Bun venit în epoca consumatorului pustnic

Publicat: 28 oct. 2023, 10:00, de Cristian Matache, în ECONOMIE , ? cititori
Bun venit în epoca consumatorului pustnic

Economia mondială este martoră la o schimbare de comportament de 600 de miliarde de dolari pe an.

În unele privințe, pandemia de Covid-19 a fost o problemă. După ce a crescut în 2020, șomajul în lumea bogată a scăzut rapid la minimele dinaintea pandemiei. Țările bogate și-au reatins nivelurile de PIB de dinainte de Covid în scurt timp. Și totuși, la mai bine de doi ani de la ridicarea blocajelor, cel puțin o schimbare pare să fie de durată: obiceiurile consumatorilor din lumea bogată s-au schimbat decisiv și poate permanent. Bun venit în epoca pustnicului, se arată într-o analiză The Economist.

În anii dinaintea covidului, ponderea cheltuielilor consumatorilor dedicate serviciilor a crescut constant. Pe măsură ce societățile s-au îmbogățit, au cerut mai mult în ceea ce privește experiențele de lux, îngrijirea sănătății și planificarea financiară. Apoi, în 2020, cheltuielile pentru servicii, de la sejururi la hotel la tunsoare, s-au prăbușit din cauza blocajelor. Oamenii, petrecând mai mult timp acasă, cererea de bunuri a crescut, cu o goană pentru echipamente informatice și biciclete de exerciții.

imagine: the economist

Trei ani din ponderea cheltuielilor dedicate serviciilor rămâne sub nivelul său pre-covid (a se vedea graficul 1). Față de tendința sa pre-covid, declinul este și mai accentuat. Consumatorii din lumea bogată cheltuiesc cu aproximativ 600 de miliarde de dolari pe an mai puțin pe servicii decât v-ați fi așteptat în 2019. În special, oamenii sunt mai puțin interesați să cheltuiască pentru activități de agrement care au loc în general în afara casei, inclusiv ospitalitate și recreere. Banii economisiți sunt redirecționați către bunuri, de la bunuri de folosință îndelungată, cum ar fi scaune și frigidere, până la lucruri precum haine, mâncare și vin.

În țările care au petrecut mai puțin timp în izolare, obiceiurile pustnicești nu s-au înrădăcinat. Cheltuielile pentru servicii în Noua Zeelandă și Coreea de Sud, de exemplu, sunt în concordanță cu tendința sa pre-covid. În altă parte, însă, comportamentul pustnicului pare acum patologic. În Republica Cehă, care a fost lovită de covid, ponderea serviciilor este cu aproximativ trei puncte procentuale sub tendință. America nu este departe. Japonia a înregistrat o scădere cu 50% a rezervărilor la restaurante pentru divertismentul clienților și alte scopuri de afaceri. Păcat de salariatul beat care se clătina prin cartierele de divertisment din Tokyo: acum este o specie pe cale de dispariție.

La prima vedere, cifrele sunt greu de împăcat cu anecdotele. Nu este mai greu ca niciodată să obții o rezervare la un restaurant bun? Și nu sunt hotelurile pline de călători, ceea ce provoacă creșterea prețurilor? Totuși, adevărata sursă a aglomerației nu este cererea vertiginoasă, ci oferta restrânsă. În zilele noastre, mai puțini oameni doresc să lucreze în sectorul ospitalității – în America ocuparea totală a forței de muncă în industrie rămâne mai mică decât la sfârșitul anului 2019. Și perturbarea pandemiei înseamnă că multe hoteluri și restaurante care ar fi deschis în 2020 și 2021 nu au făcut-o niciodată. Numărul hotelurilor din Marea Britanie, în jur de 10.000, nu a crescut din 2019.

imagine: the economist

Firmele observă schimbarea de 600 de miliarde de dolari. Într-un apel recent pentru venituri, un director de la Darden Restaurants, care conduce unul dintre cele mai bune lanțuri de restaurante din America, Olive Garden, a remarcat că, în raport cu vremurile pre-covid, „probabil ne aflăm în intervalul de 80% din punct de vedere al traficului”. La Home Depot, care vinde materiale pentru a vă îmbunătăți casa, veniturile au crescut cu aproximativ 15% față de 2019 în termeni reali. 

Banca Goldman Sachs urmărește prețurile acțiunilor companiilor care tind să beneficieze de statul oamenilor acasă (cum ar fi firmele de comerț electronic) și ale celor care prosperă atunci când oamenii sunt în afara orașului (cum ar fi companiile aeriene). Chiar și în prezent, piața privește în mod favorabil firmele care deservesc persoanele care stau acasă (vezi graficul 2).

De ce a rezistat comportamentul pustnicului? Primul motiv posibil este că unii oameni temători rămân cu frică de infecție, fie de covid sau de altceva. În întreaga lume bogată, oamenii schimbă transportul public aglomerat pentru intimitatea propriilor vehicule. În Marea Britanie, utilizarea mașinilor este în conformitate cu norma pre-covid, în timp ce utilizarea transportului public a scăzut cu mult. Oamenii par, de asemenea, mai puțin pasionați de serviciile apropiate și personale. În America, cheltuielile pentru coafură și tratamente de îngrijire personală sunt cu 20% sub tendința pre-covid, în timp ce cheltuielile pentru cosmetice, parfumuri și preparate pentru unghii au crescut cu un sfert.

Al doilea motiv se referă la modelele de lucru. În lumea bogată, oamenii lucrează acum aproximativ o zi pe săptămână acasă, potrivit lui Cevat Giray Aksoy de la King’s College London și colegilor. Acest lucru reduce cererea pentru serviciile cumpărate la birou, inclusiv prânzurile, și crește cererea pentru bunuri de bricolaj. Anul trecut, italienii au cheltuit cu 34% mai mult pe sticlărie, veselă și ustensile de uz casnic decât în ​​2019.

Al treilea se referă la valori. Este posibil ca pandemia să fi făcut oamenii cu adevărat mai asemănători unui pustnic. Potrivit datelor oficiale din America, anul trecut oamenii au dormit cu aproximativ 11 minute mai mult decât în ​​2019. De asemenea, au cheltuit mai puțin pe cluburi care necesită abonament și alte activități sociale și mai mult pe activități solitare, cum ar fi grădinărit, reviste și animale de companie. Între timp, căutările online globale pentru „Patience”, un joc de cărți altfel cunoscut sub numele de solitaire, rulează la aproximativ de două ori nivelul de dinaintea pandemiei. 

Cea mai mare moștenire a Covid a fost să îi despartă oamenii.