Ce risc imens ignoră companiile românești acum? Ministerul Finanțelor, în fața unei bombe fiscale
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/camera-consultantilor-fiscali-1200x675-1-e1750822868963.jpg)
Camera Consultanților Fiscali cere Ministerului Finanțelor să clarifice regulile fiscale aplicabile companiilor românești, în special în cazul modificărilor internaționale care afectează structura acționariatului
Ce este grupul fiscal și de ce este important
În România, companiile care fac parte din același grup pot opta pentru consolidarea fiscală, adică pentru plata unui impozit pe profit calculat la nivelul întregului grup, nu individual pentru fiecare societate. Această facilitate, introdusă prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, poate aduce beneficii financiare, prin compensarea pierderilor și optimizarea impozitului.
Pentru ca o societate să poată face parte dintr-un astfel de grup fiscal, este necesar să fie deținută în proporție de cel puțin 75% de o altă companie din grup, numită „societate-mamă”. Această condiție se aplică atât pentru companiile din România, cât și pentru cele din alte state membre ale Uniunii Europene.
Problema: reorganizările internaționale pot afecta grupurile fiscale din România
Potrivit Camerei Consultanților Fiscali (CCF), în practică au apărut situații în care structura acționariatului s-a modificat la nivel internațional, ca urmare a unor procese de reorganizare (fuziuni, divizări, transferuri de acțiuni) în cadrul grupurilor multinaționale. Aceste modificări, deși au loc în afara României și fără implicarea directă a societăților românești, pot conduce la pierderea calității de membru al grupului fiscal.
„Atragem atenția asupra faptului că în lipsa unor reglementări clare privind aplicarea prevederilor Codului fiscal în contextul reorganizărilor internaționale ale acționarilor, companiile din România pot ajunge în situații neprevăzute, fiind expuse la recalculări de impozite și la penalități”, se arată în documentul transmis Ministerului Finanțelor de către CCF.
Riscurile pentru companiile românești
Concret, în situațiile în care procentul de deținere scade sub pragul de 75% ca urmare a unor modificări externe, companiile românești pot pierde calitatea de membru al grupului fiscal, chiar dacă din punct de vedere economic sau operațional activitatea lor rămâne neschimbată.
„Astfel de modificări pot conduce la recalcularea obligațiilor fiscale aferente întregii perioade în care societatea a făcut parte din grupul fiscal, cu impact financiar semnificativ și cu aplicarea de accesorii”, mai precizează CCF în solicitarea oficială.
Consultanții fiscali subliniază că aceste efecte sunt nedrepte, având în vedere că societățile din România nu au control asupra modificărilor care se produc la nivelul acționarilor din străinătate.
Lipsa de corelare legislativă creează confuzie
Pe lângă situațiile generate de modificările internaționale, CCF semnalează și necorelări între prevederile legislative naționale, ceea ce duce la interpretări ambigue și aplicare neunitară a legislației fiscale.
„Considerăm necesară o corelare coerentă a prevederilor art. 42^1 și art. 40 din Codul fiscal, astfel încât contribuabilii să beneficieze de predictibilitate și să evite interpretările contradictorii”, se menționează în documentul Camerei.
În prezent, există neclarități privind modul în care se aplică diferite procente de deținere (de exemplu, pragul de 75% versus alte praguri stabilite prin legislație), ceea ce complică situația pentru companiile care vor să formeze sau să păstreze un grup fiscal.
Solicitările Camerei Consultanților Fiscali
CCF cere Ministerului Finanțelor să vină cu reglementări clare, prin norme sau instrucțiuni, pentru a elimina interpretările contradictorii și pentru a proteja companiile de eventuale sancțiuni generate de situații asupra cărora nu au control.
„Este esențial ca legislația să asigure tratament echitabil și predictibil pentru contribuabili, în special în contextul integrării economice internaționale, unde schimbările la nivel de acționariat sunt frecvente și independente de voința societăților românești”, se mai arată în documentul oficial.
De asemenea, CCF propune ca autoritățile fiscale să ia în considerare situațiile în care structura acționariatului se modifică temporar sau din motive obiective, astfel încât companiile românești să nu fie penalizate inutil.