„Cârtița“ care va fora cel mai lung tunel de pe autostrada Sibiu – Pitești este gata! Va fi demontată și adusă în țară
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/cartita-tunel.jpg)
Pe secțiunea montană Cornetu – Tigveni a Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), aflată în lucru, se va construi și cel mai lung tunel de pe acest drum de mare viteză care va traversa Carpații. Este vorba de Tunelul Poiana, format din două galerii cu o lungime de 1,78 km fiecare, cu câte două benzi de circulație pe sens. Acestea vor fi forate cu un utilaj TMB (Tunnel Boring Machine), care se află acum în teste la producător. Apoi va fi demontat și adus în țară.
„Cârtița“ care va fora cel mai lung tunel de pe autostrada Sibiu – Pitești este gata
Secretarul de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu, a postat pe Facebook o imagine cu utilajul TBM – „cârtița“ care va fora cel mai lung tunel de pe autostrada Sibiu – Pitești. Utilajul va fi adus de italienii de la WeBuild, constructorul care se ocupă de secțiunea 3 Cornetu – Tigveni a A1 Sibiu – Pitești, care cuprinde și Tunelul Poiana, cu două galerii de 1,78 km.
„Am primit aceasta fotografie, cadou, de ziua mea. Acesta este TBM-ul (cârtița) care va fora cel mai lung tunel din A1 și anume Tunelul Poiana aferent secțiunii 3 Cornetu – Tigveni a Autostrăzii Sibiu – Pitești, care va avea o lungime de 1,78 km şi va fi format din 2 galerii cu câte 2 benzi de circulație pe sens“, a transmis pe Facebook oficialul de la Transporturi.
Potrivit lui Irinel Ionel Scrioșteanu, instalația de foraj a intrat in teste la producător și urmează să fie demontată și transportată în țară.
„Utilajul va ajunge în portul Constanța în luna octombrie, după care se vor organiza transporturi agabaritice către șantier. Aproximativ în luna martie a anului viitor preconizăm începerea forajului la Tunelul Poiana”, a estimat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor.
Media lucrărilor pe întregul șantier a depășit 7%
Imagini cu lucrările de pe secțiunea 3 Cornetu – Tigveni, parte a tronsonului montan al A1 Sibiu – Pitești, au fost postate la mijlocul lunii trecute și de directorul general al CNAIR, Cristian Pistol. Potrivit lui, se lucra în șantier cu 900 de persoane și 150 de utilaje.
Asocierea de constructori români și italieni (Webuild – Tancrad) era concentrată pe 9 km din această secțiune de 37,4 km cuprinsă între Cornetu și Tigveni, iar media lucrărilor pe întregul șantier depășea 7%. Și șeful CNAIR estima că în martie anul viitor instalația TBM va începe forajul la tunelul Poiana (vezi mai jos o simulare cu acest tunel).
Prima autorizație de construire pe această secțiune a fost emisă abia în decembrie 2024, iar momentan constructorul WeBuild – Tancrad a primit autorizație doar pe 12 km din cei 37 km, un tronson care include și Tunelul Poiana. Lucrările au început la finalul lunii ianuarie 2025. Secțiunea 3 Cornetu – Tigven este cel mai dificil si mai important tronson de autostradă construit în toată istoria Româniai, până acum, conform secretarului de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu.
În șantier sunt puse deja în funcțiune două fabrici de grinzi prefabricate (Cepari și Racovița) în care se produc cele 1.400 de grinzi necesare podurilor, pasajelor și viaductelor de pe traseu. Construcția secțiunii 3 a autostrăzii Sibiu – Pitești (A1) este finanțată prin Programul Transport (PT) și trebuie finalizată până în anul 2028. Costul proiectului este de 5,32 miliarde de lei (fără TVA).
Ce secțiuni mai sunt în lucru pe A1 Sibiu – Pitești
Autostrada Sibiu – Pitești (formată din 5 secțiuni) va avea o lungime de 122,11 km și face parte din Coridorul 4 Pan-european, care tranzitează România de la Est la Vest (între Portul Constanța și Punctul de Trecere a Frontierei de la Nădlac).
La ora actuală mai sunt în lucru 3 secțiuni ale autostrăzii Sibiu – Pitești (A1):
- Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): 9,86 km. Termenul de finalizare contractual este anul 2027, dar în actualul ritm de lucru este posibil să fie deschisă circulația mai devreme (2026).
- Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni): 37,40 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
- Secțiunea 2 (Boița – Cornetu): 31,33km. Termenul contractual de finalizare este 2028. Și această secțiune este una cu un grad dificil de execuție, cu o serie de viaducte, pasaje și tuneluri.