Odiseea Centurii Tecuciului, primul șantier monitorizat de dronele ministrului Grindeanu. În 9 ani au fost construiți numai 4 kilometri

A devenit o tradiție ca instalarea unui nou ministru al Transporturilor să aducă resuscitarea celei mai tergiversate investiții în construirea de drumuri, centura Tecuciului, un proiect demarat în 2008. După 4 ani în care s-a făcut proiectarea drumului de 6,95 km cu câte o bandă pe sens, în 2012 a fost organizată licitația, a fost încheiat contractul, au început lucrările. De atunci au trecut 9 ani, dar au fost construiți numai 4,02 km din cei 6,95 km.

În acești ani, pe la conducerea Ministerului Transporturilor s-au perindat 15 miniștri: Radu Berceanu, Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Ramona Mănescu, Dan Șova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Costescu, Petru Bușe, Răzvan Cuc, Felix Stroe, Răzvan Cuc, Lucian Bode și Cătălin Drulă.

Apropate toți miniștrii au descins pe șantierul de la Tecuci ca să determine firmele să aducă mai mulți constructori și să mărească ritmul lucrărilor, dar niciuna din aceste vizite nu a avut rezultatul scontat. Cea mai interesantă replică din epopeea Centurii Tecuciului rămâne aceea a lui Răzvan Cuc: „A luat cineva șpagă de la ei?”

Grindeanu: „E ceva de domeniul incredibilului. Zici că e Centura Parisului”!

Noul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vizitat în week-end șantierul podului peste Dunăre de la Brăila, iar cu acest prilej a făcut o escală și la Galați, unde a aflat de la șefii administrației locale că proiectul Centurii Tecuciului a fost început în urmă cu 13 ani și surprins acest detaliu de „Cartea Recordurilor” a promis că va fi primul șantier monitorizat cu dronele:

„Am aflat o chestiune de Cartea Recordurilor. Recunosc că nu am ştiut că de 13 ani se lucrează la Centura de la Tecuci şi am înţeles că este un record absolut. I-am informat că pe proiectul pe care l-am anunţat, de a urmări şantierele din ţară cu drone, primul proiect pe care o să-l urmăresc şi o să-l vedem live pe site-ul ministerului este ăsta. Asta este ceva de domeniul incredibilului, ca de 13 ani să se lucreze. Zici că e Centura Parisului”, a declarat Grindeanu.

S-au dus pe apa sâmbetei 49 milioane de lei. Din 2021, alte firme, alt contract de 49 de milioane de lei

Pentru construirea acestui drum au fost cheltuite sume imense. Anul trecut, a fost organizată cea de 3-a licitație. Dacă la prima licitație valoarea contractului era de 49.019.254 de lei fără TVA, pentru construirea a 6,95 km, la licitația de pe 5 octombrie 2020, Ministerul Transporturilor a alocat suma 49.801.015 lei fără TVA. Pe lângă construirea celor 2,93 km care ar mai trebui finalizați, va fi necesară refacerea multor lucrări. Practic, a fost alocată o sumă care este echivalentul construirii de la zero a celor 7 km.

Au depus oferte și două asocieri de firme de construcții din Galați, dar licitația a fost câștigată de Asocierea Mavgo Holding SRL Bacău – Aqua Park SRL. – BDU Maxi Construct SRL București – Hydrostroy AD din Bulgaria, cu care CNAIR a încheiat contractul pe data de 4 aprilie 2021. Durata de execuție a lucrărilor este de 12 luni. Până acum, lucrările au fost executate în proporție de peste 30%. AStfel, centura de sud a Tecuciului ar putea fi inaugurată prin mai 2022, adică la 14 ani de la demararea investiției.

Prima licitație, pierdută de Tel Drum-ul lui Dragnea. Au câștigat o firmă din Portugalia și firma senatorului PDL Marius Necula

Șoseaua de centură sud-vest a Tecuciului face legătura între DN 24 Tecuci-Iaşi şi DN 25 Tecuci-Galaţi, ambele fiind drumuri naţionale importante pentru transportul de mărfuri, făcând legătura între nordul țării și porturile de la Dunăre şi Marea Neagră.

În 2012 a fost organizată prima licitație, la care au participat zece asocieri şi firme de construcții. Valoarea contractului era de 49.019.254 de lei fără TVA, din care 41.666.366 de lei finanţare nerambursabilă de la UE, restul de la bugetul de stat.

Printre participanții la licitație au fost și firma Tel Drum SA Alexandria, firma apropiată de fostul lider al PSD Liviu Dragnea, în asociere SC Gecor SRL, firma apropiată de fostul senator PSD Cătălin Voicu.

Celelalte asocieri și firme care s-au confruntat la licitație au fost: Grupo Empresarial Magenta – Assignia Infraestructuras (Spania), Max Boegl (Germania) – Tancrad (România), Copisa Constructora Pirenaica (Spania) – Transmir (România), Construcciones y Obras Llorente SA (Collosa) – Sevicon Obras e Infrastructuras SL (Sevicon) din Spania, Viales y Obras Publicas – Novafor Construct Bec (Spania) şi companiile CF Iaşi (din grupul francez Colas), Sociedad de Construciones Soares da Costa (Portugalia), Artera Blue (România) şi Vega 93 SRL Galaţi.

CNAIR a încredinţat lucrările firmei Sociedad de Construciones Soares da Costa, din Portugalia. Subcontractorul cu care a lucrat compania portugheză a fost Atlas SA Galați, firma controlată de fostul senator PDL Marius Necula, care susținea că de fapt Atlas SA, firmă campioană la contractele pentru construirea sălilor de sport prin sate depopulate ar fi administrată de mama sa. Termenul de finalizare a lucrărilor era în 2013, dar șantierul era tot timpul pustiu.

Tergiversări, o nouă licitație și tot mai mulți bani

În septembrie 2013, reprezentanții CNAIR au reziliat contractul cu Sociedad de Construciones Soares da Costa constatând că „după 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14%” și că „din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier”.

În august 2014, a fost organizată o nouă licitație. S-au prezentat tot zece firme și asocieri. În mai 2015, CNAIR a semnat un nou contract cu asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL. Noul contract era mai scump, de 51.628.552 lei fără TVA, din care 85% era finanțarea europeană. Lucrările au început pe 3 august 2015.

După un an, pe 6 iunie 2016, CNAIR a anunțat penalizări pentru nerespectarea termenului, iar pe 21 iulie 2016 antreprenorul a solicitat aprobarea unui nou termen. CNAIR a stabilit noul termen pe 23 decembrie 2016. Bineînțeles că nu a fost respectat nici acesta. În ianuarie 2017 reprezentanții CNAIR constatau că lucrările din noul contract sunt realizate în procent de 30%.

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor din Guvernul Grindeanu: „A luat cineva şpagă de la ei?”

În iunie 2017, la momentul estimat pentru încheierea lucrărilor, a avut loc un episod interesant. Pe șantierul de la Tecuci descindea ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, aflat la primul său mandat în Guvernul condus de Sorin Grindeanu.

Marea surpriză a ministrului Transporturilor a fost că numărul membrilor delegației era mai mare decât numărul muncitorilor de pe șantier. În plus, nici urmă de vreun reprezentant al antreprenorului. Ministrul a avut o răbufnire nervoasă: „Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Îi dau banii şi el nu construieşte? Suntem tâmpiţi? A luat cineva şpagă de la ei?”, după care s-a calmat și a explicat: „Eu mă aşteptam să putem merge deja pe asfalt, pe multe porţiuni din varianta de ocolire”.

Constructorilor le-a fost acordat și un al 4-lea termen, pe 31 decembrie 2017. A mai trecut un an și jumătate și situația a rămas neschimbată, ajungându-se din nou la rezilierea contractului. În 2019, ministrul Cuc a venit la Tecuci și a organizat o conferință de presă ad-hoc, în cadrul căreia a rupt „live” o copie a contractului. A urmat și a 3-a licitație, în 2020 și semnarea unui nou contract.

În 2021 a început un nou episod din epopeea Centurii Tecuciului. Rămâne de văzut cât de eficientă va fi supravegherea șantierului cu dronele ministrului Grindeanu.

1 COMENTARIU

  1. Ziarul Puterea! Vă rugăm prezentațiile a lor noștri, a lor voștri politicieni „Un subiect fierbinte dintr-un Deceniu” in care politicieni corupti a înfăptuit, au construit ceva măreț in aceasta minunată ţară, numită România.

    Tovarășul ministrului Grindeanu! Cere o documentaţie, ministrul” trebuie informat corect, la zi , la oră, la minut.

    ( Numai să nu treceți acest subiect … la demolări, ruinări și abandonuri.)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...

Ultimele articole