Autostrăzile strategice ale Moldovei. A7 și A8 urcă pe harta de siguranță a Europei

Publicat: 30 iul. 2025, 21:26, de Corina Oprea, în Transporturi , ? cititori
Autostrăzile strategice ale Moldovei. A7 și A8 urcă pe harta de siguranță a Europei

România își întărește poziția pe flancul estic al Uniunii Europene printr-un pas major în infrastructură: includerea unor tronsoane esențiale din autostrăzile A7 și A8 în Programul SAFE – Security Action for Europe. Informația a fost făcută publică de senatorul liberal Lucian Rusu, care subliniază importanța acestor proiecte nu doar pentru conectivitatea regională, ci și pentru securitatea colectivă europeană.

A7 si A8, autostrăzi cu miză geopolitică

Senatorul Lucian Rusu a anunțat că tronsoanele Pașcani – Iași – Ungheni (parte din Autostrada A8) și Pașcani – Suceava – Siret (parte din Autostrada A7) au fost incluse pe lista transmisă Comisiei Europene pentru finanțare prin programul SAFE. Acest program este dedicat consolidării infrastructurii strategice în Uniunea Europeană, în contextul unor noi provocări de securitate la nivel continental.

Potrivit acestuia, includerea celor două tronsoane în programul SAFE transformă România într-un actor important în arhitectura logistică și de apărare a Uniunii Europene.

Legături directe cu Republica Moldova și Ucraina

Senatorul a punctat și valoarea strategică a acestor drumuri pentru relațiile României cu vecinii estici. În postarea sa, Lucian Rusu a scris:

“Autostrada Unirii #A8 va lega direct Iașul și Moldova de Republica Moldova și Chișinău, continuând drumul către inima Europei, iar Autostrada Moldovei #A7 va conecta România de frontiera cu Ucraina, fiind parte dintr-un coridor logistic esențial pentru NATO și UE.”

Cu alte cuvinte, A8 nu mai este doar un proiect regional, ci o cale esențială de comunicare între Estul și Vestul Europei. A7, pe de altă parte, capătă un rol-cheie în sprijinirea logisticii europene în apropierea graniței cu Ucraina, un stat aflat în plin conflict și sprijinit activ de UE și NATO.

Un alt punct major subliniat de senatorul Rusu este trecerea acestor autostrăzi din categoria proiectelor naționale în cea a proiectelor europene strategice.

“Podul de la Ungheni este deja în execuție cu fonduri europene. Următorul pas este ca întreaga Autostradă A8, de la Târgu Mureș la graniță, și A7 până la Siret să fie tratate ca proiecte europene majore, nu doar locale.”

Proiecte scoase din PNRR

Mai multe proiecte au fost scoase din PNRR, însă nicio sumă nu va trebuie restituită:

  • Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
  • Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
  • Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8) – contracte semnate, dar cu lucrări incipiente;
  • Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania) – lucrări în curs, termene actualizate de finalizare pentru anul 2026
  • Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.

„Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană”, susține Ministerul Transporturilor.