Camioane încărcate ilegal cu lemn circulă nestingherite prin orașe. Autoritățile le acoperă și devin „avocații hoților”
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/camion-cu-lemne-pexels-ax-h-221714929-11944596.jpg)
Tiberiu Boșutar, activist de mediu și deputat AUR, trage un nou semnal de alarmă asupra tăierilor ilegale de lemn și complicității autorităților care, în loc să oprească infracțiunile, le acoperă. Într-un caz recent, întâlnit personal în județul Bistrița, Boșutar povestește cum un transport ilegal de lemn a fost „legalizat” la fața locului de către instituțiile care ar fi trebuit să îl sancționeze.
„Săptămâna trecută am avut o situație reprezentativă în Bistrița, unde localnice s-au implicat și au reclamat un transport suspect. Autoritățile au verificat și au constatat că există în jur de 7-8 metri cubi de lemn fără acte. Și ce-au făcut? L-au încărcat la loc în camion, au spus că nu e infracțiune și i-au dat drumul să plece.”
Cazul este cu atât mai grav cu cât legislația actuală, la a cărei modificare Boșutar spune că a contribuit personal, prevede clar că transportul fără acte de lemn peste 5 metri cubi constituie infracțiune. „Aveau peste 7 metri cubi. Iar poliția a spus că nu e infracțiune. Asta e România.”
Legea există, dar nu e aplicată
Boșutar subliniază că una dintre cele mai mari probleme nu este lipsa legilor, ci faptul că ele nu sunt aplicate de cei plătiți să o facă: polițiști, inspectori de la Garda Forestieră, funcționari locali.
„Noi ne luptăm să facem legi bune, unelte moderne, dar ele sunt ținute în debara. În teritoriu se lucrează în continuare cu metode rudimentare. Nu hoții sunt afectați de lege, ci oamenii cinstiți. Hoțul nu ține cont nici de poliție, nici de primar, nici de activist.”
Camioane fără acte în plină zi
După incidentul din Bistrița, Boșutar a plecat spre București. În drum, la Brașov, a surprins un alt caz: un camion plin cu lemn sănătos, fără acte, aflat chiar în proprietatea unei autorități publice.
„Ziua camioanelor fără acte – așa am numit-o. În Brașov, în plină zi, am dat peste un camion aparținând municipalității, plin cu lemn tăiat dintr-un parc. Nicio hârtie. Nimic. A devenit un fenomen atât de frecvent încât nu mai poate fi o coincidență.”
Și, din nou, reacția autorităților chemate la fața locului a fost revoltătoare:
„Vin și se poziționează ca avocații hoțului. În loc să verifice camionul, îmi spun mie că n-am voie să mă apropii, că n-am voie să intru în curte, că de unde știu eu că e furat. Nu-i întreabă nimeni de acte, ci pe mine mă chestionează.”
„După ce am făcut legi, trebuie să vedem dacă le aplică cineva”
Boșutar insistă că e timpul ca România să treacă de la elaborarea legilor la aplicarea lor efectivă, iar instituțiile statului să înceteze să protejeze infractorii.
„Nu e suficient că am schimbat legea. Trebuie să mergem pe fir, să vedem dacă ea chiar se aplică. Dacă nu, tot ce am făcut e degeaba.”
Cazurile prezentate de Tiberiu Boșutar arată că furtul de lemn nu este doar o problemă de mediu, ci una profund instituțională. Camioanele ilegale circulă nestingherite, legile sunt ignorate, iar autoritățile par mai preocupate să-i oprească pe activiști decât pe infractori. Într-un astfel de context, vocea celor care încă mai luptă devine cu atât mai importantă.