Bateriile pentru mașini electrice în România, între lupte politice și investiții private în producție

Publicat: 30 iun. 2021, 07:30, de Răzvan Zamfir, în Auto , ? cititori
Bateriile pentru mașini electrice în România, între lupte politice și investiții private în producție

Deși nu a spus-o decât cu jumătate de gură, România încearcă să devină un hub de producție a bateriilor pentru mașini electrice. De aceea, încearcă să atragă producători, precum Draxlmaier, care deja a anunțat că va deschide o fabrică de baterii la Timișoara. Dar, România are și câteva branduri proprii de baterii pentru mașini electrice, cea mai cunoscută fiind producătorul Rombat, controlat acum de sud africanii de la Metair Investments.

De altfel, Rombat a demara anul trecut producția de baterii destinate mașinilor cu propulsie electrică în urma unei investiții de peste 12 milioane de euro. Noua unitate de producție, printre primele de acest fel din Europa, se întinde pe o suprafață de 5.000 mp și se află pe teritoriul comunei Cernica, județul Ilfov, la aproximativ 20 km de București.

„Într-un sector extrem de dinamic și care trece prin schimbări majore cum este industria auto (electrificare, conectivitate, etc.) atât producătorii de automobile, dar mai ales furnizorii de componente au nevoie de sprijin pentru dezvoltarea de noi capacități de producție pentru retehnologizarea celor existente, pentru implementarea de noi tehnologii și nu în ultimul rând pentru activități și programe de cercetare. Electromobilitatea reprezintă în anul 2021 un obiectiv concret și realizabil. Europa este casa celor mai mari producători de vehicule din lume. Pentru o dezvoltare sustenabilă a acestor vehicule, producătorii au nevoie de furnizori de baterii litiu-ioni. Acest lucru a declanșat la nivel mondial o cursă de instalare a câtor mai multe capacități de producție în Europa pentru a satisface această cerere”, transmit către Puterea.ro oficialii ministerului Economiei.

România mai are și alți producători autohtoni

Astfel, potrivit MinisteruluiEconomiei, pe partea de acumulatori auto, România deține câteva branduri de baterii proprii, fabricate aici, care echipează automobile din toata lumea, bateria fiind o componentă majoră în totalul costurilor aferente unui vehicul electric:

Alătri de Rombat mai e Caranda, care a devenit un brand producător de baterii auto, însă și de baterii sau acumulatori care se pot folosi în alte domenii, de la telecomunicații, la surse neîntreruptibile, vehicule electrice, dar și Prime Motors Industry, singura companie din România care produce celule de litiu-ion și sisteme de stocare.

Compania Prime Motors Industry, controlată de antreprenorul Adrian Polec, a demarat producţia de test de baterii la noua fabrică din Cernica, de lângă Bucureşti. Compania româ­neas­că negociază în prezent cu mai mulţi constructori europeni pentru a putea livra în următorii ani baterii pentru viitoare maşini electrice.

Compania calibrează producția de la fabrica Rombat din Cernica. De altfel, compania produce alături de Rombat, care a preluat 35% din Prime Motors, celulele.

Draxlmaier investește 200 milioane de euro

Germanii de la Draxlmaier au anunțat că vor investi 200 de milioane de euro într-o fabrică ce va produce baterii pentru mașini electrice la Timișoara. Dezvoltarea este concepută a fi realizată în două etape, prima între 2020 şi 2021, ce presupune construirea primei hale de producţie, cu o suprafaţă de 10.125 mp şi etapa a doua, între 2022 şi 2030, în care va fi construită clădirea-nucleu de 15.300 mp şi următoarele spaţii de producţie.

„În România piața bateriilor ce au la bază celule de litiu – ion este în plină dezvoltare. Cererea vine atât din partea unor institute de cercetare care dezvoltă aplicații în domeniul energiilor regenerabile – Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice și Izotopice de la Râmnicu Vâlcea sau aplicații pentru reducerea emisiilor de carbon – Institutul Național de Mașini Agricole din București, cât și din partea mediului privat care prin folosirea sistemelor de stocare a energiei sau a mobilității electrice urmăresc reducerea costurilor de exploatare și eficientizarea proceselor de producție”, mai spun oficialii Ministerului Economiei.

Luptele politice din jurul producției de baterii

De altfel și Claudiu Năsui, ministrul Economiei, pare interesat de aspect, deși aparent e mai înclinat în a câștiga anumite răfuieli politice, poate îndreptățite.

Acesta spunea pe Facebook că „precum în multe companii de stat, presiunea politicului a fost să fie angajați oameni care nu fac nimic. Pe scurt, activ de partid, angajat la stat. Aici e un loc mare de eficientizare posibilă pentru companie. Rolul companiilor de stat nu e să plătească salarii directorilor. Nu voi tolera vehicule de salarii pentru sinecuriști. Scopul nostru este să închidem toate găurile negre și să permitem acestor companii să se dezvolte la maximum. Am numit un nou consiliu de administrație, în urmă cu câteva luni, compus numai din oameni care și-au demonstrat competențele în mediul privat. Este extrem de activ și a reușit în scurt timp să descâlcească nodul administrativ care a constrâns această veritabilă mină de aur a României să rămână blocată. Tot ei pregătesc lansarea proiectului pentru exploatarea grafitului. Un proiect care va relansa o industrie întreagă în România”.

Salrom produce, printre altele, și grafit, încă utilizat ca materie primă esențială pentru fabricarea bateriilor.