Cartea electronică de identitate, documentul care mai mult i-a încurcat pe români. Acum umblă și cu adeverința „salvatoare“, care expiră după 30 de zile

Publicat: 29 iun. 2025, 14:24, de Marian Apipie, în Administratie , ? cititori
Cartea electronică de identitate, documentul care mai mult i-a încurcat pe români. Acum umblă și cu adeverința „salvatoare“, care expiră după 30 de zile

Noua carte electronică de identitate disponibilă în România începând cu 24 aprilie 2025 a creat o serie de controverse. Pentru că se elibera gratuit în primă fază și părea să aibă mult mai multe avantaje decât cartea de identitate clasică, românii s-au înghesuit să și-o procure. Doljul și Oltul au fost printre primele județe unde s-a emis noua carte electronică de identitate (CEI). Cei care au intrat în posesia noului document care atestă identitatea au avut însă parte de surprize.

Cartea electronică de identitate, documentul care mai mult i-a încurcat pe români

Cartea electronică de identitate mai mult i-a încurcat pe români decât să-i ajute și a dereglat și modul de organizare și funcționare al serviciilor publice comunitare de evidență a persoanelor în relațiile cetățean – funcționari publici. Lipsa adresei de domiciliu de pe noua carte de identitate a creat deja probleme. Motivele țin de necesitatea de protecție a datelor cu caracter personal, dar fără dovada domiciliului pe noul document românii au avut de suferit.

Cum instituțiile nu erau pregătite cu cititoarele necesare pentru a scana noua carte de identitate, cetățenii au acum nevoie de o adeverință care să ateste domiciliul. Vorbim de digitalizare, dar trebuie să umblăm cu o hârtie în buzunar (adeverință cu adresa de domiciliu) care expiră după 30 de zile. Și timpul de așteptare pentru a intra în posesia CEI este foarte mare.

Situația actuală, explicată de un specialist în domeniu

Marin Stănică, directorul executiv al Direcției Publice Comunitare de Evidență a Persoanelor (DPCEP) Dolj, a detaliat situația actuală privind cartea electronică de identitate și problemele de care s-au lovit cetățenii.

Potrivit acestuia, entuziasmați de noul document de identitate datorită dimensiunii acestuia similară unui card bancar, ușurinței de a fi purtat și depozitat, dar și de facilitățile pe care le-ar putea aduce cartea electronică de identitate (autentificarea rapidă și ușoară în platforme guvernamentale, posibilitatea ca titularul să poată semna documente oficiale, să depună declarații sau să acceseze diverse servicii fără a se deplasa fizic la instituții, rol de card de sănătate etc.) cetățenii s-au lovit de unele realități care pentru moment i-au pus pe gânduri dacă să mai solicite sau nu un astfel de document.

Prima realitate cu care s-au confruntat a constituit-o durata de timp cât trebuie să aștepte până pot depune cererea, dar și durata de timp până intră în posesia acestui nou tip de document de identitate. Persoanele care și-au pierdut sau le-a fost furat actul de identitate nu și-au putut permite să aștepte 30 zile până să poată depune cerere de carte electronică și încă 10 zile până la ridicarea acestui document, preferând să solicite o carte de identitate cu care s-au obișnuit din anul 1997“, a precizat Marin Stănică.

Acesta a mai menționat că pentru urgentarea eliberării actului de identitate cetățenii s-au adresat zilnic Direcției Publice Comunitare Județene de Evidență a Persoanelor Dolj – instituție în subordinea Consiliului Județean Dolj, de unde au putut primi cartea de identitate în aceeași zi sau cel târziu în 2 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Cum s-a ajuns la mărirea perioadei în care se poate elibera vechea carte de identitate

Marin Stănică susține că din data de 28.05.2025 persoanele care s-au aflat în situația de a solicita un nou document de identitate nu au mai putut obține imediat carte de identitate clasică din cauza deciziei conducerii Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor de a întârzia tipărirea cărților de identitate la 10 zile lucrătoare de la data actualizării cererii, ca „măsură de a capacita persoanele să opteze pentru cartea electronică de identitate în proporție de 90%, pentru cartea de identitate simplă – 5% și numai 5% să mai poată opta pentru cartea de identitate ce se eliberează din anul 1997“.

O a doua realitate cu care se confruntă cetățenii, dar numai cei care sunt deținători de carte electronică de identitate, susține directorul executiv al DPCEP Dolj, o constituie lipsa adresei de domiciliu din cuprinsul acestui document.

Această noutate a avut drept scop să creeze condițiile necesare ca pe durata de valabilitate a documentului, schimbarea domiciliului să se poată efectua fără ca persoana să mai ajungă la un serviciu de evidență a persoanelor. De această facilitate nu vor putea beneficia însă toți cetățenii, ci numai proprietarii de locuințe, iar din rândul acestora, numai cei care au locuințele înscrise la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (O.C.P.I.)“, explică Marin Stănică.

Directorul DPCEP Dolj susține că în urma unei evaluări statistice la nivelul instituției, din 100.000 de acte de identitate eliberate, aproximativ 15.000 s-au eliberat pe motivul „schimbare domiciliu“, iar din acestea doar aproximativ 5.000 de acte de identitate au constituit schimbări de domiciliu solicitate de proprietari de locuințe, dar nu toți cei 5.000 de proprietari aveau înregistrate locuințele la OCPI. „Concluzionând, facilitatea poate fi fructificată de maxim 5% din solicitanții de carte electronică de identitate“, afirmă Stănică.

Lipsa adresei de domiciliu va continua să creeze probleme deținătorilor de CEI

Potrivit lui Marin Stănică, lipsa adresei de domiciliu din formatul tipărit al CEI a creat și va continua să creeze probleme deținătorilor acestui tip de document de identitate, pentru că instituțiile publice și persoanele juridice de drept privat nu au asigurată încă infrastructura necesară pentru citirea adresei de domiciliu înscrisă în formatul electronic al CEI, neexistând prevederi legale care să le oblige în acest sens.

Pentru a evita astfel de situații, deținătorii de carte electronică au solicitat și obținut de la serviciile de evidență a persoanelor adeverințe privind adresa de domiciliu cu care sunt înregistrați în Registrul național de evidență a persoanelor. Aceste adeverințe se pot descărca și direct de către persoanele fizice de pe HUB-ul Ministerului Afacerilor Interne, numai dacă au un cont validat prin ghișeul.ro“, a explicat directorul executiv al DPCEP Dolj.

El a mai menționat că, și după ce au intrat în posesia acestor adeverințe de domiciliu, deținătorii de cărți electronice de identitate continuă să fie nemulțumiți pentru că trebuie să poarte asupra lor o adeverință cu valabilitate limitată, eliberată pe o hârtie obișnuită care și împăturită depășește dimensiunile cărții electronice de identitate, iar valabilitatea acesteia este mult mai mică decât valabilitatea CEI.

Cartea electronică de identitate, documentul care mai mult i-a încurcat pe români

„Practic prin eliminarea adresei de domiciliu din formatul tipărit al CEI se pot asigură facilități pentru aproximativ 5% din deținătorii de cărți electronice de identitate și se introduc obligații suplimentare pentru toți deținătorii de cărți electronice de identitate: obligația de a obține adeverință de domiciliu pe o hârtie care trebuie preschimbată ori de câte ori îi expiră termenul de valabilitate“, susține Marin Stănică.

Cartea electronică de identitate, documentul care mai mult i-a încurcat pe români. Cum ar putea fi eliminate aceste probleme

Directorul DPCEP Dolj, Marin Stănică, a venit și cu soluții și a precizat cum pot fi eliminate problemele create de noua carte electronică de identitate foarte simplu și foarte rapid, în opinia sa.

Iată cum s-ar putea elimina aceste probleme simplu și rapid:

  • Revenirea la modelul cărții electronice de identitate eliberată în cadrul proiectului pilot în perioada august 2021 – ianuarie 2025 și reînscrierea adresei de domiciliu în formatul tipărit al cărții electronice de identitate.
  • Competența de soluționare a cererilor de cărți electronice de identitate trebuie generalizată urgent la toate serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor, indiferent de adresa de domiciliu a solicitantului.
  • Tipărirea și distribuirea cărților electronice de identitate și a cărților de identitate simple, să se facă zilnic către serviciile publice comunitare județene, pentru ca aceste servicii să-și poată îndeplini competența legală de a putea elibera acte de identitate în cazurile deosebite ce necesită celeritatea eliberării.
  • Distribuirea cărților electronice de identitate și a cărților de identitate simple să se facă direct de la unitatea de tipărire la serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor pe care solicitantul le indică pentru eliberarea acestor documente, pentru scurtarea termenului de eliberare.

Marin Stănică a dezvăluit și alte probleme cu care se mai confruntă cetățenii, cum ar fi acceptarea și fructificarea de către serviciile de evidență a persoanelor a declarației pe propria răspundere ca dovadă a adresei de domiciliu, limitarea la un număr de 10 a persoanelor care pot avea domiciliu la aceeași adresă sau încetarea valabilității domiciliului/reședinței fără a fi audiat proprietarul locuinței.

„Toate aspectele menționate anterior au fost aduse la cunoștința Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor și sperăm ca în cel mai scurt timp acestea să fie abordate și clarificate“, a conchis Marin Stănică, directorul executiv al Direcției Publice Comunitare de Evidență a Persoanelor Dolj.

Citește și: Autostrada părăsită vreme de 15 ani a prins contur după 6 luni de mobilizare. Imagini cu șantierul unde se lucrează la foc automat (VIDEO)