Cel mai mare avion din lume, prezentat oficial la Paris Air Show
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/06/image-17.png)
WindRunner este cel mai mare avion din lume, pregătit să transforme transportul de marfă greu și supradimensionat. Cu aplicații în energie, apărare și industrie aerospațială, avionul promite să depășească limitele cunoscute ale aviației comerciale și militare.
O apariție spectaculoasă la Paris Air Show: cel mai mare avion
Radia Corporation va prezenta oficial, pe 16 iunie 2025, la Salonul Aeronautic de la Paris, aeronava WindRunner, un colos al aviației mondiale. Avionul, recunoscut deja de experți drept cel mai mare din lume ca lungime și volum, va fi vedeta absolută a evenimentului de la Aeroportul Paris-Le Bourget, relatează Aviation A2Z.
Cu o lungime impresionantă de 356 de picioare (peste 108 metri), WindRunner depășește semnificativ celebrul Antonov An-225 Mriya. Volumul de încărcare atinge 7.700 de metri cubi, mult peste capacitatea Airbus BelugaXL (2.209 metri cubi), ceea ce transformă această aeronavă într-o soluție revoluționară pentru transportul de marfă supradimensionată.
Deși proiectul a fost gândit inițial pentru a transporta pale de turbine eoliene de 344 de picioare, interesul pentru utilizări variate de la sateliți până la vehicule blindate a crescut rapid. Atâta timp cât greutatea nu depășește 72,6 tone, WindRunner poate deveni esențial în misiuni logistice complexe.
Performanță, parteneri globali și potențial militar
WindRunner este propulsat de patru motoare și poate zbura până la altitudinea de 12.500 de metri. Are o autonomie de 2.000 km și o viteză de croazieră de 740 km/h (Mach 0.6). Aripile sale ating o anvergură de 261 de picioare (aproximativ 79,5 metri).
În ciuda detaliilor tehnice limitate oferite publicului, Radia promite să dezvăluie mai multe specificații la Paris. Proiectul implică cinci companii internaționale: Aciturri (Spania) produce structura cozii, Akaer (Brazilia) dezvoltă cabina presurizată, Astronautics (SUA) se ocupă de avionică, Element Materials (UK) de sistemul de combustibil, iar Ingenium Technologies (California) de comenzile de zbor.
O caracteristică notabilă este abilitatea avionului de a decola și ateriza pe piste nepavate, de minimum 1.800 de metri. Această funcționalitate este esențială în zone izolate, acolo unde infrastructura convențională lipsește. Astfel, WindRunner a atras atenția armatei americane.
Comandamentul de Transport al SUA (USTRANSCOM) a semnat, în mai, un acord cu Radia pentru a analiza utilizarea aeronavei în operațiuni militare. Sunt evaluate capacitățile logistice, adaptarea la diferite piste și procedurile de manipulare a mărfii.