Canalul Bâstroe, redeschis traficului naval

Publicat: 06 aug. 2025, 17:44, de Alice Călin, în ACTUALITATE , ? cititori
Canalul Bâstroe, redeschis traficului naval
Foto: Pro TV / Canalul Bâstroe

Canalul Bâstroe, care leagă Dunărea de Marea Neagră, a fost redeschis miercuri traficului naval, potrivit agenției Reuters. Acesta fusese închis temporar în urma unei explozii produse pe un dragor în luna iulie.

Navigație reluată, cu restricții stricte

Ucraina a utilizat intens acest canal în perioada blocadei porturilor maritime provocată de invazia rusă, ca rută alternativă pentru exporturile de cereale. După redeschiderea porturilor maritime în 2023, utilizarea canalului Bâstroe și a Dunării a scăzut, dar importanța strategică a acestuia e încă ridicată.

USPA a anunțat că navigația pe canal este permisă doar pe timp de zi, cu pilotaj obligatoriu și doar pentru nave cu pescaj de până la 4,5 metri. Înainte de reluarea traficului, zona a fost inspectată și curățată de forțele navale ucrainene.

Canalul a fost închis în 24 iulie, după o explozie care a ucis trei persoane și a rănit alte șapte. De atunci, traficul naval a fost deviat prin canalul Sulina, aflat pe teritoriul României. Cauza deflagrației nu a fost elucidată, însă regiunea a fost vizată frecvent de atacuri cu drone lansate de forțele ruse.

Ucraina a adâncit Canalul Bâstroe fără acordul României

Potrivit unei investigații Puterea, Ucraina a adâncit canalul Bâstroe până la 6,5 metri, fără consultarea autorităților române sau a Uniunii Europene. Acest demers unilateral a generat un val de critici și îngrijorări privind impactul asupra ecosistemului fragil din Delta Dunării.

Ucraina a recunoscut oficial modificările printr-o postare pe Twitter. În același timp, ambasada ucraineană la București și Ministerul Infrastructurii de la Kiev au precizat ulterior că lucrările s-au desfășurat exclusiv în cadrul frontierei de stat a Ucrainei și că ar fi vizat doar întreținerea căii navigabile.

Totuși, potrivit documentelor citate, pescajul a fost crescut pe mai multe tronsoane. De la gura Bâstroe până la kilometrul 77, adâncimea acestuia ar fi crescut la 6,5 metri, iar de la kilometrul 77 la 116, la 7 metri. Modificările de adâncime, fără consultare internațională, au generat temeri legate de dezechilibrul hidrologic și ecologic în Delta Dunării, zonă inclusă în patrimoniul mondial UNESCO.

La peste doi ani de la aceste lucrări, efectele adâncirii canalului se resimt tot mai acut. Nivelul apelor la Tulcea ajunsese la doar 18 cm la jumătatea lunii iulie.