliniti și să fie cuprinși în sistemul de invatamant superior autorizat de catre Ministerul Educației din România.
Pentru FAMILY START, finanțarea se acordă pentru tinerii cu varsta cuprinsa intre 18 ani impliniti si pana la 45 de ani neimpliniti, care isi intemeiaza o familie și/sau tineri care formează o familie și care au, împreună, salarii nete lunare de până la maximum 7.500 de lei per familie.
Pentru programele Student Invest și Family Start sunt 33 de bănci partenere la care beneficiarii potențiali se pot adresa, rețelele acestora acoperind prin servicii financiar-bancare tot teritoriul țării, atât în mediul urban, cât și în rural, după cum urmează:
În implementarea instrumentelor și mecanismelor financiare de garantare și/sau contragarantare, FRC are ca parteneri atât fondurile de garantare, cât și instituțiile financiar-bancare din România, iar la nivel administrativ colaborează și contribuie în mod activ pentru amenajarea legislativă corespunzătoare cu toate autoritățile și instituțiile publice centrale care derulează programe și aprobă scheme de ajutor de stat.
Rezultatele preliminate în momentul de față sugerează că anul 2022 îl vom încheia cu un rezultat financiar pozitiv. Totdată, acest an a reprezentat pentru FRC relansarea operațională prin participarea echipei noastre la implementarea noilor programe pentru IMM-uri și beneficiari individuali, programe care – deși au demarat mai târziu decât am anticipat (au implicat amenajare administrativă, decizia CE, etc.) – au intrat efectiv în vigoare în trimestrul al IV-lea din 2022, antrenează rezultate favorabile și au condus la o creștere a vizibilității instituției și produselor sale.
Mai mult, într-un context cu provocări complexe, am reușit să găsim soluții optime prin colaborare, spirit de echipă și profesionalism. Contam în continuare ca aceste valori să fie cheia succesului FRC în perioada următoare.
Conducerea FRC va continua să susțină derularea programelor guvernamentale lansate în anul 2022, implementate operațional și tehnologic pe platformele online destinate acestora.
In Monitorul Oficial nr. 1226 din data de 20 decembrie 2022 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 180 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS și a componentelor acesteia — IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION și RURAL INVEST.
Actul normativ conține o serie de modificări și completări ale OUG nr. 99/2022 care sunt favorabile implementării în continuare a componentelor IMM Invest Plus și consolidează accesul la finanțare al mediului de afaceri din România, printre care doresc să menționez următoarele aspecte:
Cum precizam și cu alte ocazii, Directoratul și Consiliul de Supraveghere ale FRC, au o viziune strategică de dezvoltare a dimensiunii activității instituției noastre financiare pe coordonate europene, cu scopul creșterii vizibilității instrumentelor și mecanismelor financiare pe care le implementează, consolidarea încrederii partenerilor instituționali, creșterea eficienței și eficacității utilizării fondurilor alocate pentru programele/proiectele derulate, în beneficiul mediului de afaceri și altor categorii eligibile de beneficiari.