Autostradă aflată în execuție de doi ani, blocată de o instanță din România. Autorizația de construire ar putea fi anulată!
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/02/lot-mircesti-pascani3.jpg)
Premieră în România: o fundație a reușit să blocheze în instanță, cel puțin până la o decizie definitivă, construirea unei secțiuni importante din Autostrada Moldovei (A7). Vorbim de singura autostradă din România aflată integral în execuție, și deschisă deja parțial pe aproape 100 km. Situația pare delicată, pentru că autostrada este finanțată integral din PNRR și trebuie finalizată cel târziu în 2026.
Autostradă aflată în execuție de doi ani, blocată de o instanță din România. Curtea de Apel Iași a decis, marți, că acordul de mediu emis pentru Autostrada Bacău – Pașcani, parte din A7, este ilegal, informează economedia.net.
O decizie în premieră, deși hotărârea instanței nu este definitivă și poate fi atacată cu recurs. Toată Autostrada Moldovei este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), așa că este posibil să fie afectată și finanțarea europeană dacă se va ajunge la anularea autorizației de construire, cerere care nu a fost acceptată de instanță.
Decizia a venit în urma unui proces intentat de Fundația Sfinții Împărați Constantin și Elena – Lumina și Speranța Creștinilor, o organizație nonguvernamentală din Pașcani. Fundația gestionează un cămin de bătrâni din Pașcani, amplasat în zona traseului autostrăzii, clădire care va fi afectată de edificarea unui pasaj în zonă, scrie Apix.
Autostradă aflată în execuție de doi ani, blocată de o instanță din România
Procesul a fost deschis din ianuarie 2024, iar decizia a venit pe 10 iunie 2025, după nu mai puțin de 17 termene de judecată. Fundația a cerut, la un moment dat, și recuzarea unui judecător, dar cererea a fost respinsă ca neîntemeiată.
„Solutia pe scurt: Admite în contradictoriu cu Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate, excepţia de nelegalitate a Acordului de mediu nr.2/04.04.2022. Admite în parte cererea de chemare în judecată în contradictoriu cu Guvernul României şi Statul Român reprezentat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. În aplicarea art.2 alin.2, 5 alin.1 şi 8 alin.3 din Legea nr.255/2010 obligă pe aceşti pârâţi la exproprierea imobilului construcţie având număr cadastral 63540-C1 şi a părţii din imobilului teren cu număr cadastral 63540 delimitat în cartea funciară de punctele 3, 4, 5, 6, segmentul de la 5 la 6 continuând drept până la intersecţia cu segmentul delimitat de punctele 2 şi 3. Respinge restul pretenţiilor. Obligă pe pârâţii Agenţia Naţională pentru Mediu şi Arii Protejate Guvernul României şi Statul Român reprezentat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A la plata către reclamantă a cheltuielilor de judecată în cuantum de 7550 lei. Cu recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Recursul se depune la Curtea de Apel Iaşi. Pronunţată azi 10.06.2025, conform art.402 Cpc teza a doua“, se arată în decizia instanței.
Situația privind biserica și căminul de bătrâni erau cunoscute încă din noiembrie 2023. Atunci acestea au primit o notificare prin care erau anunțați că trebuie să elibereze spațiul din curtea acestei biserici pentru a începe lucrările la Autostrada A7, pe raza județului Iași.
Tronsonul Bacău – Pașcani al A7 are 77,38 km
Tronsonul Bacău – Pașcani, care are trei loturi, face parte din Autostrada A7 Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, cu o lungime totală de 319 km. Pe porțiunea din județul Iași, între Mircești și Pașcani, lucrările, demarate în mai 2023, au ajuns la un stadiu fizic de 32%. Termenul de finalizare este februarie 2026.
Prima autostradă a României aflată integral în execuție de la Ploiești la Pașcani, este formată din 13 loturi. Din acestea, 5 au fost date în trafic în 2024, iar alte 5 sunt programate să fie deschise în acest an. Restul ar fi gata anul viitor, când se va putea circula integral de la Ploiești până la Pașcani (conform oficialilor de la Transporturilor). Autostrada Bacău – Pașcani are trei loturi care însumează 77,38 km, toate aflate în execuție (antreprenor grupul UMB). Stadiul lor depășește 30%.