Barajul Belci va fi reabilitat de Apele Române prin PNRR

Publicat: 17 mart. 2023, 10:25, de Victor Scarlat, în ACTUALITATE , ? cititori
Barajul Belci va fi reabilitat de Apele Române prin PNRR

Administrația Bazinală de Apă (ABA) Siret a finalizat procedura de achiziție și a semnat contractul de servicii de proiectare (fazele D.A.L.I, proiect tehnic și caiete de sarcini, precum și asistență tehnică din partea proiectantului pe durata execuției lucrărilor) pentru proiectul „Reducerea riscului la inundații pe râul Tazlău, prin reabilitarea barajului Belci ca acumulare nepermanentă, județul Bacău”.

Proiectul face parte din investiția nr.4 (I4): „Adaptarea la schimbările climatice prin automatizarea și digitalizarea echipamentelor de evacuare și stocare a apei la acumulări existente pentru asigurarea debitului ecologic și creșterea siguranței alimentării cu apă a populației și reducerea riscului la inundații”, finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în cadrul Componentei 1 – Managementul Apei.

Obiectivul proiectului este de a reabilita acumularea Belci sub formă de acumulare nepermanentă (polder), pentru a restabili capacitatea acesteia de a preveni inundațiile. Prin acest proiect se urmărește reducerea riscului de inundații prin preluarea debitelor de viitură formate pe râul Tazlău, în vederea protejării populației, infrastructurii si obiectivelor socio-economice localizate în zona de risc, precum și protecția mediului și biodiversității prin măsuri ecologice relevante, în special cele privind migrația peștilor și prin măsuri pentru asigurarea debitului ecologic.

Valoarea contractului este de 3.040.000 lei (fără TVA). Durata de prestare a serviciilor este de 35 de luni de la data semnării, dar nu mai mult de luna februarie 2026.

Barajul și acumularea Belci, de pe râul Tazlău, au fost proiectate și executate în perioada 1958-1962, pentru alimentarea cu apă a Termocentralei Borzești și a zonei industriale Onești, județul Bacău. La viitura excepțională din noapte de 28/29 iulie 1991, barajul a fost deversat și s-a produs o breșă de circa 120 de metri în barajul de umpluturi de pământ care asigura închiderea spre versantul stâng. Prin breșe s-a produs golirea completă a acumulării. Până în prezent, barajul nu a mai fost reabilitat.

PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!