Au fost lansate sistemele „EuRIS” și „CEERIS” de raportare a navigației pe Dunăre

Publicat: 12 ian. 2023, 08:31, de Sorin Costea, în ESENȚIAL , ? cititori
Au fost lansate sistemele „EuRIS” și „CEERIS” de raportare a navigației pe Dunăre

Autoritatea Navală Română a finalizat prezentarea către armatori și companiile de agenturare a navelor fluviale a sistemului european de raportare a voiajelor, „EuRIS”, un sistem transfrontalier de comunicații care este de fapt un ghișeu unic pentru toate informațiile relevante legate de căile navigabile și trafic.

Acesta combină pe platforma „www.eurisportal.eu” datele din 13 țări, Austria, Belgia, Bulgaria, Croația, Cehia, Franța, Germania, Ungaria, Luxemburg, Olanda, Serbia, Slovacia și România.

Sistemul „EuRIS”, realizat de cele 13 state, ca și sistemul „CEERIS”, realizat de 8 state riverane din Europa Centrală și de Est, oferă date esențiale pentru siguranța navigației pe Dunăre, de la cotele şi debitul Dunării, avizele către navigatori emise de autoritățile de navigație din toate statele dunărene, la situaţia ecluzelor şi a podurilor şi le oferă utilizatorilor posibilitatea de a calcula în cât timp ajung în portul de destinaţie, în funcţie de trafic şi de condiţiile hidrometeorologice.

Sistemul „EuRIS” a fost prezentat miercuri reprezentanților companiilor de shipping și agenților de nave din Portul Tulcea, după ce, potrivit lui Florin Tararache, inspector de specialitate în siguranța navigaţiei în cadrul Autorității Navale Române, până acum sistemele europene de navigație au fost prezentate armatorilor şi angajaţilor căpităniilor zonale din Galaţi, Constanţa, Giurgiu şi Drobeta.

„CEERIS” și „EuRIS” au în comun diverse servicii, cum ar fi gestionarea utilizatorilor, furnizarea poziției navelor, calcularea voiajului, precum și schimbul de date.

Vechiul sistem românesc va mai funcționa o perioadă în paralel cu „EuRIS”

Utilizarea acestui sistem de navigație va deveni obligatorie în cursul acestui an, dar în paralel cu „EuRIS” va mai funcționa o perioadă și sistemul românesc „RoRIS”, realizat în urmă cu zece ani și care va fi desființat deoarece compania care l-a realizat nu mai există și nu poate fi asigurată mentenanța sistemului. Potrivit inginerului în comunicații de la Autotitatea Navală Română, Ciprian Ciopa, „RoRIS” își va înceta activitatea în momentul în care toţi utilizatorii vor folosi sistemul european „EuRIS”.

„Cei care au creat sistemul naţional RoRIS nu mai există şi nu mai ai cum să asiguri mentenanţa sistemului. E un sistem foarte vechi şi am agreat să existe un sistem est-european în care să se facă acelaşi tip de raportare. Acum, se poate crea un voiaj de la Viena la Sulina, iar armatorul să completeze cerinţele tuturor ţărilor prin care trece o singură dată, într-un singur loc şi într-un singur sistem”, a declarat Ciprian Ciopa.

„Dacă încep să lucreze în EuRIS, sistemul devine foarte accesibil pentru cei cu noţiuni minime de IT și programe. Programul este prietenos, poţi să salvezi multe date, ca să nu le mai completezi altădată şi din punctul meu de vedere va fi mai uşor de utilizat decât RoRIS”, a precizat la rândul său Florin Tararache, inspector de siguranța navigaţiei în cadrul Autorității Navale Române.

Sistemul poate fi utilizat și de către Poliția de Frontieră și autoritățile portuare

Potrivit reprezentanților Autorității Navale Române, vor avea acces gratuit la acest sistem şi alte instituţii publice interesate de navigaţia pe Dunăre şi Canalul Dunăre – Marea Neagră.

„Am avut o întâlnire cu Poliţia de Frontieră şi Vama, cu Administraţia Porturilor Constanţa, cei de la Administraţia Canalelor Navigabile şi le-am prezentat programul. Oricine e binvenit”, a mai adăugat Florin Tararache.

Sistemul „CEERIS”, o platformă complementară, realizată de opt state riverane din Europa Centrală și de Est

În cadrul întâlnirii de la Tulcea a fost prezentat și sistemul „CEERIS”, de raportare a informaţiilor de către autorităţile de navigație din Europa Centrală şi de Est, care este o iniţiativă comună a opt ţări, România, Austria, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Ungaria, Serbia şi Slovacia.

„Noi putem cere anumite modificări pe care să le propunem altor ţări pentru a fi acceptate. La nivel european, există un proiect ca EURIS şi CEERIS să se dezvolte în continuare. România e deja în pas cu toate celelalte state, iar efortul nostru e considerabil. Autoritatea Navală Română participă financiar cu o sumă importantă şi e păcat ca acest sistem să nu fie utilizat cât timp e gratuit pentru celelalte autorităţi şi pentru armatori. E un sistem sigur, accesibil de pe orice fel de device. Tehnologic, e un pas înainte pentru asigurarea serviciilor fluviale”, a mai precizat Ciprian Ciopa, inginer în comunicații în cadrul autorității navale.

Noile platforme „www.eurisportal.eu” și www.ceeris.eu” reprezintă un prim pas spre integrarea utilizatorilor de logistică în catalogul de servicii, cu scopul de a crește eficiența în gestionarea transporturilor de mărfuri și pasageri pe Dunăre.

Proprietarii navelor le pot pot partaja cu partenerii logistici informațiile despre voiajul navei

Un avantaj al acestor sisteme estecă facilitează și comunicarea între proprietarii navelor de transport de mărfuri și clienții lor. Pe lângă acordarea de drepturi de raportare pentru o navă, proprietarii navelor au posibilitatea de a le acorda terților, în calitate de utilizatori logistici, acces la informațiile privind voiajul navei lor, fie pentru un singur voiaj, fie pentru o anumită perioadă de timp sau chiar nelimitat.

Acest lucru le permite utilizatorilor din domeniul logisticii să interogheze și să urmărească poziția curentă a navei, putând evalua termenul în care transportul de mărfuri ajunge în portul de destinație, acesta fiind un pas important în optimizarea serviciilor de transport naval de mărfuri.

În centrul de notificare, operatorii de flotă și partenerii lor se pot abona la evenimente specifice, care includ situații de staționare a navei, trecerea podurilor și ecluzelor sau acostarea și plecarea de la danele de acostare din porturi.