Astfel, potrivit Legii 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, “în vederea obținerii de emisii reduse provenite din transportul rutier și a îmbunătățirii calității aerului și sănătății populației se stabilesc zone cu nivel scăzut de emisii, denumite în continuare ZNSE”.
Prin ZNSE se înțelege, potrivit legii, zona delimitată de către autoritatea publică locală în cadrul căreia se instituie restricții și/ sau taxare pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătățirii calității aerului.
În primă fază, zone cu nivel scăzut de emisii vor trebui stabilite, în termen de cel mult doi ani de acum, adică până în vara lui 2025, în București și în municipiile Bacău, Baia Mare, Brașov, Brăila, Cluj-Napoca, Constanța, Craiova, Galați, Iași, Pitești, Ploiești și Timișoara.
Aceste zone vor trebui marcate cu indicatoare de către autoritățile administrației publice locale și vor putea fi de două tipuri:
-să respecte standardele de emisii reduse ale zonei;
-să achite taxa aferentă zonei, dacă e cazul;
-să fie exceptate sau să beneficieze de reducere de până la 100% de la plata unei taxei.
Pe lângă regulile referitoare la emisii reduse, în orașe vor trebui luate măsuri pentru calmarea traficului, adică pentru reducerea vitezei de deplasare a mașinilor pe anumite porțiuni de drum, dar și pentru îmbunătățirea siguranței utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, respectiv pietoni, bicicliști ori persoane care folosesc trotinete pentru deplasare.
Utilizatori vulnerabili ai drumurilor sunt considerați pietonii, utilizatorii de biciclete sau vehicule motorizate prevăzute cu două sau trei roți.
De asemenea, pentru ca traficul rutier să fie fluent și să nu mai apară ambuteiaje, în special dimineața și seara, autoritățile administrației publice locale vor trebui să ia măsuri pentru stabilirea unor intervale orare de deplasare a vehiculelor de transport marfă pe categorii de vehicule și prin raportare la domeniul de activitate pentru care se desfășoară transportul, în funcție de contextul urban.
Și în zona școlilor vor trebui aplicate diverse măsuri prin care să se evite blocarea drumurilor din apropierea lor. Mai precis, aproape de școli vor trebui amenajate spații pentru îmbarcarea sau debarcarea copiilor ori stabilite alte măsuri eficiente care să descurajeze oprirea sau staționarea neregulamentară din zona acestora.
Totodată, prin noua lege se recomandă ca pe anumite segmente de drum public din interiorul localităților să se stabilească o viteză de deplasare de cel mult 50 km/h pe prima bandă de circulație.
Apoi, municipiile reședință de județ vor avea obligația să stabilească, până în 1 noiembrie 2026, benzi dedicate transportului în comun, în baza prevederilor planului de mobilitate urbană durabilă pentru liniile de transport public cu o viteză medie de deplasare mai mică de 15 km/h.
Citește și: Zeci de șoferi prinși conducând sub influența drogurilor, în minivacanță!