Animalele de companie, considerate „bagaje” în transportul aerian. Ce trebuie să știe pasagerii după noua decizie

Publicat: 16 oct. 2025, 23:00, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Animalele de companie, considerate „bagaje” în transportul aerian. Ce trebuie să știe pasagerii după noua decizie

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit oficial că animalele de companie transportate în cala avionului sunt încadrate în categoria „bagajelor”. Hotărârea, pronunțată pe 16 octombrie, clarifică modul în care companiile aeriene trebuie să aplice regulile privind răspunderea în caz de pierdere sau deteriorare a animalelor, conform Convenției de la Montreal din 1999.

Cazul care a dus la decizia legată de animalele de compania

Totul a pornit de la un incident petrecut în octombrie 2019, pe aeroportul din Buenos Aires. Un câine transportat de compania Iberia a scăpat din cușca sa înainte de îmbarcare și nu a mai fost găsit. Proprietarul a cerut despăgubiri de 5.000 de euro pentru pierderea animalului, însă compania a refuzat, invocând legislația internațională care tratează animalele ca parte din bagajul înregistrat.

Disputa a ajuns la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, care a confirmat interpretarea companiei aeriene. Judecătorii au subliniat că, potrivit Convenției de la Montreal, toate obiectele transportate în cala avionului – inclusiv animalele – sunt considerate „bagaje”, iar răspunderea transportatorului este limitată la plafonul prevăzut de acest acord.

Animalele de companie, încadrate juridic în categoria bagajelor

CJUE a explicat că interpretarea termenului „bagaj” se referă la orice obiect sau entitate transportată sub responsabilitatea pasagerului, fără a face distincție între bunuri animate și neînsuflețite. Chiar dacă unele state membre, precum Spania, recunosc animalele de companie ca ființe sensibile, această clasificare nu modifică aplicarea Convenției de la Montreal.

„Convenția de la Montreal din 1999, care reglementează răspunderea companiilor aeriene pentru bagaje, se aplică tuturor obiectelor transportate în cala avionului, inclusiv animalelor de companie”, se arată în hotărârea Curții. Instanța a mai precizat că normele internaționale nu prevăd compensații pentru prejudicii morale sau afective, ci doar pentru pierderi materiale.

Ce pot face pasagerii pentru o protecție suplimentară

CJUE a subliniat că pasagerii pot solicita o despăgubire mai mare doar dacă declară, înainte de zbor, un „interes special” pentru bunul transportat – o procedură concepută, de regulă, pentru obiecte de valoare ridicată. În lipsa unei astfel de declarații, despăgubirea pentru pierderea unui animal va fi plafonată la suma stabilită pentru bagajele înregistrate.

Curtea a explicat că introducerea unor excepții pentru animale ar crea incertitudini juridice și ar complica aplicarea uniformă a legislației internaționale în transportul aerian. Prin urmare, animalele nu sunt excluse din conceptul de „bagaj”, chiar dacă, în limbaj comun, termenul se referă la obiecte.