Cele trei texte antice care arată cât de veche e celebrarea Crăciunului

Publicat: 25 dec. 2023, 09:00, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Cele trei texte antice care arată cât de veche e celebrarea Crăciunului

Vă întrebați de ce sărbătoarea Crăciunului este pe 25 decembrie? Mulți cred că are legătură cu festivalurile păgâne străvechi.

Mulți oameni, inclusiv creștinii, cred că originea datei Crăciunului este legată de sărbătorile păgâne pentru a venera zeului solar Sol Invictus , zeul Saturnalia sau zeul solar persan adoptat de romani, Mithras, conform The Conversation.

Din punct de vedere academic, această viziune este cunoscută și sub numele de teoria religiilor istorice. Teoria sugerează că Biserica Catolică din Roma, Italia, a început să sărbătorească Crăciunul pe 25 decembrie în 336 d.Hr. pentru a înlocui sărbătorile păgâne.

Cu toate acestea, mai multe manuscrise și teorii antice dezvăluie că sărbătorile inițiale ale Crăciunului au început chiar mai devreme de anul 336 d.Hr., unele aducând-o chiar înapoi în secolul al II-lea.

Stabilirea datei de naștere a lui Isus


Unele surse din jurul anului 200 d.Hr. arată implicit și explicit cum 25 decembrie a fost determinată ca data nașterii lui Isus.

Hippolytus (170-235 d.Hr.), un teolog proeminent al Bisericii Catolice din Roma , a menționat data nașterii lui Isus în lucrarea sa din 204 d.Hr., „Comentariu la Daniel”.

El a declarat că Isus s-a născut „în Betleem , cu opt zile înainte de calendarul lunii ianuarie [25 decembrie], a 4-a zi a săptămânii [miercuri]”.

În acest context, Hippolytus a folosit calendarul iulian , un calendar solar introdus de Iulius Caesar în anul 46 î.Hr.

Dar în tradiția iudaică, data concepției unei persoane sfinte coincide cu data morții. Primii creștini credeau că 25 martie a fost când Isus a fost crucificat .

Pe baza acestei presupuneri teologice, calculul arată că concepția lui Isus a avut loc și pe 25 martie. Aceasta înseamnă că Isus s-a născut exact nouă luni mai târziu, sau pe 25 decembrie. Acest calcul bazat pe teologic este cunoscut sub numele de Teoria calculului.

Teoria sugerează că data nașterii lui Isus nu a fost legată de ritualurile păgâne de închinare la Sol Invictus, Saturnalia și Mithras, deoarece sărbătorile păgâne nu erau sărbătorite pe 25 decembrie.

Sol Invictus a fost sărbătorit probabil pe 8, 9 sau 28 august, 19 sau 22 octombrie sau 11 decembrie.

Saturnaliile au fost sărbătorite în perioada 17-23 decembrie.

În ceea ce privește Mithras, nu există dovezi convingătoare că a fost sărbătorit pe 25 decembrie.

Originile sărbătorilor de Crăciun


Trei manuscrise diferite dovedesc în continuare Crăciunul a fost sărbătorit înainte de 336 d.Hr. Didascalia Apostolorum , Liber Pontificalis și Epistola lui Theophilus Textele oferă informații despre viața pastorală a primilor creștini, ceremoniile lor religioase (liturgii) și numele papilor.

Didascalia este un text antic din anul 250 d.Hr. Textul menționează celebrarea Bobotezei , manifestarea lui Hristos către oamenii de rând. Biserica Catolică sărbătorește Bobotează pentru a comemora vizita a trei înțelepți la Betleem.

Bisericile Ortodoxe Răsăritene și Ortodoxe celebrează Bobotează pentru a comemora botezul lui Isus. Bobotează face parte din sărbătoarea de Crăciun în Bisericile Catolică, Ortodoxă Răsăriteană și Ortodoxă.

Textul Didascalia afirmă că Bobotează este sărbătorită în fiecare 6 ianuarie în calendarul iulian. Când convertim această dată în calendarul gregorian, un calendar solar care a fost utilizat pe scară largă din 1582 d.Hr. până în prezent, Bobotează cade pe 25 decembrie.

Liber Pontificalis, care conține o scurtă biografie a papilor, sugerează sărbătorirea Crăciunului în secolul al II-lea d.Hr. Textul dezvăluie că Papa Telesfor (125-136 d.Hr.) a instruit sărbătorirea nașterii lui Isus. Textul nu menționează data festivalului. Cu toate acestea, Liber Pontificalis demonstrează că istoria sărbătorii de Crăciun este mai veche decât credeam.

Epistola lui Theopilus menționează data de 25 decembrie ca dată a sărbătoririi nașterii lui Isus. Textul sugerează că sărbătoarea a fost anterioară anului 196 d.Hr., prin urmare, este probabil ca Crăciunul să fi fost sărbătorit înainte de aceasta.

Cele trei texte de mai sus demonstrează că originea Crăciunului nu este sărbătorile Sol Invictus, Saturnalia sau Mithras și că creștinii sărbătoresc Crăciunul în această zi încă din secolul al II-lea.