Autostrăzile Moldovei: Situația pe hârtie este minunată, dar în realitate lucrurile nu sunt roz

Publicat: 29 dec. 2020, 08:00, de Ziarul Puterea, în News , ? cititori
Autostrăzile Moldovei: Situația pe hârtie este minunată, dar în realitate lucrurile nu sunt roz
Autostrada Sibiu-Pitești

În regiunea Moldovei se construiesc trei autostrăzi. Zona de Nord-Est a României este cea mai săracă și din punct de vedere al drumurilor de mare viteză, drept pentru care proiectele de profil sunt foarte importante.

Dar care mai este situația acestor proiecte în prezent? Teoretic, în următorii trei ani ar trebui să se lucreze la trei tronsoane majore de autostradă, după cum scrie B1.ro, care a consultat datele Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Primul este pe autostrada A7, Ploiești – Pașcani, care trece prin Buzău, Focșani și Bacău. Este unul dintre cele mai avansate proiecte, mai ales după ce au fost inaugurați 16 km în acest an, pe Centura Bacăului. Proiectarea ar trebui finalizată în 2021 pentru toate sectoarele, iar construcția va începe cel mai probabil în 2022.

Al doilea proiect este pe autostrada A8, Târgu Mureș – Ungheni, cu traseu prin Târgu Neamț și Iași. Anul viitor este programat startul lucrărilor la podul Ungheni, peste Prut, care va fi legat de A8. Finalizarea podului este programată pentru 2024. Pentru A8 proiectarea este programată să înceapă în 2021 și să se încheie în 2023, iar construcția ar putea începe în 2024.

Al treilea proiect este A13, Sibiu Bacău, cu trecere prin Brașov. Faza de proiectare va începe în 2021, iar construcția în 2024.

Termenele realiste sunt mult mai îndelungate

Alin Șerbănescu, fostul purtător de cuvânt al CNAIR a declarat pentru B1.ro că până la darea în trafic a autostrăzilor promise e nevoie de mulți ani de așteptare. 

„Problema este că fiecare ministru al Transporturilor, care a venit în funcție în ultimii ani, nu a făcut nimic pentru a schimba șablonul de abordare și de gestionare a proiectelor. Ca atare, a devenit deja tradiție ca în diverse faze de execuție, pe anumite sectoare din șantier, constructorul să nu aibă, de fapt, posibilitatea să lucreze. Sau să invoce o astfel de imposibilitate. Și aici vorbim de exproprierea terenurilor, care nu asigură posesia întregului șantier sau de relocarea utilităților, care este lungită și produc întârzieri inclusiv din cauza exproprierilor.

Luând în calcul toate lucrurile astea și observând că atitudinea persoanelor care au venit acum la minister este similară cu cea a înaintașilor, sunt extrem de sceptic că lucrurile vor merge altfel de acum înainte. Ca atare, mă aștept să continue întârzierile pe șantiere și să nu se respecte termenele de predare a obiectivelor. Atât la proiectele aflate în derulare, cât și la cele care vor fi lansate. Așa că acei 10 ani, cred ca vor fi, de fapt, 15 sau chiar mai mult. Practic, 1.000 de km de autostradă construiți în 10 ani, se pot construi în Romania doar în condiții ideale. Ori noi suntem la ani lumină depărtare de condițiile cât de cât normale”, a declarat Alin Șerbănescu pentru B1.ro. 

În ceea ce privește autostrăzile din Moldova, fostul purtător de cuvânt de la CNAIR este de asemenea, sceptic.

„Mai degrabă, prin 2023 s-ar putea semna un prim contract pentru începerea lucrărilor. Lucrările reale, nu cele pregătitoare, ar putea să înceapă prin 2024. Iar de finalizat, Dumnezeu cu mila! Și aici, mă refer la A7, la A13 și eventual la A14 (Suceava-Satu Mare). A8 cred că nu începe până în 2026 și nu se termină mai devreme de 2035. Asta și pentru că oricum, în zonele de munte și de arii protejate, vorbim în general despre o procedură de execuție mai îndelungată”, a mai precizat Alin Șerbănescu.