Analiză: Piața de distribuție locală în retail și Horeca vor atinge un nivel record în 2021

Publicat: 17 sept. 2021, 14:38, de Aurel Drăgan, în Business , ? cititori
Analiză: Piața de distribuție locală în retail și Horeca vor atinge un nivel record în 2021
Magazin alimentar

Cifra de afaceri a distribuitorilor din Retail și HORECA din România a atins nivelul record de 16,6 miliarde de lei în 2020, înregistrând o creștere cu 1,8% față de 2019 și cu 35% față de anul 2015, conform celei mai recente analize Keysfin.

Mai mult, specialiștii Keysfin estimează că piața de distribuție locală în Retail și HORECA va atinge un nou nivel record în anul 2021, de 18 miliarde de lei.

„În ciuda scăderii cu peste o treime a cifrei de afaceri din sectorul Hoteluri & Restaurante, în anul 2020, distribuitorii în Retail și HORECA au reușit să înregistreze niveluri record atât în privința veniturilor, cât și a profitabilității. Evoluția a fost susținută de investițiile din perioada pre-pandemică, de capacitatea de reorganizare și de identificare de noi oportunități și, nu în ultimul rând, de accesarea măsurilor de sprijin propuse de autorități. Pentru anul 2021, estimăm o creștere a pieței cu aproximativ 10%, la peste 18 miliarde de lei, în baza ridicării restricțiilor și a reluării graduale a activității economice, mai ales în sectoarele puternic afectate de pandemie“ a declarat Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, în cadrul evenimentului „Distribuitori în Retail şi HORECA“.

Evenimentul a fost organizat la Brașov de către Modern Buyer, cu ocazia lansării celei de-a VI-a ediţii a ghidului „Distribuitori în Retail şi HORECA“, realizat în parteneriat cu Keysfin.

Ghidul îşi propune să ofere o imagine cât mai amplă a dinamicii sectorului de distribuţie, fiind astfel prezentați principalii indicatori financiari ai companiilor din distribuția FMCG din România, precum: cifra de afaceri, profitul net, productivitatea, rentabilitatea capitalului, rata rentabilității activelor, dar şi alţi indicatori-cheie, precum: evoluţia portofoliului de produse, aria şi canalele de vânzare acoperite, numărul de clienţi, suprafaţa de depozitare etc.

Analiza pieței de distribuție în Retail și HORECA a cuprins datele a 130 de companii în 2020, dintre care: 9 mari, 87 medii, 33 mici și 1 microîntreprindere. Astfel, în anul 2020, cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (57% din total).

În ceea ce privește distribuția geografică, Bucureștiul a generat cea mai mare cifră de afaceri, de aproape 5,2 miliarde de lei (31,1% din total), urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (12,1% din total), Cluj (6,8% din total), Bacău (6,6% din total) și Harghita (5,3% din total). Împreună, primele 5 județe au generat 62% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali, în 2020.

Cei mai mari distribuitori locali

În anul 2020, cel mai mare distribuitor din Retail și HORECA din România a fost Aquila Group, cu o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei (9,1% din total), urmată de Interbrands Marketing & Distribution SRL, care a înregistrat o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de lei și cea mai mare creștere procentuală, de 45,4% față de anul 2017 și Luzan Logistic SRL, cu o cifră de afaceri de aproximativ 875 milioane de lei.

În continuare, clasamentul a fost ocupat de Punctual Comimpex SRL și Macromex SRL, cea din urmă înregistrând cea mai mare scădere procentuală, de 18,4%, fapt care a dus la coborârea pe poziția a 5-a.

Potrivit analiștilor Keysfin, cei mai mari 10 jucători au acumulat aproape 45% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în anul pandemiei.

Rezultat net record în anul pandemiei

În anul 2020, rezultatul net (Profit net minus Pierdere netă) al distribuitorilor din sectoarele Retail și HORECA a crescut cu 14,1% față de 2019 și cu 43% față de 2015, atingând nivelul record de 424,8 milioane de lei. Totodată, dintre cele 130 de companii analizate, 122 au încheiat anul 2020 pe profit (93,8%) și numai 8 pe pierdere (6,2%).

De asemenea, companiile medii (cele care au înregistrat cea mai mare pondere din cifra de afaceri și au reprezentat cel mai important angajator) au înregistrat un rezultat net pozitiv de 247 de milioane de lei (58% din total), în anul 2020.

Comerțul, avans de peste 10% în 2021

În primul semestru al anului 2021, ca serie ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu 11,6% față de aceeași perioadă a anului 2020, în timp ce cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a avut o creștere în termeni nominali de 13,2%.

Potrivit datelor preliminare de la Ministerul de Finanțe, aproximativ 214 mii de companii (28% din total) care și-au raportat rezultatele pentru 2020 au avut ca principal domeniu de activitate unul dintre codurile CAEN aferente Comerțului (cu amănuntul și cu ridicata) și au înregistrat cumulat o cifră de afaceri de 623 miliarde de lei (40% din total).

Notă: Piața de distribuție în Retail și HORECA cuprinde 130 de companii relevante care au rezultat în urma analizei calitative detaliate și care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei: 46 Comerț cu ridicata cu excepția celui cu autovehicule (peste 97% dintre companiile analizate).