Avertisment dur din partea constructorilor: fără finanțare, sectorul riscă colapsul
Președintele Federației Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC), Cristian Erbașu, a lansat un semnal de alarmă în cadrul unei conferințe de presă, avertizând că, fără o finanțare adecvată și o strategie clară, majoritatea companiilor din domeniu ar putea dispărea în următoarea perioadă.
Criza din construcții: „Nu va mai fi cine să transmită mesaje”
Cristian Erbașu a atras atenția asupra efectelor severe ale măsurilor guvernamentale recente și lipsei de predictibilitate în sectorul construcțiilor. Potrivit acestuia, doar câteva companii mari vor reuși să supraviețuiască, însă vor fi nevoite să-și reducă dimensiunea.
„Câteva companii mari s-ar putea să supraviețuiască, chiar dacă se reduc ca dimensiune, însă de la un anumit nivel în jos companiile nu vor mai rezista. Nu va mai fi cine să transmită aceste mesaje. Va fi prea târziu”, a declarat Erbașu.
El a comparat situația actuală cu cea din perioada 2016-2018, când sectorul a trecut printr-un proces dificil de revigorare, avertizând că România riscă să repete aceleași greșeli.
Costurile uriașe ale infrastructurii: „Avem nevoie de 20-25 de miliarde de euro anual”
În contextul discuțiilor despre Ordonanța recent adoptată, liderul FPSC a subliniat că nu există încă o evaluare clară a impactului financiar și a necesarului de resurse.
„Nu s-a reușit până acum nici să se facă o evaluare în contextul acestei ordonanțe. Dom’le, am dat această ordonanță, prin urmare, de mâine, de luna viitoare, avem nevoie de 2, 3, 4 miliarde pe lună”, a spus acesta.
Potrivit estimărilor sale, sectorul construcțiilor are nevoie de aproximativ 20-25 de miliarde de euro anual, adică în jur de 2 miliarde de euro lunar pentru a funcționa și a dezvolta proiectele majore.
„Ori 2 miliarde înseamnă 10 miliarde de lei pe lună. Și vorbim doar de o parte a infrastructurii”, a explicat Erbașu, menționând că proiectele de autostrăzi, infrastructura rutieră, sănătatea și educația implică sume chiar mai mari.
Pericolul concentrării exclusiv pe proiecte mari
Erbașu a atras atenția și asupra riscului ca Guvernul să se concentreze doar pe proiectele strategice de mare anvergură, precum autostrăzile și metroul, în detrimentul dezvoltărilor locale esențiale.
„Dacă se va limita guvernul doar la aceste proiecte de maximă anvergură și proiecte strategice, nu va fi foarte bine, pentru că, până la urmă, societatea nu stă numai în aceste proiecte. Niciun proiect de anvergură nu-și va arăta utilitatea dacă în jurul lui nu se vor dezvolta și alte proiecte”, a punctat liderul FPSC.
Acesta a dat exemplul autostrăzilor, care nu pot funcționa eficient fără drumuri naționale, județene și locale care să asigure conectivitatea necesară.
„Autostrada e moartă dacă nu ai drumuri care să creeze circulația necesară. Și aici vorbim nu doar de cetățeni, ci și de circulația utilajelor și autovehiculelor în scop economic”, a adăugat el.