Bombardierul-fantomă de două miliarde de dolari care sfidează radarul și timpul. Face parte din triada nucleară a SUA

Publicat: 25 iun. 2025, 19:58, de Patrisia Brătan, în TEHNOLOGIE , ? cititori
Bombardierul-fantomă de două miliarde de dolari care sfidează radarul și timpul. Face parte din triada nucleară a SUA
sursa: colaj puterea.ro/ media.defense.gov/

B-2 Spirit este bombardierul strategic cu tehnologie avansată care valorează două milioane de dolari, creat pentru a evita orice sistem de apărare antiaeriană. Avionul continuă să fie un simbol al superiorității tehnologice, chiar dacă succesorul său se apropie rapid.

B-2 Spirit, bombardierul-fantomă de două miliarde de dolari care sfidează radarul și timpul

Una dintre cele mai impresionante și scumpe aeronave militare din lume este bombardierul B-2 Spirit, care are un preț de peste două miliarde de dolari pentru fiecare unitate. Avionul se remarcă prin forma sa neobișnuită, de tip „aripă zburătoare”, ce îl face aproape invizibil pe radar. A fost conceput în perioada Războiului Rece, cu scopul de a pătrunde în spațiul aerian sovietic și de a transporta atât arme convenționale, cât și nucleare, conform CNN.

Deși primul zbor a avut loc în 1989, chiar înainte de căderea Zidului Berlinului, niciun B-2 nu a zburat vreodată în spațiul aerian al Rusiei. Totuși, bombardierul a fost folosit în conflicte majore. Prima sa misiune a fost în timpul războiului din Kosovo, în 1999. Toate avioanele de acest tip sunt operate de la baza Whiteman din Missouri. Pot ajunge oriunde în lume și se pot întoarce la bază, cu realimentare în aer. Această autonomie le face esențiale pentru forțele aeriene ale Statelor Unite.

Arhitectură unică și tehnologie secretă

Designul B-2 elimină elementele verticale vizibile pe majoritatea avioanelor și are o suprafață netedă, care reflectă radarul în unghiuri ce îl fac practic invizibil. Motorul este ascuns în partea din spate, iar materialele speciale absorb căldura și undele radar. Chiar și formarea de dâre de condens este monitorizată de un sistem special, care alertează echipajul și le permite schimbarea altitudinii pentru a nu fi detectați.

Pentru a intra într-o zonă ostilă, piloții apasă un buton marcat „PEN”, care activează toate funcțiile de invizibilitate. Aceste tehnologii, numite „low observable”, nu sunt active permanent, ci doar în apropierea unor amenințări.

Ideea unui avion de tip „aripă zburătoare” datează de peste un secol. Germanii și sovieticii au experimentat acest concept înainte de Primul Război Mondial. În SUA, inginerul Jack Northrop a creat primele prototipuri. Proiectul său YB-49, din 1947, a fost abandonat din cauza dificultăților tehnice, dar a stat la baza designului actual al B-2. Avionul are aceeași anvergură a aripilor ca YB-49 și a fost produs de compania fondată de Northrop.

În prezent, B-2 face parte din triada nucleară a SUA, alături de rachetele intercontinentale și submarinele nucleare. Deși a primit numeroase modernizări, viitorul său pare limitat, deoarece înlocuitorul său, B-21 Raider, este deja în lucru și va deveni operațional după 2025.

Vezi și: Cum este posibil să pilotezi un bombardier B-2 timp de 44 de ore: piloții care au doborât recorduri dezvăluie detalii

B-2 lovește Iranul în cea mai tăcută misiune aeriană

Statele Unite au lansat, în weekend, cel mai ambițios atac aerian cu avioane stealth din ultimele decenii, relatează Newsweek. Șapte bombardiere B-2 Spirit au zburat peste 12.000 de kilometri din Missouri până în Iran. Ținta: facilități nucleare fortificate din Fordow și Natanz. Avioanele au lansat mai mult de 12 bombe de mare putere, fiecare cântărind 13 tone. Aceste bombe pot străpunge beton armat și rocă. Atacul a fost numit „Operațiunea Midnight Hammer” și a fost executat cu maximă discreție: fără comunicare radio, cu realimentare în aer și tactici de diversiune.

Misiunea a reușit acolo unde atacurile israeliene susținute au eșuat. Situri nucleare extrem de bine apărate au fost lovite cu precizie. Rezultatele exacte sunt încă în evaluare, dar atacul deja schimbă percepția despre puterea aeriană modernă.

Elon Musk a criticat anterior investițiile Pentagonului în avioane stealth cu pilot. El susținea că dronele autonome, rapide și ieftine sunt viitorul. Bombardierele B-2, spunea Musk, sunt scumpe, învechite și ușor de doborât. Totuși, când SUA au avut nevoie să lovească adânc, în cel mai bine protejat spațiu aerian din lume, au ales echipajele umane.