ANPA scapă nepedepsită: 1,86 milioane lei pierduți, prejudiciul nerecuperat și dosarul penal clasat!

Publicat: 23 iul. 2025, 09:32, de Cristian Matache, în Dezvăluiri , ? cititori
ANPA scapă nepedepsită: 1,86 milioane lei pierduți, prejudiciul nerecuperat și dosarul penal clasat!

Un raport de follow-up întocmit de Curtea de Conturi și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) evidențiază faptul că Agenția Națională pentru Pescuit și Acvacultură (ANPA) nu a reușit să recupereze prejudiciul în cuantum de 1.859.860,43 lei, sumă suportată integral din bugetul MADR. Aceasta reprezintă plata efectuată în dosarul de executare nr. 509/2020, iar conform procesului verbal de constatare emis în urma auditului financiar, prejudiciul a fost generat „din culpa ANPA”.

Raportul Curții de Conturi, analizat și aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 458/2023, subliniază cu claritate că „nu au fost identificate de către ANPA și MADR, soluții/căi legale adecvate, apte să conducă la recuperarea prejudiciului creat bugetului de stat în dosarul de executare nr. 509/2020 (BEJ XXXXXXX XXXX), suportat din bugetul MADR.”

Lipsa acțiunilor concrete de recuperare

În cadrul auditului financiar, s-a constatat că „la data auditului financiar, în cadrul ANPA nu au fost inițiate acțiuni de recuperare, nefiind implementate recomandările din Nota de control nr. 237724/02.08.2021 a MADR-DGCAI.” Mai exact, raportul menționează că „nu au fost emise decizii de imputare în sarcina persoanelor nominalizate în nota menționată, care au calitatea de funcționari publici, și nu au fost promovate acțiuni civile împotriva celorlalte persoane nominalizate în actul de control (foști salariați ai ANPA).”

Această lipsă de acțiune a obligat Ministerul Agriculturii să intervină în forță, declanșând o acțiune civilă împotriva ANPA pentru recuperarea prejudiciului, în valoare de 1.697.481,41 lei. Cu toate acestea, conform raportului, „până la data încheierii auditului financiar, nu a fost stabilit un termen de judecată a fondului,” ceea ce indică o întârziere semnificativă în procesul juridic.

Măsura I.10: prelungită, dar neimplementată

O măsură-cheie impusă ANPA pentru soluționarea situației a fost cea dispusă la punctul I.10 din raportul Curții de Conturi, cu termen inițial de implementare 30.03.2022. Aceasta a fost prelungită până la 30.10.2023, însă raportul evidențiază faptul că „măsura dispusă la pct. I.10 este neimplementată conform art. 54 din Regulamentul privind activitatea de audit public extern aprobat prin H.P nr. 629/2022.”

Aceasta înseamnă că, în ciuda prelungirii termenului și a recomandărilor explicite, ANPA nu a pus în aplicare niciun demers legal eficient pentru recuperarea prejudiciului.

Confirmarea obligației legale a ANPA în hotărârile instanțelor

Raportul include referiri clare la hotărârile definitive ale Curții de Apel București care au respins contestațiile formulate de ANPA împotriva măsurilor Curții de Conturi. Un fragment relevant stipulează:

„Or, Curtea constată că atâta timp cât titlul executoriu decizia nr. 19/2019 a Curții de Apel Oradea, ce a fost pus în executare în dosarul nr. 507/2020 BEJ XXXXXXX XXXX, a stabilit obligații de plată în sarcina ANPA, stabilind culpa acesteia, rezultă că ANPA are obligația de a întreprinde demersurile necesare pentru recuperarea prejudiciului ce a fost produs bugetului de stat, chiar dacă obligațiile de plată stabilite în respectivul titlu executoriu au fost achitate creditorului de MADR în calitate de terț poprit, prejudiciul trebuind să fie în final recuperat de la cei responsabili de producerea lui.”

Această decizie clarifică faptul că, deși MADR a plătit efectiv suma, responsabilitatea finală pentru recuperare revine ANPA.

Dosar penal conex și clasarea cauzei

În paralel, raportul menționează și un dosar penal conex (nr. 59/P/2021), în care angajați ai ANPA au fost cercetați pentru prejudiciul cauzat prin încheierea unor contracte de vânzare-cumpărare ce au produs un prejudiciu de 998.675,71 lei. Prejudiciul a fost generat prin includerea incorectă a TVA-ului în prețul vânzării, deși ANPA nu este plătitor de TVA.

Cu toate acestea, cauza penală a fost închisă în anul 2024, prin ordonanța de clasare emisă de Parchet, pe motivul „prescrierii răspunderii penale,” ceea ce înseamnă că nu s-a putut urmări penal răspunderea celor implicați.

Raportul de audit și follow-up realizat de Curtea de Conturi și MADR scoate în evidență faptul că, la peste trei ani de la emiterea deciziilor de plată și la doi ani de la recomandările de recuperare, ANPA nu a implementat măsurile necesare pentru recuperarea prejudiciului semnificativ cauzat bugetului public.

ANPA