Spărgătoarele de gheață nu sunt simple nave. Ele sunt mașini gigantice concepute pentru a naviga prin gheață și vânturi glaciale. Misiunea lor principală este de a ajuta alte nave să navigheze prin apele arctice periculoase, unde coliziunile cu gheața sau „blocarea” în calota de gheață pot fi fatale, scrie Slash Gear.
Schimbările climatice și retragerea ghețurilor arctice au determinat tot mai multe nave să aleagă rutele nordice, ceea ce face ca spărgătoarele de gheață să fie cruciale nu doar pentru expedițiile științifice, ci și pentru comerț, energie și chiar turism.
Ce diferențiază un spărgător de gheață de o navă obișnuită? În primul rând, coca și forma sa. Prova unui spărgător de gheață nu taie gheața, ci se ridică pe ea, folosind greutatea navei pentru a sparge învelișul de gheață. Pentru a face acest lucru, coca are o formă rotunjită specială și un strat de oțel armat cu o grosime de până la 5 centimetri.
Cât de pregătită este o navă pentru navigarea în condiții de gheață
În plus, există un sistem internațional special de clasificare – Clasa Polară (PC1–PC7). Aceasta determină cât de pregătită este o navă pentru navigarea în condiții de gheață: de la cea mai înaltă categorie PC1, care permite operarea în Arctica pe tot parcursul anului, până la PC7, destinată lunilor de vară.
Printre cele mai faimoase spărgătoare de gheață din lume se numără nava rusească Arktika, cel mai puternic spărgător de gheață cu propulsie nucleară, care poate sparge gheața cu o grosime de până la trei metri; nava finlandeză Polaris, primul spărgător de gheață alimentat cu gaz natural lichefiat; și nava americană Healy, care servește drept laborator plutitor pentru oamenii de știință și este capabilă să spargă gheața în mod continuu la minus 50°C.
Datorită unor astfel de giganți, omenirea poate explora regiunile polare, poate susține transportul maritim în condiții extreme și poate deschide noi rute de navigație.