Balcoanele închise fără autorizație pot costa scump: ce riscă proprietarii

Publicat: 05 nov. 2025, 12:44, de Anamaria Ionel, în SOCIAL , ? cititori
Balcoanele închise fără autorizație pot costa scump: ce riscă proprietarii
Balcoanele închise fără autorizație pot costa scump: ce riscă proprietarii. sursa: Shutterstock

Tot mai mulți români aleg confortul unui apartament în detrimentul unei case, însă viața la bloc vine la pachet și cu o serie de reguli stricte, stabilite prin lege. Modificările făcute fără autorizație, fie în interiorul locuinței, fie asupra elementelor comune ale imobilului, pot atrage sancțiuni serioase, chiar de ordinul miilor de lei.

Deși traiul la bloc pare, la prima vedere, mai simplu și lipsit de responsabilități, legislația impune obligații clare pentru proprietari. Orice intervenție asupra apartamentului sau asupra structurii imobilului trebuie făcută în conformitate cu legea, altfel riscul de amendă este major.

Lucrările în apartament care necesită autorizație

Mulți locatari pornesc lucrări de amenajare fără a se informa în prealabil dacă acestea necesită aprobare. Conform reglementărilor în vigoare, orice intervenție care modifică structura de rezistență, compartimentarea interioară sau aspectul fațadei blocului trebuie să fie autorizată de primărie.

Este vorba despre activități precum mutarea pereților despărțitori, extinderea spațiului de locuit, modificarea instalațiilor de apă, gaze sau electricitate, dar și despre închiderea balcoanelor ori schimbarea tâmplăriei exterioare. În toate aceste cazuri, proprietarii sunt obligați să solicite o autorizație de construire.

Cei care ignoră această procedură și realizează modificări ce pot afecta stabilitatea clădirii riscă amenzi usturătoare. Sancțiunile aplicate de autorități pot ajunge până la 9.000 de lei, potrivit legislației privind disciplina în construcții.

Balcoanele și terasele, zone cu regim special

Un alt punct sensibil îl reprezintă balcoanele și terasele, zone frecvent transformate fără acordul autorităților. În realitate, acestea fac parte din structura comună a blocului, iar orice modificare adusă trebuie să respecte anumite condiții.

Închiderea balconului cu termopan, de exemplu, nu este o simplă lucrare de amenajare interioară. Ea modifică aspectul fațadei, iar în lipsa unei autorizații, proprietarul riscă amendă. De asemenea, același regim se aplică și în cazul transformării unei terase comune într-un spațiu privat sau al intervențiilor asupra acoperișului.

Legea stipulează clar că modificarea unui spațiu comun nu poate fi realizată fără acordul scris al tuturor proprietarilor și fără autorizația emisă de autoritățile competente.

Ce înseamnă „proprietate comună” într-un bloc

Nu doar balconul sau terasa intră în această categorie. Conform legii, elemente precum fațada, acoperișul, subsolul, casa scării, liftul și chiar conductele comune sunt considerate părți de proprietate comună.

Prin urmare, orice intervenție asupra acestor spații, indiferent cât de minoră pare, este reglementată strict. Lucrările neautorizate care împiedică utilizarea normală a imobilului sau afectează drepturile altor proprietari pot fi sancționate individual.

Citeşte şi: Românii care locuiesc la bloc vor avea noi reguli de respectat. Ce trebuie să facă înainte de a-și închide balconul

Dacă mai mulți locatari participă la o astfel de modificare ilegală, amenda nu se împarte între ei, fiecare este tras la răspundere separat. Iar în situațiile în care lucrările pun în pericol structura de rezistență sau siguranța locatarilor, sancțiunile pot fi majore, iar autoritățile pot dispune inclusiv refacerea construcției în forma inițială.

Spațiile verzi din jurul blocului

O nouă regulă apare și în rândul spațiilor verzi situate în împrejurimea blocurilor. Mulți locatari le amenajează după bunul plac, însă nu știu că acest lucru e interzis. Cu toate că mulți locatari consideră că spațiile verzi le aparțin, acestea reprezintă o proprietate publică și se află în administrația primăriei locale. Astfel, intervențiile neautorizate, cum ar fi plantarea de arbori sau gard viu, pot fi amendate.

„Sarcina cu privire la întreţinerea şi administrarea acestui spaţiu revine proprietarului adică primăriei locale a cărui buget este constituit din taxele şi impozitele locuitorilor de pe raza sectorului sau a localităţii. Asociaţia de proprietari prin personalul angajat nu are nici o obligaţie cu privire la întreţinerea şi administrarea spaţiului verde, a grădinii respective”, se menționează în Legea 196/2018.