Atacul pandemiei asupra noii generații: Ce se întâmplă cu creativii României?

Publicat: 07 nov. 2021, 07:45, de Roxana Roseti, în Cultură , ? cititori
Atacul pandemiei asupra noii generații: Ce se întâmplă cu creativii României?

Industrilie creative au fost puternic lovite de pandemie, la nivel global. Vorbim despre un domeniu dependent de interacțiunea umană, adică exact ceea ce e „atacat” de aproape doi ani de Covid.

Încercările nu au lipsit, dar e greu să faci așa ceva tot timpul online, tocmai de aceea tinerii care activează pe această arie nu pot spune că s-au simțit ori se simt foarte confortabil. Mai ales în România, industriile creative fiind destul de vitregite și în „vremuri normale” .

O analiză internă realizată luna aceasta în comunitatea DIPLOMA de către The Institute, relevă faptul că peste 70% dintre creativi – așa cum sunt numiți, de obicei, la modul generic, membrii industriilor creative – consideră că le-a fost afectată activitatea, ca urmare a pandemiei. Printre alte provocări identificate în general la industria din care fac parte, se numără și înțelegerea aspectelor de natură financiară și legală ale domeniului lor, necesitatea contextelor de expunere și networking, respectiv găsirea unui loc de muncă în domeniul în care au studiat. DIPLOMA reprezintă un festival anual al noii generații de artiști, arhitecți și designeri români, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank..

Analiza a fost realizată pe un eșantion de 322 de absolvenți din ultimii 4 ani ai facultăților cu profil vocațional-creativ din întreaga țară și a fost prezentată în contextul organizării DIPLOMA 2021, cu obiectivul de a înțelege mai bine provocările și nevoile pe care aceștia le au în industrie.

Ce vor 68% dintre absolvenții facultăților cu profil vocațional-creativ

Potrivit analizei, noua generație de creatori români își dorește să profeseze majoritar în România, iar țări precum Germania, Belgia și Olanda sunt, de asemenea, în topul preferințelor acestora.

Aproximativ 42% dintre respondenți sunt deja angajați iar media în care un absolvent de arhitectură, artă sau design se angajează în România este de 1-2 ani, conform rezultatelor analizei. Dintre cei angajați, peste jumătate lucrează chiar în domeniul pentru care s-au pregătit în mediul academic, în timp ce 25% sunt angajați într-un domeniu care nu are legătură directă cu studiile universitare. Aceeași analiză arată și că 63% dintre cei chestionați și-ar fi dorit să cunoască, încă de pe băncile facultății, noțiuni legate de antreprenoriatul creativ, urmat de aptitudini multidisciplinare (colaborarea cu alte specializări sau departamente), noțiuni legale, cunoștințe de marketing, respectiv chestiuni financiare, de branding și networking.

Dar, într-un final, care este provocarea cea mai mare identificată de absolvenții universităților cu profil vocațional-creativ? Ei bine, iată: aproape în unanimitate, găsirea primului loc de muncă în domeniul pentru care s-au pregătit. Este deseori menționată ca provocare și pregătirea pentru a porni activitatea profesională pe cont propriu, ca freelancer sau ca antreprenor.

Important pentru un creativ la început de drum

Deși începerea vieții profesionale după absolvire are o serie de provocări clar identificate, 73% dintre respondenți afirmă că ar alege aceeași facultate, dacă ar lua-o de la capăt.

Printre aspectele considerate extrem de importante pentru dezvoltarea carierei sau pentru parcursul artistic pentru cineva la început de drum, au fost menționate: contextele pentru expunerea lucrărilor (74%), asigurarea unor spații de lucru (70%), participarea la evenimente de networking formale și informale (65%), respectiv participarea la conferințe și workshop-uri dedicate (63%).